Umí knihovny zaujmout čtenáře? Práce s dětmi a mládeží v knihovnách Podpora čtenářství Obsah prezentace l Úvod l Bibliopedagogika l Víme co čteme ? l Odkazy Úvod l Změny po roce 1990 : – prostorové možnosti – estetické prostředí – vhodné pro práci s dětmi – technické vybavení Bibliopedagogika l Úlohou bibliopedagogiky je především výchova ke čtenářství l Interdisciplinární pojetí pedagogika psychologie sociologie Bibliopedagogika l Speciální pedagogická disciplína, která zkoumá zákonitosti výchovného působení knihy na člověka l Čtenářem se člověk stává (Marhounová) l Pedagogické působení na čtenářské zájmy, efektivnost čtení, intenzita tvořivého myšlení Aplikace poznatků l z vývojové psychologie l z pedagogické psychologie vyučování, učení - formativní procesy metody práce se čtenářem Výzkumy vlivu četby na psychiku člověka Bibliopsychologie Účinky četby Sociální psychologie rozlišuje: - instrumentální účinky četby - prestižní - potvrzovací - estetické - rekreační a únikové - psychoterapeutické (Biblioterapie) Psychologie čtenáře Schopnost přijmout umělecké dílo v různých fázích vývoje lidské psychiky – čtenářská kompetence Motivace Vznik čtenářské potřeby Sociologie čtenáře l Společenské prostředí l Sociální komunikace l Média l Výzkumy „Jak čtou české děti?“ www.gac.cz / výstupy z projektů Víme co čteme? l Čtenářská gramotnost l Základní informační dovednost Výzkum PISA sleduje 5 aspektů čtení: - obecné porozumění - získávání informací - vytvoření interpretace - posouzení formy textu Čtenářská gramotnost 3 úrovně čtenářské gramotnosti : l Adaptace – pasivní zvládnutí čtení l Samostatná, aktivní práce s textem l Tvorba nových textů l Čtení s porozuměním Čtení a práce s textem l Racionální práce s textem základem budoucí práce s informacemi pochopit smysl a zařadit do kontextu s jinými poznatky l Učení z textu a vyhledávání informací aktivní duševní přístup Školy a knihovny l Konkurence? Spolupráce! Využívání fondů, regionální literatura, informační výchova i zájmové aktivity, poradenství a vzdělávání knihovníků. l Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život l Klub školních knihoven SKIP Pomáháme si ! l Klub dětských knihoven SKIP Sekce veřejných knihoven SKIP l El. Konference Knihovna, Region, Andersen Vážíme si svých zkušeností a poznatků – předáváme je ostatním Pozitivní konkurence a soutěživost Podpora práce se čtenáři l Grantové programy – VKIS, PIK – Knihovna 21. století MK ČR – Granty SKIP – Zahraniční možnosti (Phare) Kde končí svět Jičín město pohádky Týden knihoven Knihovny bez bariér l Multikulturní výchova l Netradiční formy práce l Zdravotně znevýhodnění čtenáři l Sociálně znevýhodnění čtenáři Funkce knihoven l Informační centrum l Komunitní centrum l Místo setkávání, komunikace Ovlivňující faktory l Vhodné prostory l Personální zajištění l Medializace služeb l Webové stránky knihoven V čem je změna? l Pro naše čtenáře : – vedení k samostatnosti – aktivní zapojení do práce dětského oddělení – pestrost akcí – jejich vzájemné propojení – spolupráce nejrůznějších institucí – práce s tradičními i elektronickými zdroji – Internet V čem je změna? l Pro knihovníky : – kreativita – sebevzdělávání – sebevědomí – stoupající prestiž veřejnosti médií Zajímavé odkazy l http://www.npkk.cz/csk l http://www.celeceskoctedetem.cz l http://www.citarny.cz l http://www.iliteratura.cz l http://www.czlit.cz l http://www.hostbrno.cz l http://skip.nkp.cz l http://www.uiv.cz/rubrika/18 (mezinárodní projekty) l http://www.rvp.cz l http://www.knihasrdce.cz Zajímavé odkazy l http://www.kritickemysleni.cz l http://www.mediatvorive.cz l Projekty KISK: BiblioHelp - léčba knihou ČteSyRád - ČTEnářův Sympatický RÁDce viz: http://www.inflow.cz Literatura l Čtenářství, jeho význam a podpora. Praha : SKIP ČR, 2008. 83 s. l Kramplová, Iveta. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. 95 s. l Pennac, Daniel. Jako román. Praha : Mladá fronta, 2004. 117 s. l Trávníček, Jiří. Čteme? Brno : Host, 2008. 207 s. l Trávníček, Jiří. Vyprávěj mi něco. Litomyšl : Paseka, 2007. 68 s. l Vášová, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : Institut sociálních vztahů, 1995. 189 s.