SPECIFIKA DĚTSKÉHO ČTENÁŘE Čtení a čtenáři Osnova • Vývojové fáze • Rozvoj čtení • Literární tipy • Poruchy čtení • Dítě v knihovně • Knihovna a škola – RVP • Domácí úkol CO JE ČTENÁŘSTVÍ? Vývojové fáze • Novorozenec (do 1 měsíce) • Kojenec (2 – 12 měsíců) • Batole (1 – 3 roky) • Předškolák (3 – 6 let) • Mladší školní věk (6 – 10 let) • Střední školní věk (11 – 13) • Starší školní věk (14 – 16) • Adolescence (17 – 20) Rozvoj čtení • prenatální – kojenecká fáze – předčítání - podněty, rozvoj intelektu • batole – od 1 roku – kniha jako jedna z hraček, kolísavá pozornost – 15 měsíců – sáhá po obrázcích batole – 18 měsíců – obrací stránky po třech, dovede pojmenovat obrázek – 24 měsíců – obrací stránky po jedné – pojmenovávání obrázků – Obrázky jsou symbolem – obrázkovým písmem • předškolák – práce s knihou souvisí s rozvojem řeči – pojmenovávání obrázků, popis činnosti – vrcholná doba fantazie – pohádky – předčítání – bezpečí, rozvoj prosociálních vlastností, rozvoj řečových dovedností, normy chování – kniha k dětem skutečně mluví – princip čtení objeven • první třída – učím se číst – číst knihy ze symbolů písmen bez pomoci obrázků – pasivita -> aktivita – velmi náročné -> ztráta motivace – důležité pokračovat v předčítání • mladší školní věk – dychtivost po vědění, lehce se dají zaujmout, vytváření zájmů • střední školní věk (10 – 12 let) – 4. - 5. třída – rozdílné příběhy pro kluky (dobrodružné, fantasy, detektivky) a pro holky (dívčí romány, příběhy se zvířaty) – prohloubení pozornosti – dostatečně rozvinuté čtenářské schopnosti Poruchy čtení • Dyslexie – vývojová porucha čtení – neschopnost spojit si rychle jednotlivá písmena v celek – dítě čte nejistě, pomalu, s nadměrnou námahou – často problémy i v pravopise - dysortografie (vynechávání písmen, jejich přehození) – inteligence nenarušena • Dyslexie – cca 1 – 2% školních dětí – těžší přístup ke vzdělání, individuální přístup, specifické aktivity • Hyperlexie – časné čtení - mimořádná inteligence - neharmonický vývoj Dítě v knihovně • nepřijde samo • vyhledává jiné věci než jen knihy • osobní přístup knihovnice, příjemné prostředí • vývoj literárních preferencí • čtení není in • neidentifikovatelné prostředí Krb v dětské knihovně v Aradu (Rumunsko) Dětská knihovna ve Varšavě (Polsko) KVK Liberec KVK Liberec Knihovna a škola • partnerství, spolupráce • Reforma školství -> knihovny, kulturní instituce • Rámcové vzdělávací programy (RVP) -> Školní vzdělávací programy (ŠVP) • RVP ZV = Co?, podmínky • ŠVP = Jak? Čím? RVP • pro jednotlivé stupně vzdělávání • podle ŠVP se začalo na všech základních školách učit 1. 9. 2007 v 1. a 6. ročnících, na středních školách 1. 9. 2009 Co RVP přináší? • dává větší pravomoci škole -> ŠVP zaměřené na určitá témata • neobsahuje klasické osnovy, ale obsahuje výstupy – co by měl žák po absolvování vzdělávací oblasti umět (3., 5. a 9. tř.) • integrace poznatků z různých předmětů ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI Očekávané výstupy žák : • objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání • rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje • Výstupy se netýkají pouze znalostí, ale také schopností a dovedností • Měřítkem pro splnění úkolů učitele už nemá být, zda „probral všechno učivo z osnov“. Práce učitele spočívá spíše v tom, že účinně vede žáka ke klíčovým kompetencím a k očekávaným výstupům oborů. • Používány nové strategie a metody. Klíčové kompetence • kompetence k učení • kompetence k řešení problémů • kompetence komunikativní • kompetence sociální a personální • kompetence občanské • kompetence pracovní • Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. V RVP se nehovoří o předmětech, ale o vzdělávacích oblastech • Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, cizí jazyk) • Matematika a její aplikace • Informační a komunikační technologie • Člověk a jeho svět • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) • Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) • Umění a kultura (Hv, Vv) • Člověk a zdraví (Výchove ke zdraví, Tv) • Člověk a svět práce Průřezová témata • Osobnostní a sociální výchova • Výchova demokratického občana • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Enviromentální výchova • Mediální výchova Průřezová témata • reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa • procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a přispívají tak k ucelenosti znalostí, dovedností a schopností • jsou povinné, škola je musí svým žákům nabídnout Knihovna a škola • besedy – úprava nabídky dle RVP – interaktivní metody – aktuální témata – pomoc školám (průřezovými témata) » www.kjm.cz, Nabídka pro školy Kritické myšlení • KM je myšlení nezávislé, samostatné. • Výchozími body KM jsou informace a informovanost. • KM hledá a předkládá otázky a problémy. • KM hledá promyšlená zdůvodnění. • KM je myšlením ve společnosti. • Psaní je pro KM nejcennějším nástrojem. » Thinking Classroom, roč. 4, jaro 2001, str. 36-40 Děkujeme za pozornost. Mgr. Hana Dospivová Bc. Helena Selucká