Všudypřítomné programování •one to one (sms) •one to many (email) •many to many (chat rooms) •many to one (UC - Ubiquitous Computing) •užívání předmětů s UC •→ zastarávání rozdílu mezi 'online' a 'offline' •začlenění a spoléhání na virtualitu v každodenní osobní realitě •→ rozmazání rozdílu mezi realitou a virtualitou Všudypřítomné programování •Definice: Poskytování služeb přes široký počet různých platforem přenosných zařízení, sloužících jako online terminály do sítě kompatibilně a adaptivně propojených inteligentních aplikací • Všudypřítomné programování •Chytrá zařízení dělíme na: • Tabs – centimetrové, • přenosné • Pads – decimetrové, ruční • • Boards – metrová velikost C:\Users\Michal\Desktop\Bez názvu.png Smart dust • Všechna tato zařízení jsou velikosti makro, dvojrozměrné formy s vizuálním výstupním displejem Další dělení zařízení: Chytrý prach: - označované také MEMS (Micro ElectroMechanical Systems) -miniaturní zařízení bez displeje - často vnořené do ICT, fyzického prostředí a lidí - Př. akcelerometry v laptopech – identifikují pád - - Smart Skin •Chytrý povlak: -světlo vydávající a vodivé polymery -organické počítačové součástky -tvoří flexibilní, vícerozměrný povrchový displej -může tvořit povrch oblečení, záclon -MEMS natřeny na různé povrchy fyzických struktur, kde tvoří sítě - http://ftp.csl.sony.co.jp/person/rekimoto/smartskin/ Smart Clay http://farm1.static.flickr.com/4/9198170_aafc422ef4.jpg?v=0 Chytrý jíl: - trojrozměrné artefakty tvořené soubory MEMS - tvoří různé druhy fyzických objektů - Ubiquitous Computing Chytré prostředí: - množina síťových zařízení napojených na fyzikální svět s předdefinovanými jednoduchými funkcemi – senzory pohybu či tepla (otevírající např. dveře) - Chytrá interakce: - koordinovaná různá zařízení spolupracují za účelem splnění stejného cíle - založená na konvencích – spolupráce bez komunikačního protokolu - interoperabilita - sémiotická a lingvistická Smart House http://www.myownspunk.com/wp-content/uploads/2008/12/nokia-smart-homes.jpg http://www.emeraldinsight.com/fig/0330240205001.png Internet věcí Internet věcí •„nejdůmyslnější technologie jsou ty, které zmizí .. zapleteny do pletiva každodenního života“ •změna internetu z akademické sítě na síť masového obchodu, orientovanou na konzumenta •Internet of Things – vedle internetu lidí další síť, síť věcí •komunikace mezi lidmi a věcmi i mezi věcmi samotnými •Technologie: •RFID (radio-frequency identification) - identifikace věcí, •technologie čidel – detekují změnu fyzického stavu věcí •vložená inteligence (embedded intelligence) – schopnost zpracovávat informace samotnými věcmi •nanotechnologie – miniaturizace, využití tagování Internet věcí •Použití: •RFID čipy při vybírání dálničních poplatků, manežmentu zásobování, farmaceutika (ochrana proti padělání), e-zdarví (monitoring pacientů), sport (ski pasy), bezpečnost (čipování dětí, domácích zvířat), e-government •Baja Beach Club v Barceloně •tvorba informací na základě vědomí o kontextu (např. elektronická vesta,hrozící defekt automobilu) •mohutnost informačního zpracování – chytré domy a auta (chytré sporáky, ledničky) •Obavy: nebezpečí zneužití dat a narušení soukromí •sledování pohybu uživatelů, jejich zvyků a preferencí •zajistit platnost principu poučeného souhlasu, důvěrnosti a bezpečnosti dat •problémy se standardizací, právní problémy, sociálně-etické problémy Kontinuum virtuality http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mediated_reality_continuum_2d.png Milgram, Paul; H. Takemura, A. Utsumi, F. Kishino (1994). Augmented Reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. Proceedings