Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká ??? „Vyhledávání bude tak jednoduché, že nebude potřeba děti informačně vzdělávat!“ Jak by to mohlo vypadat... nhttp://www.youtube.com/watch?v=rLPLsowWeeU n n Metodická podpora nSDRUK IVU nČtenářská gramotnost nKnihovna – zdroj informací nInformační zdroje nICSS nKomise IVIG nNAKLIV nPARTSIP n Gramotnost nčtenářská nmatematická npřírodovědná nmediální nfinanční nfunkční ninformační n... Čtenářská gramotnost -PIRLS n„Čtenářská gramotnost je pro výzkum PIRLS definována jako „schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů a pro zábavu.“ Čtenářská gramotnost - PISA n„V rámci výzkumu čtenářské gramotnosti budou žáci provádět široké spektrum úkolů s různými druhy textu, přičemž úkolem může být jak získávání informací z textu, tak prokázání hlubšího pochopení, interpretace textu a hodnocení jeho obsahu a podoby. Použité texty nebudou zahrnovat pouze prozaické pasáže, ale i různé typy dokumentů, jako jsou seznamy, formuláře, grafy a diagramy.“ n Čtenářská gramotnost nPIRLS n…schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů, a pro zábavu. nPISA n…... schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti. Gramotnost nČtení a psaní nJazyk nDovednosti nČtenářské (porozumění textu, interpretace…) nTechnologické (ovládá programy, instalace…) nLidské (aplikuje do života, cítí, pomůže…) PIRLS x PISA nIEA nRespondenti: 9-10 letí žáci (4. třída) nČást mezinárodního výzkumu, doplňuje TIMSS (M-Př) n4letá periodicita nKomplexnější pohled – shromáždění relevantních faktorů působení nOECD nRespondenti: 15letí žáci, studenti… nČtenářská gramotnost je jedním z modulů (ČG, MG, PřG) n3letá periodicita nDůraz vždy na jeden modul v kontextu uplatnění respondentů ve společnosti Výzkumy nTIMSS 1995 nPIRLS 2001, 2006 nPISA 2000, 2003, 2006 nJak čtou české děti n Progress in International Reading Literacy Study - PIRLS nMezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) n1991 – RLS Reading Literacy Study n2001 – 2005 – 2009 – 2011 nSnaha zachytit trendy vývoje ČG nDoplňuje mezinárodní výzkum TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) nRespondenti: 9-10letí žáci (4. třída), učitelé, ředitelé škol, rodiče n35 zemí (17 OECD, 18 nečlenské) nPísemné testy (80 min.) + dotazníky Programme for International Student Assessment - PISA nOrganizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) n2000 – 2003 – 2006 – 2009 - 2012 nČG, MG, PřG nRespondenti: 15ti letí žáci, studenti, ředitelé škol n1. Fáze (2000) – 32 zemí (28 OECD, 4 nečlenské) nPísemné testy (120 min.) + dotazníky žákovské (20-30 min.), ředitelské (30 min.) n n Aspekty LG ve výzkumech nprocesy porozumění (PIRLS) / postupy (PISA) nObsah nČtenářské záměry (PIRLS) / Situace (PISA) n nPísemné testy (procesy, postupy, obsah) nŽákovské dotazníky (čtenářské chování, postoje) Procesy porozumění (PIRLS) x Postupy (PISA) nZískávaní explicitně uvedených informací 26% nVyvození přímých závěrů 28% nInterpretace, integrace myšlenek a informací 32% nZkoumání a vyhodnocování obsahu, jazyka a prvků textu 15% nZískávání informací 30% nVytvoření interpretace 50% nPosouzení textu (obsah, forma) 20% n Obsah (PIRLS, PISA) Čtenářské záměry (PIRLS) / Situace (PISA) nČtení pro literární zkušenost 52% nČtení pro získávání informací 48% nOsobní 28% nVeřejné 28% nPracovní 16% nVzdělávací 28% PISA x PIRLS nČeští žáci si vedli nejlépe v oblasti interpretace textu nNejhůře v oblasti posuzování textu nPrůměrně v oblasti získávání informací n nLepší výsledek na škále získávání informací a vyvozování přímých závěrů n n Nedostatky českých žáků v oblasti posuzování a hodnocení textu prokázaly oba výzkumy. Škály pro prezentaci výsledků - PIRLS 1.Celková škála 2.Škála čtení pro literární účely 3.Škála čtení pro informační účely 4.Škála získávání informací a vyvozování přímých závěrů 5.