III. Předchůdci symbolismu a dekadence • Phillip Otto Runge, Velké ráno, 1809-10 • Kunstahalle, Hamburg • • • • • • • •G. David Friedrich, Mnich na břehu moře, 1809, olej na plátně, Gemäldegalerie, Berlin •William Blake (1757-1827), Vichřice milenců, Francesca de Rimini a Paolo Malatesta, •scéna z Dantovy Božské komedie, 1824-27 •inkoust, akvarel, City Museum and Art Gallery, Birmingham •Walter Crane, Neptunovy koně, 1892 •Jean Delville, Láska duší, 1900 •Giovanni Segantini, Trest za luxus, 1891 •Oscar Kokoschka, Nevěsta větru, 1914 •William Blake •Har a Heva se koupou, Mentha je sleduje, z první prorocké knihy Tiriel, 1785-89 •Perokresba, tuš, tužka, lavírování P7250704 •William Blake, Písně neviňátek, 1789, •reliéfní lept, tisk, kolorovaný tisk reliéfního leptu P7250705 P7250706 P7250708 •William Blake, Los (z ilustrované poémy Jeruzalém),1800-20 •lept, perokresba, akvarel, zlato •Yale Center for British Art, New Haven •William Blake, Starý dnů, frontispice k tisku •Amerika: Proroctví, 1794 (1824 samostatně) •17 barevný tisk z reliéfního leptu, •dokončeno akvarelem • • • • • • • • • • • • • • •William Blake, Newton, 1795/c. 1805 •Barevný tisk, akvarel •William Blake, Satan radující se nad Evou, c.1795 •Barevný tisk, pero, tuš, akvarel •August Brömse, Stará píseň, z cyklu Dívka a smrt •1902, akvatinta, NG Praha P7250705 P7250706 P7250705 •Johann Heinrich Füssli (1741-1825) •Dante a Vergilius na ledu Kosythos, 1774 •perokresba, sépie, akvarel •Kunstahaus, Zürich •Johann Heinrich Füssli •Umělec přemožen velikostí antických •fragmentů, 1778-79 •červená křída, sépie, Kunstahaus, Zürich • • •Johann Heinrich Füssli, Noční můra, 1781, olej na plátně, Institute of Arts, Detroit •Anton Raphael Mengs, •Perseus a Andromeda, 1774-79 •olej na plátně •Ermitáž, St. Petersburg •1799 – profesorem Royal Academy •1801 – přednášky (x v rozporu s jeho tvorbou) • - prosazování klasicismu, ideálu • - odmítá osobní excentričnost • - odsuzuje hrůzná a násilná témata • - odmítá italský manýrismus • •„Spánek v nás otevírá hostinec pro přízraky.“ •sen – pasivní x snění (básnění, imaginace) – aktivní Gaston Bachelard, Poetika snění, 1960 •„Spánek rozumu budí příšery.“ Francisco Goya, Los Caprichos, 1797-99 • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Heinrich Füsseli, Noční můra, 1790-91 Francisco Goya, Spánek rozumu budí příšery •olej na plátně, Goethe Museum, Frankfurt 1797-98, lept, akvatinta, • Museo del Prado, Madrid • • •William Blake, Noc Enitharmonovy radosti (běžně zvaná Hekaté), c. 1795 •Barevný tisk, pero, inkoust, akvarel •Prerafaelisté (PRB): 1.(1848 – 1851) – W. H. Hunt – J. E. Millais – D. G. Rossetti 2.(od 1856) – D. G. Rossetti - E. Burne-Jones – W. Morris 3. •John Ruskin o prerafaelistech (1851): •„Prerafaelismus je založen na jediném principu, a tím je absolutní pravda.“ •- PRB krajina – je vytvářena až do posledního dotyku v plein airu •- PRB postavy – jsou věrným portrétem žijících osob •- PRB předměty – i ten nejnepatrnější je malován se stejnou péčí • • •John Ruskin: •„Běžte do přírody, nic neodmítejte, nic nevybírejte, nic neopomíjejte.“ • •Ruskinův vkus: romantický (Turner, W. Wordsworth, W. Scott), vědecký, antiklasický • •John Ruskin, Modern Painters (1843, 1846) – odsudek všeho, co následovalo po Raffaelovi • - postrenesanční evropská malba – stylizovaná, formální, nepravdivá vůči přírodě • •30. – 40. léta – zájem o prerenesanční dobu (Arundel Society) •k. 30. a p. 40. let – Rossetti a Millais nastupují na Royal Academy (převládá Raynoldsovská •tradice) •John Ruskin, Amalfi, 1840-41, akvarel •John Everett Millais, Slepá dívka, 1854-56 •olej na plátně •Birmingham City Museums, Art Gallery • • • •John Ruskin •Skály a vegetace v Chamonix, 1854 •Raffael, Proměna Páně, 1518-20 •Pinacoteka, Vatikán •Sir Joshua Reynolds, Pan Hare, 1788-89, olej na plátně, Musée du Louvre, Paris •Bounamico Buffalmacco, Triumf smrti, kol. 1350, fresky, Campo Santo, Pisa •John Everett Millais (1829 - 1896), Exhumace královny Matyldy (detail), 1849 P7280712 •John Everett Millais, Kristus