of Telemanipulator and Telepresence Technologies. Kontinuum virtuality •označení pro kontinuální škálu mezi realitou a virtuální realitou •2 dimenzionální rovina „virtuality" a “zprostředkovanosti“ •R značí nemodifikovanou realitu •osa virtuality zahrnuje realitu rozšířenou grafikou (rozšířená realita), grafiku rozšířenou realitou (rozšířená virtualita) •osa zprostředkovanosti zahrnuje modifikaci reality a virtuality podle míry zprostředkování – zprostředkovaná realita, zprostředkovaná virtualita. Zahrnuje násobené efekty – modulace – redukce reality. •nahoře vpravo jsou virtuální světy – silně modifikovaný verze reality •předpoklad: realita může být modifikována různými způsoby Kontinuum virtuality http://www.flatrock.org.nz/topics/info_and_tech/assets/mixed_reality.jpg Kontinuum virtuality •Steve Woolgar - 4 pravidla virtuality: •Způsob, kterým média a technologie ovlivňují lidi, závisí na jejich netechnickém pozadí, které zahrnuje pohlaví, věk, sociální status, příjem apod.. •Nebezpečí a obavy z nových médií a technologií jsou nerovnoměrně sociálně distribuovány •Mediální a technologický pokrok spíše doplňuje než nahrazuje v realitě prováděné činnosti •Nová média a technologie směřují k tvorbě nových druhů lokality spíše než podpoře globality • Počítačem-zprostředkovaná realita http://en.wikipedia.org/wiki/File:Viraugmixmodmediated_reality.png Zprostředkovaná realita •rámec zprostředkované reality popisuje zařízení záměrně či nepředvídatelně modifikující realitu •schopnost přidávat, nebo odebírat informace či jinak manipulovat s vnímáním reality pomocí přenosných počítačů a ručních zařízení jako Smart Phone •vizuální percepce prostředí je zprostředkovana •elektronická zařízení fungují jako filtr mezi skutečným a vnímaným světem Zprostředkovaná realita http://techie-pinoy.com/wp-content/uploads/2009/08/DynaVox-Xpress-Handheld-Device.jpg • ručních zařízení (hand-held device) http://www.deseretnews.com/photos/1693963.jpg • Eye tap http://eddieespinal.com/wp-content/uploads/2009/03/sixthsense.jpg • přenosný počítač (wearable computers) Smíšená realita http://www.vtt.fi/img/research/ict/mixedreality_640.jpg Smíšená realita •Mixed reality (MR) •realita v níž jsou propojeny reálné a virtuální světy v novém prostředí či vizualizaci, v níž koexistují a interagují fyzické a digitální objekty ve skutečném čase •směs reality, rozšířené reality, rozšířené virtuality a virtuální reality • Rozšířená virtualita http://kommerz.at/Files/176/mriMRI1.jpg • http://www.architecturemixedreality.com/Augmented_Virtuality/Augmented_Virtuality.gif Rozšířená virtualita •začleňuje objekty reálného světa do virtuálního světa, možnost ovládat digitální objekty hmatatelnými předměty •označuje převážně virtuální světy, v nichž jsou fyzické elementy, tj. fyzické objekty a lidé, dynamicky integrováni do virtuálního světa v němž mohou interagovat •Různé techniky: streamované video z fyzických prostorů - přes webkameru, 3-rozměrnou digitalizaci fyzických objektů • Rozšířená realita http://en.wikipedia.org/wiki/File:C-130J_Co_Pilot%27s_Head-up_display.jpg http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2009/01/wrap2_view1.jpg • Head Mounted Displays • Handheld Displays http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2009/11/layar.jpg • Spatial Displays http://cdn.cbsi.com.au/story_media/339300314/samsung-monitors_1.jpg http://www.architecturemixedreality.com/Virtual_Reality_Gloves/Virtual_Reality_Gloves.htm • Input devices - gloves Rozšířená realita •rozšiřuje realitu o informace generované počítačem (syntetické informace) •technologie slouží k zesílení běžného vnímání reality. Rozšíření