Škála interpretace, integrace a hodnocení Výsledky pro ČR - zajímavosti nČR skončila na 12. místě nv obou sledovaných oblastech jsme si vedly stejně nDívky si vedly výrazně lépe než chlapci nČR je země s 5. nejmenším rozdílem mezi výsledky nejlepších a nejhorších žáků n93% žáků v ČR navštěvuje školy, které mají vlastní školní knihovnu… ale 13% ji nikdy nenavštěvuje Působící faktory - vnější nkomunikační jazyk v rodině nsociální postavení rodičů nzaměstnání rodičů nnavštěvování knihovny, knihkupectví nměstské x venkovské školy ndostupnost SŠ, VŠ ndostupnost institucí nměstské, obecní, školní, třídní knihovny Působící faktory - vnitřní nobliba čtení – ČR nejnižší (45%, průměr 60%) nčtení ve volném čase (naučná lit, časopisy x příběhy, romány) n n Materiály pro výuku nČR n nv 90% učebnice nv 85% pracovní sešity n ve 4% dětské knihy – hlavní materiál n90 % dětské knihy - doplňkový materiál n62 % dostává týdně domácí úkoly spojené se čtením nMezinárodní průměr n n85% n49% n48% Anglie n n69% n n82% Způsoby výuky čtení (ČR x průměr) nučebnice nmateriály z jiných předmětů ndětské knihy nsoftware ninternetové materiály npracovní listy nčasopisy n n n n n nučebnice npracovní listy ndětské knihy nmateriály z jiných předmětů nčasopisy nsoftware ninternetové materiály n Četnost využívání typů textů (ČR x průměr) nhry npohádky ndelší knihy nnávody nbásně nliteratura faktu npříběhy ngrafy n n n n npříběhy ndelší knihy nliteratura faktu npohádky nbásně ngrafy nnávody nhry n Četnost činností s textem po jeho přečtení (ČR x průměr) npovídání nad textem nskupinová práce nkreslení nhra notázky k textu ntest npracovní list (N) npsaní (N) n n notázky k textu npracovní list npovídání nad textem npsaní nkreslení ntest nhra nskupinová práce Čtení a psaní nNejnižší obliba čtení u žáků ze všech zemí, které se účastnily výzkumu nRomány, povídky X naučná, časopisy nČtení nahlas X čtení potichu nČastější čtení dle vlastního výběru nJednotné materiály bez ohledu na úroveň n Lepších výsledků dosáhli nŽáci, které čtení baví nŽáci, kteří čtou denně nŽáci, kteří čtou delší knihy nŽáci, kterým rodiče četli v předškolním věku nŽáci, kteří navštěvují knihkupectví a knihovny n Jazyk nPokud se daným jazykem mluví v rodině, žáci dosahují v testech lepších výsledků nAnglicky mluvící země dosáhly velmi dobrých výsledků n Dovednosti nLepší výsledky v interpretaci než v posuzování a hodnocení textů nLepší výsledky na škále vysvětlování pomocí přírodních jevů (aplikace vědomostí), méně úspěšní na škále rozpoznávání přírodních otázek a výrazně horší na škále používání vědeckých důkazů (interpretace, dokazování) nMalá míra seznámení s ekologickými problémy Co by se mohlo změnit… nJedna z nejnižších návštěvností knihoven nŽáci se málo setkávají s pracovními listy nPři výuce čtení se příliš nepoužívá software ani materiály z internetu n n Co se změnilo v českém školství? nV testech se projevily nedostatky v základním učivu nVýrazné rozdíly mezi žáky ZŠ a víceletých gymnázií nV matematické a přírodovědné gramotnosti jsou čeští žáci nadprůměrní, naopak podprůměrní jsou ve čtenářské gramotnosti n n Kontexty, v nichž se rozvíjí čtenářská gramotnost n Národní a místní kontext Domov Škola Výsledky žáků – čtenářská gramotnost a postoje Použitá literatura nKramplová – Potužníková: Jak (se) učí číst nKolektiv autorů: Co se změnilo v českém školství nPalečková a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006 nMezinárodní výzkum čtenářské gramotnosti PIRLS 2001: Koncepce hodnocení nKolektiv autorů: Učení pro život: Výsledky výzkumu OECD PISA 2003 nPalečková – Tomášek: Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS nStraková a kol: Vědomosti a dovednosti pro život nVýsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech 1995 – 2000 nVše dostupné: http://www.uiv.cz n n