Citační etika • autorova povinnost správně citovat, tj. nevydávat cizí myšlenky za své vlastní • tři základní důvody, proč citovat: • ověření uvedených tezí – umožňuje nalézt teze, z nichž výzkum vychází a práce, na nichž jsme stavěli. Umožňuje zjistit, kam až dosahuje současné poznání a tak zabránit zbytečné práci na již objeveném • získávání širšího kontextu dané problematiky – uvádí čtenáře do souvislostí, význam a účel práce • ochrana intelektuálního vlastnictví a autorských práv • používat citované výňatky z děl jiných autorů lze pokud: • výňatky jsou použity v odůvodněné míře rozsahu • zařazujeme samostatné dílo do vědeckého, kritického, odborného díla či díla určeného k vyučovacím účelům kvůli objasnění obsahu • užíváme díla k přednášce k vědeckým či vyučovacím účelům Citační etika • citační etika vyžaduje aby autor: - zveřejnil veškeré informační prameny, které použil pro svoji práci - zřetelně označil převzaté části - odkázal na původní dílo v textu identifikačními údaji - v soupisu informačních pramenů uvedl celý pramen ve shodě s autorským zákonem (č. 121/2000) • prohřešky proti citační etice: • citování díla, které autor nepoužil – zaštiťování se kapacitou i bez souvislosti našeho tématu s její prací • necitování díla, které autor použil • autocitace – citování vlastních děl, která nemají souvislost s dílem novým • nepřesné citování, znemožňující identifikaci díla • různé – obsahově nesprávné citace, vytržení z kontextu, použití původního textu pro jiné účely, než byl tento myšlen Citační etika • přemíra citací snižuje původnost díla • spojitost citační etiky s ochranou autorských práv (ochrana vlastnictví děl vyjadřujících unikátní myšlenky autorů) • výjimka: omezené užívání a reprodukování děl bez svolení držitelů autorského práva k účelům vzdělávání, tedy k neziskovým činnostem • ztížené prosazování autorského práva v prostředí internetu, umožňujícího snadnou a rychlou reprodukci dat • problém s plagiátorstvím studentů → snaží si ulehčit intelektuální činnost • plagiátorství je použití myšlenek, slov či názorů někoho dalšího bez přiznání jejich původu Citační etika • Antiplagiátorská politika Kabinetu knihovnictví (Studijní předpisy na stránkách VIK): - jakákoliv úloha, obsahující plagiátorské materiály bude hodnocena známkou F, vztahující se na celý kurz. Postihy mohou být i tvrdší v závislosti na vážnosti přestupku • Dr. Russel Williams z Floridské Státní Univerzity nabízí tyto rady pro vyvarování se neúmyslnému plagiátorství: • pokud přebíráte z jakéhokoli zdroje materiál, který není váš a vkládáte ho do své práce, musíte poskytnout buď přiměřenou poznámku pod čarou, koncovou poznámku, vsuvku nebo bibliografickou referenci na zdrojový materiál • každý materiál citovaný doslovně z jiného zdroje musí být uzavřen v uvozovkách a jeho zdroj označen tak, jak je zmíněno v 1) • materiál nepřevzatý z textu doslovně, ale pouze parafrázovaný musí být také označen způsobem určeným v 1). Informační etika • dle definice etika uplatňovaná v praktické činnosti vykonávané ve všech fázích životního cyklu informace profesemi, které mají s životním cyklem informace co do činění • etika zformovaná uvnitř velmi široce vymezené skupiny profesionálů – inf. pracovníci, knihovníci, ale i žurnalisté, vydavatelé či informatici, učitelé či politici • soustavně se inf. etikou zabývá také Jan Činčera • u počátků informační etiky stojí zájem o etiku informační práce Informační etika • pojem informační etika poprvé použit v roce 1988 nezávisle na sobě dvěma autory: → Rafael Capurro: Informationnsethos und Informationsethik, zakladatel Mezinárodního