Nový německý film: Konec éry Nový německý film: Konec éry • Günther Rohrbach: „Zkázonosná moc režisérů“ (1983) – neomezená moc renomovaných režisérů – marginální aspekt kinematografie monopolizoval celé spektrum filmové tvorby a odolává kritice – snaha o rehabilitaci zkušených producentů – omezení úlohy televize jako patrona Nového německého filmu Nový německý film: Konec éry Kritika stavu německé kinematografie počátku 80. let • Zaostávání průmyslové a technické infrastruktury • Německý film nemá profesionály s praxí, odpovídající mezinárodním standardům • Důsledky těsného propojení televize a filmu – filmaři začínají pracovat jako televizní programoví tvůrci • Přizpůsobování děl potřebám televizní obrazovky – propojení televize a filmu vyústilo v produkci „nekinových“ filmů • Systém podpory dal šanci příliš mnoha debutantům, kteří natočili jen jeden film Nový německý film: Konec éry Reflexe stavu německého filmu ze strany tvůrců Hamburská deklarace (Hamburger Erklärung) šedesáti západoněmeckých tvůrců, září 1979: …síla německého filmu je v jeho rozmanitosti… …německý film 80. let nemůže být tak jako v minulosti ovládán vnějšími tlaky komisí, institucí a zájmových skupin… …nedovolíme, aby byl oddělovaný hraný film od dokumentárního, zkušení filmaři od začátečníků, filmy reflektující médium (experimenty) od narativních a komerčních filmů… …našimi jedinými spojenci mohou být diváci… lidé, co chodí a nechodí do kina… Nový německý film: Konec éry Úpadek Nového německého filmu od poloviny 80. let: • Změny v politické sféře • Situace v distribuci • Vzrůstající omezení v systému filmové podpory • Filmaři nereagují na změny na domácím mediálním trhu. • Filmy už nejsou natolik invenční, aby oslovovaly domácí i mezinárodní trh? Nový německý film: Konec éry Smrt R. W. Fassbindera v roce 1982 • rozšíření debat o úpadku NNF, bezprostřední reakce (Ein Mann wie E.V.A. / Radu Gabrea, 1983) • T. Elsaesser: Fassbinder přispěl k úpadku NNF více za svého života než svou smrtí – řada přístupů k filmové tvorbě, které urychlily transformaci NNF v řadu heterogenních forem, které připravovaly prostor pro komerční přístup k filmové tvorbě (obecně: mezinárodní úspěch tvůrců, koprodukce s americkými společnostmi nebo vynoření nezávislých producentů). Nový německý film: Konec éry Nový německý film: Konec éry Situace v televizi • Rozmach NNF se v 70. letech překrývá s přesunem moci od kinematografie k televizi, která se stává rivalem a opozicí komerčního filmu. • V 80. letech se staré opozice kinematografie versus televize, komerce versus kultura, hollywoodský versus národní film rozostřují. • V Evropě vznikají národní a nadnárodní mediální konglomeráty, usilující o změnu legislativy a licenční vyjednávání se státními monopoly. • nástup satelitu, kabelové televize – národní televizní sítě versus komerční konkurenti (WDR rozsáhlé vztahy s německým studiem Bavaria) Nový německý film: Konec éry Situace v distribuci • Mezinárodním trhům i televizním obrazovkám dominuje americký film (kina prvního oběhu propagují hollywoodské filmy). • Do soupeření mezi národními a mezinárodními distributory vstupuje nyní i videotrh (místo druhého oběhu se filmy přesunují do videopůjčoven). • Autorenfilm se zřídka dostává do kin prvního oběhu a na videokazety (výjimky jsou filmy Wenderse, Fassbindera nebo von Trotty distribuované americkými společnostmi). Nový německý film: Konec éry Situace v kinematografickém produkčním sektoru • Hollywood prosazuje model blockbusterového filmu (méně filmů s vyššími rozpočty a intenzivní marketingovou kampaní, mediální synergie s přidruženými trhy s hudbou, módou, hračkami apod.). • Možnou evropskou reakcí je mezinárodní spolupráce – američtí distributoři projevují zájem koprodukovat německé filmy – německá kinematografie se stává součástí mezinárodních filmových průmyslů. • Německý film od počátku 80. let inklinuje k vyšším rozpočtům nebo užívání moderních technologií – Wolfgang Petersen: Ponorka (Das Boot, 1981), Nekonečný příběh (Die Unendliche Geschichte, 1984). Nový německý film: Konec éry Politický vývoj a systém podpory • Po volbách v roce 1983 se dostávají k moci FDP spolu CDU/CSU. • Nový ministr vnitra Friedrich Zimmermann přebírá kontrolu nad administrativou udělování filmových dotací: „Ti, kdo platí daně, nechtějí provokaci, ale chtějí zábavu.“ • revize systému filmové podpory (komerční filmy s vyšším rozpočtem na úkor experimentů) • další revize systému ve druhé polovině 80. let – většinová podpora dvou až tří velkých produkcí ročně, udělování podmíněno aspoň 20 % návratností vložených prostředků Nový německý film: Konec éry Německý film v 80. letech: • Tlaky na zkomerčnění kinematografie nemají dopad na kvantitu výroby (ročně 80 – 100 filmů). • Více filmů má úspěch doma i v zahraničí: Ponorka (Das Boot, W. Petersen, 1981), Swannova láska (Un amour de Swann, V. Schlöndorff, 1984), Muži (Männer..., D. Dörrie, 1985), Jméno růže (Der Name der Rose, J.-J. Annaud, 1986), Hotel Bagdad (Out of Rosenheim, P. Adlon, 1987) aj. Nový německý film: Konec éry Německý film v 80. letech: • Centrum národní kinematografie se vytrácí. • Tvůrci spojovaní s NNF častěji natáčejí své filmy v zahraničí nebo se zahraničním produkčním podílem: W. Wenders, W. Herzog, V. Schlöndorff, M. von Trotta, H. Sanders-Brahms, U. Ottinger, W. Schroeter, H. Achternbusch. • Ztráta národní specifičnosti německého filmu? Multikulturní film? • Noví tvůrci a tvůrkyně: Monika Treut, Doris Dörrie, Percy Adlon, Uli Edel, Tom Tykwer aj.