Nedotýkejte se exponátů! aneb Zprostředkování umění jako součást uměleckého provozu Radek Horáček Galerijní pedagogika a zprostředkování umění nový studijní obor (navazující magisterské studium) katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU, akreditace 2008 Alfréd Lichtwark: Übungen in der Betrachtung von Kunstwerken, Hamburg 1897 animace na výstavě Dalibora Chatrného, Dům umění, Brno 2005 Připomenutím Alfréda Lichtwarka, ředitele obrazárny v Hamburku, se vracíme k okamžiku, kdy náš obor začíná. Lichtwark byl první, kdo systematicky přímo před originály prováděl uměleckou výchovu. Byl téměř vyšetřujícím detektivem a skupinám dívek kladl přesně promyšlené otázky, kterými je vedl k významu a kvalitám uměleckých děl. Připomeňme si, že jeho dávnými předchůdci byli jednak „cicerone“, osvícenští erudité v Itálii, kteří prováděli po památkách zaalpské šlechtice při jejich studijních cestách, ale dávno před nimi zakladatelé akademií, kteří o umění mluvili se svými žáky před vystavenými díly z minulosti. Lichtwarkova publikace byla neuvěřitelně rychle prodána a v rozmezí dalších deseti let vyšlo snad dvanáct vydání – ostatně český překlad je z roku 1915 pod dnes už archaicky znějícím názvem Výcvik v nazírání na díla umělecká. Jistou racionalitu analyzujícího rozboru uměleckých děl však Lichtwarkovi pokračovatelé začali obohacovat dalšími aspekty. Lichtwarkovým souputníkem v českém prostředí byl Otakar Hostinský, který v textu Umění v dětské světnici jako první u nás rozvíjem ideu výchovy uměním. V galerii před obrazy však s dětmi nepracoval. Pozice a úloha zprostředkovatele – animátor, lektor, galerijní (muzejní) pedagog, průvodce, „šerpa“, „číšník umění“, cicerone Umberto Eco: Interpretation and Overinterpretation. University of Cambridge, Velká Británie 1992 (Interpretácia a nadinterpretácia, Archa, Bratislava 1995) Intentio auctoris Intentio operis Intentio lectoris ??? Intentio animatoris ??? Kunstvermittlung, Mediation of Art, (Art Education), Museumspädagogik (K. Weschenfelder, W. Zacharias, V. Jůva) zdostupňování x zpřístupňování (zprostředkování) umění ( S. Szuman. J. Kroupa) KurtGebauer – „Umění potřebuje své číšníky a zprostředkovatele –ti však musí umět skládat vidličky a nesmí mít ušmudlané rukávy“ (1992) Teoretické a metodologické souvislosti galerijní pedagogiky •Interpretace–„specializované vnímání“(G.Dorfles),„realizování myšlenek autora“–E.Panofsky ; Jacob Burkchardt: Der Cicerone Lichtwark – Übungen in der Kunstbetrachtung von Kunstwerken, 1897, „nazírání“ – vnímání) Galerijní animace – interpretace výtvarného díla formou praktických etud, návaznost na francouzské hnutí Nové výchovy (GFEN) – zprostředkování informací, aktivizace vnímání, (sebe)reflexe a kreativity prostřednictvím zážitku (GFEN – triáda – zážitek-dialog-interpretace) (Centre G. Pompidou – 1977) Artefiletika- tvořivost+zkoumání (J. Slavík) (E. W. Eisner: Educating Artistic Vision – d Kultivace umělecké představivosti), 1972 Škola výtvarného myšlení(I. Zhoř), DBAE-Oborově založená výtv.pedagogika(E. W. Eisner) Pedagogika iniciace – duchovní a smyslová výtv.výchova(J. David) Příklady vyučovacích předmětů, které jsou věnovány problematice zprostředkování umění a galerijních animací Komunikace s výtvarným dílem I a II, Galerijní animace I a II, katedra Vv Pedagogické fakulty OU v Ostravě (D. Lasotová) Orbis Pictus, katedra Vv PdF UK v Praze (I. Špirk, M. Fulková) Galerijní animace, umělecké centrum, katedra Vv, UP v Olomouci (Martin Horáček) GAKAB - galerijní animace, katedra VV PdF Univerzity Hradec Králové (K. Galajdová) Galerijní animace, katedra Vv PdF Západočeské univerzity v Plzni (R. Podlipský) •Zprostředkování umění, katedra Vv PdF MU (R. Horáček) •Analýza a interpretace umění I.-II., Fakulta umění a designu UJEP v Ústí n.L.(Z.Sedláček) •Výtvarná interpretace kulturní památky, katedra Vv PdF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (R. Chodura, Z. Hosman) •Zprostředkování výtvarné tvorby, Katedra výtvarné kultury PdF UJEP v Ústí n.L. (J.Géringová, J.Řezáč) Obraz – umělec – křoví – teoretik Poslední fotografie se znovu vrací k základnímu vztahovému a interpretačnímu modulu umělecké dílo – umělec – teoretik. Uprostřed je nový element – křoví. Jeho úlohu je ovšem třeba ještě definovat.