GAK ZS 2010 Milí studenti, jak bylo řečeno poslední pravidelný semináři se koná 25.11. 2010. Tímto skončí pravidelná kontaktní výuka v ZS 2010. V prosinci máte studijní volno na samostatné zpracování seminárních prací, a to formou prezentací. Jako podklady pro udělení kolokvia je třeba zpracovat 4 úkoly (viz níže) formou prezentací (inspirací Vám mohou být prezentace, jichž jsem užívala v seminářích). Variantou mohou být zpracování vlastních témat (po konzultaci, pokud budou schválena), která mohou část zadaných (všechna zadaná) témat(a) nahradit. Pokud si někdo nebude vědět rady, může po domluvě e-mailem přijít na konzultaci. Úkoly odevzdejte nejpozději do konce zkouškového období (únor 2011). Témata: 1. V češtině existují slova jako tati, mami, Luki, Leni, Marti, ... V různých gramatických popisech jsou interpretována různě. Pokuste se analýzou korpusových dat přispět k upřesnění popisů uvedených v dosavadních popisech. 2. V češtině existuje slovotvorná třída činitelských jmen (deverbativa označující osoby zabývající se činností pojmenovanou motivujícím slovesem. Jedním typem jsou deriváty na –l (kecal, šťoural, žvanil, ...). Řada těchto derivátů patří mezi propria. Bylo by logické, že končí vždy na –l. Mohou substantiva patřící k tomuto typu mít i jiné zakončení ? Pokuste se v korpusu najít potřebné doklady. 3. Deverbativa na –dlo jsou odvozena od slovesného kmene, součástí derivačního prostředku je kmenotvorná přípona. Pouze někdy (kdy ?) se pojí přímo ke kořeni. KoV (kořenový vokál) v těchto případech alternuje. Jaká jsou pravidla těchto alternací. Použijte korpus. 4. Ve většině českých gramatik nenalezneme popis naprosto pravidelného jevu, jímž je přesun koncového –s od bys (ale i abys, kdybys) k se/si (tedy aby ses nezbláznil nikoli *abys se nezbláznil, to by sis rozmyslel nikoli *to bys si rozmyslel). I na rozdílech značkování českých korpusů je patrný posun ve značkování tvarů .*by. Pokuste se popsat, jak jednoduše filtrovat případy, kdy tvar .*by je součástí složeného tvaru 2. os. sg. a kdy je součástí složeného tvaru 3. os. sg. Čím se liší výše popsané případy „volného –s“ od případu –s zastupujícího pomocné jsi při tvoření minulého času ? Mají tyto odlišnosti nějaký dopad pro práci s korpusem ?