JIŽNÍ KOREA ­ HUDEBNÍ A TANEČNÍ LIDOVÁ KULTURA * Hudební nástroje prezentované tanečními vstupy a pansori. Gayageum ­ 12-strunná harfa, tělo: dřevo paulovnie1 , někdy vespod zpevňuje kaštan nebo ořech, struny původně hedvábné, dnes mohou být i nylonové. Způsob hry: v horizontální poloze, levá ruka stlačuje struny a tím moduluje výšku tónů, pravá ruka drnkáním vytváří zvuk. Jang-go ­ dvouhlavý buben, tělo ve tvaru přesýpacích hodin ze dřeva topolu nebo paulovnie, hlavy potažené zvířecí kůží. Každá strana vyladěná v jiné výšce a v jiném témbru ­ věří se, že hra na obě strany symbolizuje souhru muže a ženy. Levá strana: kůže koňská, kravská nebo z lesní zvěře; hluboké tóny, hra rukou. Pravá strana: jemnější kůže psí, popř. jemná koňská; vyšší tón; hra bambusovou paličkou. Někdy se také hraje na obě hlavy paličkami. So-go ­ malý v ruce držený bubínek, dřevěná obruč potažená zvířecí kůží (kozy), hra paličkou. Různý témbr se tvoří různým místem úhozu (střed, okraj). Pan gut (pan gmal) ­ tanec farmářů, akrobatické obtáčení stuhou kolem hlavy. Sangmo=klobouk s chocholkou a stuhou. - Bak ­ sudovitý dřevěný buben potažený z obou stran zvířecí kůží, hra bambusovou paličkou. - Kkwaenggwari ­ mosazný malý gong držený v ruce, název kwengwari dostal podle zvuku, jaký vydává: ,,kwaeng-kwaeng". * Ostatní hudební nástroje. Jing (džeong) ­ mosazný gong upevněný na dřevěném stojanu. Ajaeng ­ 7-strunná smyčcová vypouklá citera, tělo ­ dřevo, struny ­ dvojité stočené hedvábí, smyčec ­ dřevo (forzýthie - zlatý déšť) a koňské žíně. Hojok (Taepyeongso) ­ dechový nástroj s vysokým až pisklavým tónem, cylindrický tvar, tělo dřevěné, hlavice z kovu. * Ostatní taneční vstupy (pro zajímavost) Hallyangmu ­ pomalý tanec. Mistrovská práce s vějířem byla vždy výsadou a reprezentací nejbohatší vrstvy obyvatelstva, které tímto tancem a nácvikem trávil svůj volný čas. Správně je to mužský tanec. Geommu ­ tradiční šavlový/mečový tanec. Fan Dance ­ oslavuje krásu. 1 Má vynikající rezonanční schopnosti, ale není moc tvrdé.