je obvykle v reálném čase a sémantickém kontextu s enviromentálními elementy jako je skóre zápasu v televizi. S pomocí pokročilé AR technologie (např. přidáním počítačového obrazu a rozpoznání objektů) se stávají informace o okolním skutečném světě uživatelů interaktivní a použitelné digitálně. •Syntetické informace o prostředí a objektech v něm mohou být uloženy a vyhledány jako přidaná informační vrstva skutečného světa •Předpokládá se, že pojem rozšířená realita vymyslel v roce 1990 Thomas Caudell, toho času zaměstnanec Boeingu Rozšířená realita •http://www.wired.com/gadgetlab/tag/augmented-reality/ •http://www.youtube.com/watch?v=U2uH-jrsSxs •definice Ronalda Azuma, 1997 : •kombinuje reálné a virtuální •je interaktivní v reálném čase •is zaznamenaná v 3D •Milgramovo skutečné-virtuální kontinuum,1994: • (Paul Milgram a Fumio Kishino) - mezi reálným prostředím a čistým virtuálním prostředím je rozšířená realita (blíže k skutečnému prostředí) a rozšířená virtualita blíže k virtuálnímu prostředí). Rozšířená realita •Displeje: •Displeje upevněné na hlavu •A Head Mounted Display (HMD) umisťují zobrazení virtuálních grafických objektů přes výhled uživatele na reálný svět •Ruční dispeje •Handheld Displays – malá programovací zařízení •Prostorové displeje •Spatial Displays – používají digitální projektory ke zobrazení grafických informací na fyzické objekty. Displej je oddělený od uživatele systému. Protože displej není propojený s každým uživatelem, rozšířená realita se rozšiřuje na skupinu uživatelů a umožňuje kolaboraci mezi uživateli v daném místě •Sledování •Moderní mobilní systémy rozšířené reality používají tyto sledovací technologie: digitální kamery, optická čidla, akcelerometry, GPS, gyroskopy, RFID, kompasy pevných částic, bezdrátové sítě. •Vstupní zařízení (rukavice) počítač, software Rozšířená realita - aplikace •lékařství – vizualizace vnitřních orgánů, vnitřních zákroků (punkce, biopsie), vizualizace údajů z MRI či CT, neviditelných pouhým okem, instrukce k postupu zákroku pro nováčky •automobilismus – informace na předním skle auta o směru, okolních objektech •vojenská letadla – navigační a letové informace, mířidla •průmysl – vizualizace oprav a úprav složitých strojů (Boeing) •turismus – orientace v prostředí •zábavní průmysl •vzdělávání – m-learning, s-learning (projekt ARiSE) QR kódy Vrstvová technologie Oblasti smíšené reality Antikytherského mechanismu National Archaelogical Museum of Athens where the Antikythera Mechanism is exhibited and studied: a Physical Reality space My Mixed Reality Lab, where I study a physical reconstruction of the Antikythera Mechanism in conjunction with animated virtual gears: an Augmented Reality space A three-dimensional digital space, where we interact with virtual and physical representations (streaming video on the video-wall): an Augmented Virtuality space A three-dimensional digital space, where we interact with a virtual reconstruction of the Antikythera Mechanism: a Virtual Reality space http://www.architecturemixedreality.com/Antikythera_Mechanism/Antikythera_Mechanism.htm Computer supported cooperative work http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cscwmatrix.jpg Computer supported cooperative work ØCMC – computer mediated communication ØT-v-T – F-t-T ØGUI – Graphical user interface ØGDSS – group decision support system group ØGCSS – group communication support system ØMUVE - Multi-User Virtual Environments ØMUDs - Multi-User Dungeon • World of Worcraft http://www.philoking.com/wp-content/uploads/2007/01/WindowsLiveWriter/WorldofWarcraftPoorFrameRates onWindowsVi_F89F/screenshotwow21.jpg