mužství A ženství MUŽSTVÍ A ü n j znejasnění jejich znaků je pohoršující, neboť protiřečí hierarchickému uspořá- fl dání, které nastolil Bůh. Stejně je to i s výměnou rolí mezi mužem a ženou, proto- ■ že ta dává moc slabšímu partnerovi. Vzhledem k tomu, že za podstatu ženy je ' ■ považováno neviditelné absolutní panenství, jako první je vždy odsouzena ta, I která poruší slib panenství; protože je však žena spojována se svým tělem, pak I všechny ženy, jež zdůrazňují svou přirozenou krásu mastmi, barvami, šperky ■ a ozdobami, oblékají se jako muž nebo řeční a „prorokují" na veřejnosti či dokon- ■ ce by chtěly udělovat svátosti, zcela jasně přestupují božský zákon a povinností ■ lidského zákona je takové přestupky trestat. V systému, který člení hodnoty muž- f 2) ství/ženství jinak, např. je - jako v Évangiles des quenouilles - soustřeďuje kolem 'f-ovládání přírodních sil a plodnosti, je tomu podobné. Žena starší než její muž, žena, která muže bije nebo odmítá velkoryse pohostit jeho přátele, vdova, která unese mladíka při druhé svatbě - ty všechny jsou rovněž narušitelkami světového řádu a čeká je pomsta spíše v podobě pořádného povyku nebo zlomyslného fabli-aux, než formou mravoučného kázání. Zde jsme došli k bodu, v němž se představy setkávají se společenskou realitou. Nebudeme se již pouštět do dalšího zkoumání jejich vzájemného působení, ale shrneme si základní rysy středověkého rozdělení pohlaví. Všimli jsme si, že v souvislosti s pojetím mužství/ženství ve středověku jsou jen velmi zřídka zmiňovány hodnoty mužského pólu, neboť převládající diskurs zde vydělil a diferencoval ženství na základě mužství chápaného jako dokonalost a úplnost sama. Nemůžeme také přejít misogynii, která byla tomuto období vlastní a která se neprojevovala pouze přehnaným soustřeďováním středověkých autorů na ženství a jeho analýzu, ale také využíváním pojmu ženství jako omezující kategorie i v oblastech, jež s ženami nebo s Ženou nemají nic společného. Ženství v sobě již vzhledem k podmínkám svého ideologického a sociálního ztvárnění obsahuje nevyvratitelnou dvojznačnost. Muž, to je jednota, mužství je proto jednoznačné. Žena, to je zároveň Eva i Marie, hříšnice i vykupitelka, zlá manželka i kurtoazní dáma. Mezi těmito podobami si ženství nevybírá, ale staví je jednu vedle druhé. Proto neustále uniká hledání vlastní podstaty, která se vztahuje ke skromně vyměřenému duchovnu a k tělesnu, do něhož je velmi brzy uzavřeno. Christiane Klapisch-Zuber TÝ2, Mdle Moyen Age. De Vamouret autres essais. Paris, 1988. TÝ2, Vznešené paní 12. stol. I. II. III. Brno, 1997-1999- Duby Georges - Perrot, Michelle (ed.), Histoire des femtnes, díl II, Le Moyen Áge (pod vedením Christiane Klapisch-Zuber). Paris, 1991. La Temme dans les civilisations des X'-XIII' siécles. Actes du colloque tenu ä Poitiers les 23 - 25 septem-bre 1976, Poitiers, 1977 (reed. V: Cahiers de civilisation medievale, č. 20,1977, s. 93 -263), zejména kapitola Marie-Thérěse d'Alverny, „Comment les théologiens et les philosophes voient la femme", s. 15 -39 (105 -129). Ennenová, Edith, Ženy ve středověku. Praha, 2001. Gold, Penny Schine, The Lady and the Virgin. Image, Attitude, and Experience in Twelfth-Century France. Chicago, 1985- Jeay, Madeleine, Savoir faire. Vne analyse des croyances des Évangiles des quenouilles. Montreal, 1983. (423 Le Goff, Jacques - Schmitt, Jean-Claude, Le Charivari. Paris/New York/La Haye, 1981. Linehan, Peter, Trie Ladies of Zamora. Manchester, 1997. Parisse, Michel, Les Nonnes au Moyen Áge. Le Puy, 1983. Rousselle, Aline, Porneia. De la maitrise du corps ä laprivation sensorielle. II'-TV siěcle de 1'ére chre'-tienne. Paris, 1983. Stuard, Susan (ed.), Women in Medieval History and Historiography. Philadelphia, 1987. Warner, Marina, Alone of allher Sex: The Myth and Culture of the Virgin Mary. 1976. ODKAZY Dvorská láska - Hřích - Lékařství - Příbuzenství - Příroda - Sexualita - Tělo a duše ORIENTAČNÍ BIBLIOGRAFIE Bloch, R. Howard, Medieval Misogyny and the Invention of Western Romantic Love. Chicago, 1991. Borresen, Kari Elisabeth, Subordination et equivalence. Nature et rule de la femme dans Augustin et Thomas ďAquin. Oslo/Paris, 1968. Bynum, Caroline Walker, Holy Feast and Holy Fast: the religious significance of food to medieval women. Berkeley, 1989. Duhy, Georges, Le Chevalier, la femme et le prétre. Le mariage dans la France féodale. Paris, 1981.