Kyborg (Cyborg) | RPM č. 5
Kyborg (angl. cyborg) – kybernetický organismus – je termín
zavedený na počátku šedesátých let dvacátého století kybernetiky M. E.
Clynesem a S. Klinem a označující seberegulující lidsko-strojový systém.
(Clynes a Kline se zabývali propojením organismu pilotů s technologií
nadzvukových letadel a projektovaných kosmických modulů tak, aby lidský
organismus dokázal díky kontrole svých tělesných pochodů přežít i v krajně
nepříznivých podmínkách.) Clynes a Kline vycházeli z teorie kybernetiky,
kterou jako samostatný obor prosadil v roce 1947 Norbert Wiener. Wiener
popsal organismus, žijící tělo, jako komunikační síť, tedy aktivní,
hierarchicky řízený a seberegulující systém – a mezi cíle vznikající
kybernetiky zařadil vývoj obdobně strukturovaných pokročilých automatů, jež
by byly principielně podobné živým organismům.
Clynesova a Klineho ryze praktická aplikace kybernetického diskurzu se během
následujících dvou dekád pod vlivem M. McLuhana, W. Gibsona, B. Sterlinga a
dalších sociálních teoretiků i literátů do jisté míry opět metaforizovala.
Termín kyborg napřed obecně odkazoval k funkčnímu (což v diskurzu
kybernetiky znamená informačnímu/komunikačnímu systému, schopného
seberegulace) propojení lidského (respektive biologického) organismu a jeho
technologických extenzí, posléze se jej ujala vědeckofantastická fikce,
reprezentovaná mj. již zmíněnými kyberpunkovými autory Gibsonem a
Sterlingem, a z ní vycházející mladá kyberkultura osmdesátých let minulého
století. Koncem této dekády se koncept kyborga stává součástí první původní
vlny společenskovědné reflexe digitální technologie, vyrůstající již přímo z
kyberkultury – to když socialistická feministka Dona Harawayová publikuje
ironický Manifest kyborga (v orig. Cyborg Manifesto). Pro Harawayovou,
inspirovanou Baudrillardem a vymezující se vůči Foucaltově biopolitice, je
koncept kyborga a kybertěla prostředkem pro proti-esencialistickou
argumentaci tělesnosti a identity, kyborg je ve své modifikovatelnosti
technologickými/kulturními artefakty symbolem překračovaných a rušených
diskurzivních hranic. Nejasnost a rozmlženost hranic tělesných kategorií
přináší svobodu a kreativitu plodné fúze (a ovšem i řadu nebezpečí) v rovině
nového, potenciálně svobodnějšího utváření osobní identity.
Koncept kyborga se stává v devadesátých letech jedním ze základů pojetí
tělesnosti ve vztahu k digitální technologii. Rozvolňující se význam termínu
ovšem nakonec vede k poměrně vágním definicím, jež, jak upozorňují někteří
autoři (např. Hakken aj.), umožňují chápat jako kyborga každou kulturní
bytost, využívající jakékoli tělesné extenze.
Jakub Macek
Literatura
Featherstone, Mike. Burrows, Roger. 1996. „Cultures of Technological
Embodiment: An Introduction.“ Pp. 1 – 19 in
Cyberspace/Cyberbodies/Cyberpunk ed. by Featherstone, Mike – Burrows,
Roger. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE Publications.
Hakken, David. 1999. Cyborgs@Cyberspace? : An Etbographer Looks at the
Future. New York, London: Routledge.
Haraway, Dona. 2002. „Manifest kyborgů: Věda, technologie a socialistický
feminismus ke konci dvacátého století.“ Pp. 51 – 58 in Sociální studia 7.
Brno: FSS MU.
Navrátilová, Jolana. 1998. „Kyberpunk v díle Williama Gibsona a jeho přínos
pro sociální teorie“ (Diplomová práce). Brno: FSS MU.
Tomas, David. 1996. „Feedback and Cybernetics: Reimaging the Body in the Age
of the Cyborg.“ Pp. 21 – 43 in Cyberspace/Cyberbodies/Cyberpunk ed.
by Featherstone, Mike – Burrows, Roger. London – Thousand Oaks – New Delhi:
SAGE Publications.
|