P A TÉ Poslúchajte řčči svaté, 230 totoť jest kázanie páté: Nezabíjej bratreč svého, mé tváři, človčka mého. Proti tomu troj lid činí, jímž sě Bohu véčně viní: m Prvý, to jest mužčbojcé, jenž umářie hladem druicě, moha jho malém živiti i dá jmu živótka zbyti. Druhý, jenž káže nebo radí 2)o zabiti neb jiné svádí a stane sě vražda proto; pravi vám zacélo jáz to, žeť jest ten pravý vražedlník, toho zabitého vinník. 2J5 Ten jest také mužěbojcč, jenž, jsa sudí neb poprávcě, přiložě k někomu vinu pro ncpřiczn neb pro dědinu, i zbaví života koho, | 99 b 250 jehožto sě stává mnoho. Třetí, ješto sám zabije, ten sě s Kainem nemíjé, ten musí s ním u pekle býti, jehož mu vicc nelze zbyti. ŠESTÉ KÁZANIE 255 Šestým kázaním tě svázal: Nebud smilník, toť Buóh kázal. Troj lid nedrží tohoto i jmá veliký hřicch proto. Prví sě skulka chovají, 2«o však sě myslí v něm kochají; čistota v ráj nedovodí, jenž ot srdce nepochodí. Druzí smilstvo skutkem plodie i jiné k tonTúpřivodie; 265 mezi mužmi toho mnoho, avšak v ženách viece toho. O jich zlosti pisáno jest a některé tak známo jest, že diábel týž obyčej jmá 270 jako ptáčník, kdyšto jímá ptáčky v sictkách, že za nožku přivieže v sietkách ponožku | ioo a i vstrhá, aby vzlétala, jiné ptáčky osázala: »s takéž diábel duše číhá a mnoho jich tak potrhá. V krčmě nebo v tanci ženu posazuji ulíčenú, anať obočie vstahuje, 280 závojíka popravuje, sukničku svú ztkaničivši a karnáček užlutivši, k tomu do pat zpodlinivši a podlinky zhedvábnivši, 285 nožík, měšček, cudný paseč, u piesnech jejé jasný hlasec. To vidúcc mnozí blázni, nejmajlec božie kázni, slyšiece slovce výborná, 2*o ješto sě jim zději dvorná, velmi milé usmievanie a laskavé jich vzhlédanie, letie jako na otržn k nim; naliť i bude hoře jim, 32 Suroícjkí laury 33