centra pro inf. etiku → Robert Hauptman: Ethical Challenges in Librarianship. V roce 1992 zakládá Journal of Information Ethics • inf. etika poprvé přednášena na University of Pittsburgh, od roku 1990 je na magisterském stupni pravidelně přednášen kurz o etice pro informační profesionály Informační etika → svoboda projevu → právo na informace • proto i v informačním prostředí vzniká řád správného jednání, řád správných činů, který je zkoumán informační etikou • u nás se jako první zajímal o tuto oblast Karel Janoš – skripta Informační etika → inf. etika je oblast moráky, uplatňovaná při vzniku, šíření, transformaci, ukládání, využívání a organizaci informací Informační etika • Cappuro chápe inf. etiku jako: → popisnou teorii mocenských struktur a jejich vlivu na přístup k informacím a tradicím → v současném světě i v minulých epochách a různých kulturách • inf. etika má i hodnotící rovinu: kritizuje morální přístupy a tradice v inf. sektoru na individuální i kolektivní úrovni Informační etika • Capurro hledá původ inf. etiky ve starověku – v západním světě historicky tři základní problémy: → antika – problém svobody projevu → novověk – problém svobody tisku → současnost – problém svobodného přístupu Informační etika • inf. etika se dle Capurra zabývá: → vývojem morálních hodnot v informační oblasti → vývojem etických konfliktů v inf. oblasti → skrytými rozpory a záměry v inf. teorii a praxi → informačními mýty a dezinformacemi → vysvětluje vytváření nových mocenských struktur v inf. oblasti Informační etika oblasti jimiž se primárně zabývá: → právo na informace, obchodování s informacemi → ochrana soukromí, obchodního tajemství, autorských práv → svoboda projevu a její zneužívání → šíření dezinformací, lživých informací, pomluv → omezování lidské svobody informačními systémy Informační etika → použití a zneužití informací → použití a zneužití informačních a komunikačních technologií → profesní etika informačních oborů (knihovnictví, informační věda a systémy, biomedicínská/genetická informace, všechny druhy otázek o morálních hodnotách a veřejné politice Informační etika • Cíle inf. etiky: → poukázat na potřebu etiky pro osoby pracující ve sféře informací → tematizovat jednotlivé problémy a zapojit inf. pracovníky do dialogu → přijímání etiky → zvýšit úroveň a profesionalitu inf. práce jako služby společnosti → zvýšit prestiž inf. pracovníků a knihovníků → přispět k tomu, aby inf. byly faktorem příznivě působícím na morální rozvoj společnosti →zvýšit pocit odpovědnosti inf. pracovníků za porušování IT Počítačová etika • počítačová revoluce → vznik počítačové etiky - computer ethics – nesprávně zaměňována s inf. etikou • prudký rozvoj ICT → požadavek na vytvoření specializované etické disciplíny řešící nové morální problémy • některé z těchto problémů: • modifikacemi starých problémů (krádež počítače jako krádež jakékoliv jiného materiálního předmětu) • jiné po transformaci comp. technologiemi získaly nový význam (krádež softwaru – nová forma) • některé před námi vyvstaly prvně (počítačová kriminalita) Počítačová etika • CE – průvodce a rádce při rozhodování, jak správně užívat nových technologií, poskytuje zázemí pro řešení morálních dilemat souvisejících s informatizací • CE chápána jako analýza přirozenosti a společenských dopadů počítačové technologie a analýza postupů pro její etické užívání Počítačová etika • CE spadá společně s několika dalšími specializovanými etikami - např. etikou knihovnickou, etikou informačních systémů či etikou počítačových sítí (kybernetikou) pod IE • kybernetika a CE souvisí s netiquettou – tzv. síťovou