Jak začít s diplomovou prací Umberto Eco – Jak napsat diplomovou práci? Poznámky z četby Úvod – téma práce • Smysl diplomové práce Nespočívá v sumě nabiflovaných poznatků, ale v – samostatném, kritickém zpracování zažitých vědomostí a – v získání schopnosti definovat problémy, – systematicky je řešit a – vykládat v souladu s konkrétními postupy mezilidské komunikace – (tyto schopnosti se mohou výborně hodit i později, v dalším průběhu lidského života). (s. 17) Čtyři jednoduchá pravidla pro výběr tématu • Téma odpovídá zájmům posluchače. • Prameny nutné pro zpracování tématu jsou pro kandidáta fyzicky dostupné. • Zpracovatelnost veškerých podkladů a pramenů odpovídá kulturní úrovni kandidáta. • Metodologické předpoklady pro daný výzkum jsou na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a průpravě, kterou kandidát již získal. (s. 26) Výběr tématu • Čím více se zúží předmět výzkumu, tím lépe se dá pracovat a tím snadněji se také kráčí k cíli. (s. 33) • Zpracovat dílo současného spisovatele je vždy obtížnější. (s. 37) Kritéria vědecké práce • Předmětem výzkumu je poznatelný či identifikovatelný předmět, jenž musí být označován a definován tak, aby byl poznatelným a identifikovatelným rovněž pro ostatní. • Výzkum se musí dopracovat k tomu, aby o předmětu našeho zájmu sdělil věci, které ještě řečeny nebyly, anebo aby se podíval novým pohledem na věci, které již řečeny byly. • Výzkum musí být užitečný a prospěšný pro ostatní. • Výzkum musí poskytnout předpoklady pro potvrzení nebo vyvrácení předpokladů, z nichž vychází. (s. 49-52) Bibliografie • Primární a sekundární literatura – K primární literatuře se musíme dostat přímo, a ne zprostředkovaně. (s. 74) – Pokud jde o sekundární literaturu, z té musíme přečíst přinejmenším všechny významnější práce, ne-li všechny. (s. 74) – Pracujeme-li s knihami, je pramenem z „první ruky“ originální vydání díla nebo jeho kritická edice. (s. 77) • Meziknihovní výpůjční služba – Jakmile si zjistíme, že se požadovaná kniha nachází v jiné domácí či zahraniční knihovně, je dobré vědět, že běžná knihovna má obyčejně meziknihovní výpůjční službu, vnitrostátní i zahraniční. (s. 85) V jakém pořadí číst knihy? • Začneme tím, že si pročteme dvě nebo tři odborné knížky všeobecného charakteru, abychom si vytvořili základní přehled o celé problematice; • vzápětí začneme číst texty zvoleného autora a budeme se snažit o to, abychom pochopili, o čem se v těchto textech hovoří; • následně se vrátíme k odborné literatuře a podíváme se na ni komplexně; • a konečně se opět pohroužíme do četby konkrétního autora, tentokrát už se znalostí odborného kontextu a zázemí. (s. 141) Pracovní plán a zpracování literatury • Pracovní plán, obsah, úvod – Pracovní plán zahrnuje název, obsah a úvod. (s. 143) – Poté, co určíme základní téma, se rozhodneme, že se budeme zabývat jediným specifickým problémem. Formulace tohoto problému je současně pracovní otázkou. (s. 143) – Úvod a obsah budou neustále přepisovány v závislosti na tom, jak bude práce postupovat směrem k cíli. (s. 146) – Má-li obsah dobře vyjadřovat myšlenkovou strukturu práce (ústřední problém, vedlejší problém, hlavní téma, odbočky apod.), musí být členěn do kapitol, oddílů a pododdílů. – (s. 150) Záznamy z četby • Přesně si poznamenáváme všechny zjištěné – bibliografické údaje, – obsah knihy či článku, – pár zásadních citací, – naše vlastní hodnocení a – celou řadu dalších případných poznámek a pozorování. (s. 164) • Nejlepší podněty a nápady nemusejí nutně pocházet od největších a nejuznávanějších autorů. (s. 181)