Paul Gauguin (1848-1903) a Nabisté (syntetismus, cloisonismus) •„Vždycky pytlačí na cizím území, momentálně drancuje domorodou Oceánii.“ •Camille Pissarro, dopis Lucienovi, 1893 • •„Špatné malířství je úsilím opakovat vše viděné. Celek se ztrácí v detailech a výsledek je nuda. •Avšak jednoduchým rozdělením barev, světel a stínů dosáhneme hudby obrazu. Ještě než si •uvědomíme, co obraz vlastně představuje, jsme již dojati magickým akordem jeho barev.“ •Paul Gauguin • Paul Gauguin, Gauguinova matka, 1890 • olej na plátně, Staatsgalerie, Stuttgard • •Paul Gauguin, Mette Gaugiunová •ve večerní róbě, 1884 •olej na plátně, NG Oslo • •„Moje babička byla podivná ženská •Nazývala se Flóra Tristanová a Proudhon •říkal, že je geniální. Poněvadž o tom •nic nevím, tak Proudhonovi důvěřuji.(…) •Je pravděpodobné, že neuměla vařit. •Přepjatá socialistická anarchistická ženská. •Připisuje se jí spolu s otcem Enfantinem •le Compagnonnage založení jedné víry, •víry Mapa, jíž byl Enfantin Bohem Ma •a ona Bohyní Pa. •Nevím, kde končí pravda a kde začíná •legenda. (…)“ • •Paul Gauguin, Před a po, 1903 • • • • •Flora Tristan, •Gauguinova babička •Paul Gauguin, Spící Mette na kanapi, 1875, olej na plátně, s. sb. • J.-L. David, Madame Récamier, 1800, olej na plátně, Louvre, Paris •Paul Gauguin, Seina u mostu d‘Iéna, 1875, olej na plátně, Musée d‘Orsay, Paris •Paul Gauguin, Jabloně v květu, 1879 •Camille Pissarro, La Côte des Boeufs u •Ermitáže blízko Pontoise, 1877 Gauguin sběratel •Daumier • • • Degas • • • • • • • Pissarro Guillaumine • •Cézanne •Paul Gauguin, Zátiší s mandolínou, 1885, olej na plátně, Musée d‘Orsay •Paul Gauguin, Zátiší s profilem Lavala, 1886, olej na plátně, Josefowitz Collection •Paul Cézanne, Zátiší s polévkovou mísou, 1877 •olej na plátně, Musée d‘Orsay •1889/90 – Poznámky o malbě (Bretaň) • -„Malířství je nejkrásnější z umění.“ -Malba stejně jako hudba na duši působí skrze okamžik -Literatura a hudba – paměť (pro posuzování nutná: inteligence a znalosti) -Malba – je v ní kondenzováno veškeré vnímání (pro posuzování nutná speciální citlivost, tedy být umělcem) – viz Mallarmé - -Důraz na čistou barvu (v přírodě neexistuje míchání barev – špinavý tón) -Existuje jen spektrum duhy – jako by se jedna barva rodila z druhé -juxtapozice barev • •Paul Gauguin, Krávy u napajedla, 1885 •Olej na plátně •Galleria d'Arte Moderna, Milan –málo stylist. vývoje • •Paul Gauguin, Modré stromy, 1888 •olej na plátně •Ordrupgaard Coll., Copenhagen •Paul Gauguin, Clovis Gauguin spící, 1884 •olej na plátně, s. sb. •Paul Gauguin, Mette Gauguin, c. 1880 •olej na pl., E. G. Bührle Coll., Zürich •Paul Gauguin, Autoportrét se svatozáří •1889, olej na dřevě, NG Washington 8. impresionistická výstava - 1886 •Georges Seurat, Neděle na La Grande Jatte, 1884-86, olej na plátně Art Institute Chicago •Georges Seurat, La Maria, Honfleur, 1886, olej na plátně, NG Praha • •Mladý kritik Felix Féneon – vyzdvihuje Seurata pro „novou syntézu přírody“. Seurat - autorita •počínající avantgardy - překročil impresionismus x Gaugina chápe jako následovníka impresionismu. • Přátelé v „zajetí“ pointilismu •Émile Schuffenecker, Pohled na útes v Etretat, 1888 • Camille Pissarro, Žena věšící prádlo, 1887 • olej na plátně, Musée d‘Orsay, Paris •Paul Gauguin, Přístav v Bordeaux, 1886, olej na plátně, s. sb. •Paul Gauguin, Skalnaté pobřeží, 1886, olej na plátně, Goteborgs Kunstmuseum •Paul Gauguin, Mlýn u Lesíku lásky, koupaliště, 1886, Hiroshima Museum of Art Bretaň – léto1886 •Pascal Dagnan-Bouveret, Bretaňské ženy •při slavnostech odpuštění, 1887 •olej na plátně, William A. Clark Collection •Paul Gauguin, Bretaňské dívky, 1886 •olej na plátně, NP