Vymezení pojmů I n Vada, porucha defekt (impairment) narušení (abnormalita) psychické, anatomické nebo fyziologické struktury nebo funkce n Postižení (disability) omezení nebo ztráta schopnosti vykonávat činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro člověka považován za normální n Znevýhodnění (handicap) omezení vyplývající pro jedince z jeho vady nebo postižení, které ztěžuje (znemožňuje), aby naplnil roli, která je pro něj normální Slowik, J.: Speciální pedagogika Klasifikace vad a poruch § podle typu orgánové, funkční § podle intenzity lehké, střední, těžké § podle příčin vrozené, získané Klasifikace příčin vzniku vad a poruch • vnější faktory – prenatální (fyzikální, chemické, psychické...) – perinatální (mechanické poškození mozku, infekce...) – postnatální (přímo působí na organismus jedince) • vnitřní faktory – genetické (genové mutace...) – ostatní (dispozice, problémy imunity...) Vymezení pojmů II • Integrace – spolužití postižených a nepostižených při přijatelné nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin (Jesenský, 1995) – školská, pracovní, společenská (sociální) • Inkluze – proces, ve kterém se lidé s postižením mohou v plné míře zúčastňovat všech aktivit společnosti stejně jako lidé bez postižení. Vymezení pojmů III • Terapie – každý odborný postup, který pomáhá dosahovat výchovných a vzdělávacích cílů a současně má také léčebný efekt. • Náprava – specifický postup vedoucí k odstranění nebo zmírnění konkrétní poruchy nebo vady. • Kompenzace – náhrada porušené, nevyvinuté nebo zaniklé funkce (orgánu) jinou funkcí (např. náhradou orgánu) Zrakové postižení Klasifikace zrakového postižení podle WHO (zdroj SONS) • střední slabozrakost • silná slabozrakost • praktická nevidomost • úplná nevidomost Zrakové postižení • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách • Blind Friendly Web • www. sons.cz • www.braillnet.cz Sluchové postižení Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty • nedoslýchaví • neslyšící • ohluchlí Sluchové postižení Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty – nedoslýchaví – neslyšící – ohluchlí Sluchové postižení • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách • www.cun.cz • www.ruce.cz • www.ticho.cz Narušení komunikačních schopností Přehled vad a poruch řeči 1. centrální vady a poruchy (koktavost...) 2. neurotické vady a poruchy (mutismus...) 3. vady mluvidel (huhňavost...) 4. poruchy artikulace (dyslálie...) 5. poruchy hlasu (mutace...) Narušení komunikačních schopností • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách • www. klinickalogopedie.cz • www.alternativnikomunikace.cz Tělesné a zdravotní postižení Klasifikace tělesných postižení a zdravotních oslabení dle etiologie • tělesné odchylky a oslabení (vady páteře...) • tělesné vývojové vady ( rozštěpy...) • úrazy • následky nemocí (encefalitidy, žloutenky...) • DMO • dlouhodobá onemocnění a zdravotní oslabení (alergie, astma...) Tělesné a zdravotní postižení Tělesné oslabení • diagnostikováno až u 70% školní populace • zvýšená únavnost při chůzi, případně i při sezení a stání • potíže dýchacího systému a zaostávání významných svalových skupin Tělesné a zdravotní postižení Dětská mozková obrna • nejčastější příčina vrozeného tělesného postižení • porucha s pestrou etiologií a širokou škálou projevů • asi ve 2/3 se vyskytuje společně s mentálním handicapem Tělesné a zdravotní postižení • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách • www.svaztp.cz • www.ligavozic.cz • www.paraple.cz Mentální retardace Dělení podle stupně postižení: • lehká mentální retardace IQ 50-69 • středně těžká mentální retardace IQ 35-49 • těžká mentální retardace IQ 20-34 • hluboká mentální retardace IQ <20 • jiná mentální retardace • nespecifikovaná mentální retardace Mentální retardace • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách • www. spmpcr.cz • www.dobromysl.cz Osoby s jinými handicapy • poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyspraxie, dysmúzie, dyskalkulie...) • lateralita • LMD, syndrom ADD, ADHD • poruchy chování • sociokulturní znevýhodnění • kombinace vad • senioři Osoby s jinými handicapy • pravidla komunikace • pomůcky • aktivity v knihovnách Dáte-li nohu k noze, uděláte krok… Dáte-li nohu k ruce, předkloníte se… Dáte-li ruku k ruce, získáte… - nové přátele - nové informace - nový pohled na svět kolem sebe - pocit, že se vše dá zvládnout, když máte s kým - mnohem víc…