etikou – správný způsob jednání uživatelů internetu, respektování soukromí, ohleduplnost, slušnost. Zásady při psaní e-mailů Managerská etika pro inf. profesionály • firma, která zaměstnává inf. profesionály, o ně může velice snadno přijít. Na rozhodnutí opustit firmu či jí zůstat věrný může mít silný vliv právě etika • etické klima v organizaci sestává ze společného vnímání etických standardů uplatňovaných ve firmě, jako např. běžně přijímané praktiky při společenském chování či profesionální kodexy vedení • jedinec reguluje své chování neustálým hodnocením svých vlastních standardů oproti poměrům v prostředí • pokud inf. profesionál věří, že etické klima odpovídá jeho vlastnímu etickému postoji, projevuje se to větším uspokojením ze zaměstnání • spokojenost se zaměstnáním vede přímo ke vyššímu stupni věrnosti organizaci Managerská etika pro inf. profesionály • inf. profesionál, který působí ve vedoucím postavení je často postaven před dilemata spojená s informační oblastí. Tradiční filosofické přístupy etiky vykazují zásadní slabost uvnitř hranic dané organizace. Navíc jejich jazyk není lehce přístupný nefilozofovi • z těchto důvodů byly vyvinuty v rámci business etiky normativní teorie → uplatnitelné pouze na obchodní vztahy → definují povinnosti, které by měl manažer splňovat • tři základní teorie: • teorie akcionářů • teorie podílníků • teorie sociálního kontraktu Managerská etika pro inf. profesionály • teorie akcionářů: • akcionáři propůjčují managerům kapitál a ti jednají jako jejich agenti • Povinnosti: → utrácet peníze společnosti způsobem autorizovaným akcionáři → maximalizovat návratnost investic → řídit se zákony a předpisy → vyhnout se defraudaci a zpronevěře výzvy: → předpovídání výsledků alternativ z dlouhodobého hlediska Managerská etika pro inf. profesionály • teorie podílníků: • manažeři mají závazky nejenom vůči akcionářům, ale i podílníkům • podílníci jsou ty skupiny, které jsou nezbytné k přežití a úspěchu organizace (zákazníci, zaměstnanci, dodavatelé atd.) Podílníci mají hmotný zájem na prosperitě firmy • povinnosti managerů: → musejí jednat v zájmu všech podílníků → určit, kdo jsou důležití podílníci → určit jejich práva, odmítnout možnosti, které je porušují → ze zbývajících možností přijmout tu nejlépe vyvažující zájmy podílníků Managerská etika pro inf. profesionály • teorie sociálního kontraktu: • členové společnosti umožňují organizaci, aby vznikla. Na oplátku požadují, aby prospěšnost společnosti plynoucí z aktivit organizace převažovala nad škodami • organizace musí přispívat k růstu blahobytu ve společnosti uspokojením zákaznických a zaměstnaneckých zájmů • povinnosti managerů: → vyhnout se defraudaci a zpronevěře, dehumanizaci zaměstnanců a jejich diskriminaci → vyhnout se možnostem snižujícím blahobyt členů spol. → ze zbývajících možností vybrat tu, která maximalizuje pravděpodobnost finančního úspěchu Managerská etika pro inf. profesionály • aplikace: řetězec Blockbuster Entertainment se rozhodl prodávat firmám zabývajícím se cílenou marketingovou kampaní informace o ze své databáze o typech filmů, které si jejich konkrétní zákazníci půjčují. → není porušen zákon – neprodávají informace o konkrétních filmech, kt. si zákazník půjčil. • je to etické? Managerská etika pro inf. profesionály • ano – obchod je legální, nevyužívá podvodných praktik, zvyšuje profit firmy • ano/ne – odpověď závisí na konkrétních faktech, tj. zda jsou vyváženy zájmy podílníků.Empirické ohodnocení prospěchu pro jednotlivé podílníky: akcionář x zákazník • ne – obchod nezvyšuje sociální blahobyt zaměstnanců a zákazníků