v domě svých rodičů, 1849-50, olej na plátně, Tate Gallery, London •John Everett Millais, Ofélie, 1851-52, olej na plátně, Tate Gallery, London •Arthur Hughes, Ofélie, 1852, olej na plátně, Manchester Art gallery •Žena pod závojem, 1895-99, pastel •Rijskmuseum Kröller-Müller, Otterlo • •Odilon Redon, Zavřené oči, 1890 •olej na plátně, Musée d‘Orsay, Paris • •Paul Albert Steck, Klesající Ofélie, 1895 •Musée du Petit-Palais, Paris •Edward Burne-Jones, Mořské hlubiny, 1887 • • Gustav Klimt, Mořské panny (Bělice), 1899 • Zentralsparkasse, Vienna • •Edward Burne-Jones, Mořské hlubiny, 1887 •Jan Konůpek, Ofélie, 1906-07 • •Jules Verne, Dvacet tisíc mil pod mořem (1870) •Ilustrace: Louis Riou a Alphonse de Neuville •„Obrovská loď se pomalu potápěla“ • •Max Klinger, Ztroskotání, z cyklu Život (1884) • • • P5070027 116 PC090277 •John Everett Millais •Listy podzimu, 1856 • • • • Edward Munch, Puberta, 1895 • Félicien Rops, Nejkrásnější láska dona Juana • z cyklu Les diaboliques, 1879 • •Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) •Ecce Ancilla Domini! (Zvěstování), 1850 •olej na plátně, Tate Gallery, London P7270714 •Pablo Picasso, Portrét Maxe Jacoba, 1915, •tužka, papír, s. sb. • • •Dante Gabriel Rossetti, Beata Beatrix, •1863 •Dante Gabriel Rossetti, Aurea Catena •(Portrét paní Morrisové), c. 1868 •tužka, barevné křídy, modrý papír, Fogg Art •Museum, Cambridge, Massachusetts P7270715 •Dante Gabriel Rossetti, •Aurea Catena (Portrét paní Morrisové), c. 1868 •Gustav Klimt, Portrét Adély Bloch-Bauer, 1907, s. sb. •Dante Gabriel Rossetti, Altán na louce, 1872 •olej na plátně, Manchester City Art Galleries • •Gustav Klimt, Judith II, 1909 • •Dante Gabriel Rossetti, Astarté Syriaca, 1877 •olej na plátně, Manchester City Art Gallery P7270716 •William Holman Hunt, Světlo světa, 1853-54,olej na plátně, •Kebble College, Oxford •William Holman Hunt, Obětní beránek, 1854, olej na plátně, Lady •Lever Art Gallery,Port Sunlight •William Holman Hunt, Triumf neviňátek, 1883-84, olej na plátně, •Tate Gallery, London •Edward Burne-Jones (1833-1898) •Zlaté schodiště, 1866-80 •Tate Gallery, London • • • • • •Edward Burne-Jones, Zrcadlo Venuše, 1875 • Edward Burne-Jones • Perseus zabíjí mořského hada • 1875-77 • • • •Paolo Uccello, Svatý Jiří a drak, 1458-60, olej na plátně, NG London •Edward Burne-Jones, Mlýn, 1870 •Victoria and Albert Museum, London • •Sandro Botticelli, Primavera (detail), s. 1482 •Galleria degli Uffizi, Florence • • •Paul Delvaux, Spící Venuše, 1944 •Edward Burne-Jones •ze série Šípková •Růženka, 1871-90 • • • • • • • • • • • • •Sandro Botticelli •Venuše a Mars, c. 1483 •Tate Gellery, London •Edward Burne-Jones, Král Capethua a žebračka •1884 •Edward Burne-Jones, Pan a Psyché, 1872-74 • • 1872-74 1877 1884 • • • • • • • • • 1879 1881 1893 • • • • • • • • 1899 1898-1900 1906 P7280708 P7280710 •Edward Burne-Jones, Okouzlený Merlin, 1874 • •Edward Burne-Jones, Uhrančivá hlava •1886-87 •Edward Burne-Jones, Pluto a Proserpina, b.d. •John Everett Millais, Exhumace královny Matyldy, 1849 • P7280705 P7280710 P7280715 •Jan Toorop, Osud, 1893, černá a barevné křídy P7280705 •Aubrey Beardsley, Herodiada přichází, 1893, z ilustrací Salomé Oscara Wildea •Gustave Moreau, Jáson, 1865 •olej na plátně, Musée d‘Orsay, Paris •Arthur Hughes, Návrat z moře, 1863, olej na plátně, Ashmolean Museum, Oxford •Egon Friedell, Kulturní dějiny novověku, 1927-31 • •„Prerafaelismus trpěl vnitřním rozporem všech renesancí, neboť podnikl sebevražedný pokus • vlít jediný skutečný život, totiž přítomnost, do mrtvých forem minulosti.“ • •„Ze života udělali zlatou arabesku a z umění hedvábnou tapetu.“ • •„Do života vstoupil uměle oživený Botticelliho typus. Ženy přišly o ňadra, boky, růžové tváře. • Všude bylo vidět jen snivé, fragilní postavy, jejichž bledé hlavy připomínající květy na • křehoučkých stoncích truchlí nad svými znavenými těly. Jak může lež získat takovou moc?“ • • •John Ruskin o prerafaelistech (1851): •„Prerafaelismus je založen na jediném principu, a tím je absolutní pravda.“ •