München Martinique - 1887 •Paul Gauguin, Palmy, Martinique, 1887 •Olej na plátně, s. sb. •Paul Gauguin, Martinique, krajina, 1887 •NG Scotland •Paul Gauguin, Mezi mangovníky, 1887 •Van Gogh Museum, Amsterdam •Paul Gauguin, Mezi mangovníky, 1887 •Van Gogh Museum, Amsterdam • •Paul Gaguguin, Co! Žárlíš?, 1892 •olej na plátně, Puškinovo státní muzeum, Moskva Bretaň – 1888 cloisonismus (Éduard Dujardin, La Revue Indépendante, 1888) •Émile Bernard, Bretaňské ženy na louce, 1888 •olej na plátně, s. sb. •Paul Gauguin, Vize po kázání, Zápas Jákoba •s andělem, 1888, olej na plátně, •NG of Scotland, Edinburgh •Paul Gauguin, Vize po kázání, Zápas Jákoba •s andělem, 1888 •Katsushika Hokusai •Hokusaiovy Manga bojovníci, skicák, 1817 •barevný dřevořez •Vincent van Gogh, Bretonské ženy na louce v Pont-Avenu podle Émila Bernarda, 1888 •(během Gauguinova pobytu v Arles), akvarel, Civica Galleria d’Arte Moderna, Milano •Paul Gauguin, Pobřeží s krávou kraji útesu, 1888 •olej na plátně, Musée des Arts Decoratifs, Paris •Paul Gauguin, Zápasící bretaňští chlapci, 1888 • olej na plátně, s. sb. •Émile Bernard, Madeleine v Lesíku lásky, 1888, olej na plátně, Musée d‘Orsay, Paris •Paul Gauguin, Ztráta panenství, 1891, olej na plátně, The Chrysler Museum, Norfolk • 1888 • • • • • •1891 Arles - 1888 •Paul Gauguin, Vincent maluje Slunečnice, 1888, olej na plátně, s. sb. • Vincent van Gogh, Gauguinova židle s knihou a svící, 1888, Amsterdam •Poetické je vše. •Záleží jen na •expresivní •manipulaci •s malbou •a kresbou. • • • • • • • • • • • • • •Paul Gauguin, Vinobraní v Arles. Lidské neštěstí, olej na pytlovině, 1888 Malba zpaměti •Paul Gauguin, Arleské ženy, Mistral, 1888 •olej na pytlovině, Art Institute of Chicago •Vincent van Gogh, Vzpomínka na • zahradu v Ettenu, 1888, olej na plátně, • Ermitáž, Petrohrad Paul Sérusier – Pont-Aven - 1888 Nabisté: Maurice Denis, Pierre Bonnard, Paul Ranson, Henri-Gabriel Ibbels) • Paul Gauguin, Rybáři a koupající se v • Avenu, 1888, olej na plátně, s. sb. • •Paul Sérusier, Lesík lásky v Pont-Avenu •(Talisman), 1888, olej na dřevě, Musée d‘Orsay, •Paris •Maurice Denis, Neotradicionalismus, 1890 • •„Jak vidíte tento strom? Je sytě zelený? Dejte tedy na plátno zeleň, nejkrásnější zeleň vaší •palety? Je tento stín modrý? Nerozpakujte se jej namalovat tak modrý, jak je to nejvíce možné.“ •Maurice Denis dle Paula Sérusiera • •„Je třeba si uvědomit, že obraz, dříve než představuje koně, bitvu nahou ženu nebo jinou anekdotu, •je ve své podstatě plocha pokrytá barvami uspořádanými podle určitého pořádku.“ • •„Co je to za estetickou zkušenost uvažovat o tom, zda je škatule v popředí reálná nebo na plátně?“ • •Požadavky na kompozici: „dekorativní, estetická a racionální“ (x impresionisté, improvizace) •Zkreslující transformace, objektivní deformace – přetvořit vše podle zákonů krásy • •Syntéza – symbol pocitu (působivě vyjádřený) + předmět pro potěchu oka • •Vyzdvihuje: egyptské malby, byzantské mozaiky, vitráže, japonské tisky • •1. Výstava – 1889 – Café Volpini – Skupina impresionistů a symbolistů • •Paul Gauguin, La Belle Angele, 1889 •olej na plátně, Musée d‘Orsay •Paul Gauguin, Žlutý Kristus, 1889 •olej na plátně, Albright-Knox Art Gallery, •Buffalo, NY •Paul Sérusier, Portrét Paula Ransona v •nabistickém kostýmu, 1890, olej na plátně, •s. sb. •Édouard Schuré, Les Grands Initiés, 1889 •(česky 1926: Velcí zasvěcenci: tajné dějiny • náboženství: Rama, Krišna, Hermes, •Mojžíš, Orfé, Pythagor, Platon, Ježíš) • •1885 – Schuré: Kristus - Buddha • • • • • • • • • • • • •Paul Ranson, Kristus a Buddha, 1890-92, •Olej na plátně, NY •Paul Ranson, Nabistická krajina, 1890, olej na plátně, s. sb. •Maurice