Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Situace v Německu po druhé světové válce • okupace vítěznými spojenci – proces demokratizace a denacifikace Německa • rozdělení země do dvou zón: Německá spolková republika, Německá demokratická republika • Hospodářský zázrak západního Německa (éra Konrada Adenauera 1949–1963) Německý filmový průmysl před a po roce 1945 • Do roku 1945 státní filmový monopol UFI: - kontrola systému výroby, distribuce a uvádění filmů - snaha konkurovat MPEA (Motion Picture Export Association) • po roce 1945 konec vertikální integrace filmového průmyslu, prosazená forma volného trhu a soutěže Úloha amerického filmu v západoněmecké kinematografii • ovládnutí distribuční nabídky americkými filmy • Ekonomické cíle se překrývají s politickými (proces převýchovy německých obyvatel šířením kapitalistické a antikomunistické ideologie). • přelom 40. a 50. let – na západoněmeckém trhu až 200 amerických filmů ročně Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech • neúspěšné pokusy o vytvoření systému výroby hollywoodského typu • existence řady malých produkčních firem s často malým investičním kapitálem • početná filmová produkce (kolem 100 filmů ročně), ale oslabená pozice na trhu – MPEA nemá žádná omezení importu • Distribuce starších amerických a německých filmů se vyplatí více než investice do nové německé tvorby – regulování rozpočtů německých filmů. Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Kontinuita se starým výrobním systémem: • ve východním Německu – státní filmový monopol DEFA • západní Německo – problém denacifikace filmového oboru + kontinuita tvorby Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Další komplikace: • Rozdělení produkčních center mezi Hamburg, Berlín a Mnichov • Málo investic pro vytvoření dobré kinematografické infrastruktury • Distribuční firmy jsou napojené na americké společnosti. • Postupující snižování návštěvnosti v 50. letech Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Žánrové složení západoněmecké filmové tvorby se příliš nemění: • Heimatfilmy • Komedie • Romantizující historické filmy • Horské muzikály Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Die Geier-Wally (1921) Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Die Geier-Wally (1940) Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Die Geier-Wally (1956) Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Die Geier-Wally (1988) Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Žánrové filmy – motiv „eskapismu“ • Wolfgang Staudte • Kurt Hoffmann • Gerhard Lamprecht • Rolf Thiele Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech • Společensko-kritických filmů ze současnosti málo: Ztracený / Der Verlorene (1951, Peter Lorre) Most / Die Brücke (1959, Bernard Wicki) Růže pro státního návladního / Rosen für den Staatsanwalt (Wolfgang Staudte, 1959) Posvícení / Kirmes (Wolfgang Staudte,1960) • Art cinema jako alternativa vůči hollywoodské dominanci se v Německu neprosadilo. • Export výrazně převažuje nad importem. Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech • Od počátku 50. let probíhají diskuze o potřebách změny postavení německých filmů na domácím trhu. • Utváření profesionálních organizací, usilujících o podporu rozvoje filmu od vlády Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech Sponsorship x Censorship? • systém ručitelských úvěrů (Ausfallbürgschaften) – udělování vázané na schvalování státním filmovým sborem • princip „balíkové“ podpory – podpora monopolistické situace na trhu (nová UFA), maření snah nezávislejšího sektoru • princip daňových úlev – vázáno na systém hodnocení Filmbewertungsstelle Wiesbaden (FBW) Západoněmecká kinematografie ve 40. a 50. letech • 60. léta – v podpoře filmu nastávají decentralizační tendence, pravomoci přecházejí do kompetence federálních států, nikoliv federální vlády • Stupňující se podpora kinematografie od ministerstva vnitra – podpora festivalů, udělování výročních cen, granty pro krátké kulturní filmy