Denis, Cesta na Kalvárii •1889, olej na plátně, s. sb. • Édouard Vuillard • Interiér u stolu • a otevřeného okna • 1893 • • • • • • • • • • • • •Maurice Denis •Paní Ransonová s kočkou, 1892 • • • • • Georges Lacombe • Sběračky kaštanů, 1894 • • • • • • • • • • • • •Félix Valotton, Večerní koupání, 1892-93 • • • • Jan Verkade, Dvě Bretonky v Pouldu • • • • • • Pierre Bonnard, Intimita, 1892 • • • • • „Podívejte se na Gauguinovy • Kristy. Jsou lidští, z tohoto • světa… Kristus neroní hloupé • slzy na krásné žilnaté ruce. • Mají mnoho společného • s Gauguinem. • Je to sebeadorace. • Gauguinův Kristus • je podobně profánní jako • u Renana.“ • Émile Bernard • • • • • •Paul Gauguin, Kristus na hoře Olivetské, 1889, olej na plátně, Norton Museum of Art • Paul Gauguin, Autoportrét se svatozáří, 1889 • olej na dřevě, NG Washington •Paul Gauguin, Autoportrét se Žlutým Kristem, 1889, olej na plátně, s. sb. •„Jsem odsouzen k tomu, abych byl •chápán čím dál tím méně. Vzdávám •to, půjdu svou cestou, budu se •potloukat bez rodiny jako vyvrhel… •divoch se vrací do divočiny.“ • • Paul Gauguin, dopis Vincentovi, 1890 • • • • • • • • • • •Paul Gauguin, Dobrý den, pane •Gauguine, 1889 •olej na plátně, NG Praha Gauguinova promotion •- zúročit sympatie ze strany mladých symbolistních básníků -„stát se vyvoleným“, „stát se géniem“ symbolismu (Camille Pissarro) - •Albert Aurier, Symbolismus v malbě Paula Gauguina, 1891, La Mercure de France -Malba idejí -Umělecké dílo musí být: ideistické, subjektivní, syntetické, symbolistní, dekorativní -Gauguin jako vůdčí osoba symbolismu – vynalezl nové vzrušující formy - - -prodal obrazy za 10 000 franků -konal se banket na jeho počest (před odjezdem na Tahiti) -na Tahiti odjíždí na náklady státu (duben 1891) • •Chrám v Borobuduru, 9. st., Indonésie • • •Paul Gauguin, Žena s květinou, 1891 •olej na plátně, Ny Carlsberg-Glyptotek, •Copenhagen •Paul Gauguin, Zdrávas, Maria, 1891 •olej na plátně, Metropolitan Museum •of Art, New York •Paul Gauguin, Narození, 1896, olej na plátně, NP München •Paul Gauguin, Ne, dnes na trh nejdeme, 1892, olej na plátně, Kunstmuseum, Basel • freska z thébského hrobky, XVIII. dynastie • • •1892 – objevil spis: •J. A. Moerenhout, Voyager aux Îles du Grand • Océan, 1837 Paris • • • • • • • • • • • • •Paul Gauguin, Vairaumati, 1896 •olej na plátně, Musée d‘Orsay • • •Paul Gauguin, Jmenuje se Vairaumati, 1892 •olej na plátně, Puškinovo museum, Moskva • 1893-94 • •„V představách Kanaků •ztělesňuje fosforeskující •noční světélkování •duše zemřelých.“ • • • • • • • •Paul Gauguin, Duch mrtvého tě sleduje, 1892, olej na pytlovině, Albright-Knox Art Gallery, •Buffalo, NY 1893 – návrat do Paříže výstava u Durand-Ruela (pozn. 1892 – 1. výstava Salonu R+C – vliv na interpretaci) •Blízko moře, 1892 •Dívka s mangem, 1892 •Kdy se vdáš?, 1892 •1887 •1893 > • • •Paul Gauguin, Nirvana, Portrét Meyera de Haan •1889, olej a tempera na hedvábí •Wadsworth Atheneum, Hartford • •Paul Gauguin, Barbarské vyprávění, 1902 •olej na plátně, Museum Folkwang, Essen •1895 – návrat na Tahiti •1898 – výstava ve Vollardově gallerii – obdiv dekorativních forem, nezájem o symbolické významy •1901 - Markézy • •„Skončil jsem svým obrazem filosofickou práci na toto téma. Paralelu k evangeliu. •Věřím, že je dobrá.“ (Paul Gauguin) • • • • • • • • • • • • • • • •Paul Gauguin, Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?, 1897, olej na pytlovině •139.1 x 374.6 cm, Museum of Fine Art, Boston •Paul Gauguin, Jezdci na pláži, 1902, olej na plátně, s. sb. 1906 – Gauguinova retrospektiva na Podzimním Salonu •1889 • • • • •Henri Matisse, Harmonie v červené, 1908, olej na plátně, Ermitáž, Petrohrad