Kreativní práce s informacemi

Vizualizace informací

Nástroje vizualizace informací a především myšlenkové mapy, na které se v tomto modulu zaměříme, vám mohou přinést nový a méně obvyklý pohled na práci s informacemi, na zápis vlastních poznámek a úvah, zaznamenání brainstormingu nebo plánování aktivit. Velmi stručně vám představíme možnosti NVI obecně, především se však zaměříme na myšlenkové mapy, včetně zamyšlení nad tím, „jak a proč to funguje“ z pohledu kognitivní psychologie.
Samozřejmě vás naučíme myšlenkové mapy vytvářet – bude dobré, když si koupíte pastelky a pokusíte se o návrat do dětství s ručním kreslením, ale chybět nemůže ani doporučení a základní seznámení s některými mapovacími softwary. Pokud vás problematika zaujme, připojujeme seznam použitých, ale také doporučených zdrojů, které vám umožní se jí věnovat hlouběji. 

Tento týden byste se měli především zvládnout:

  •  pojmenovat základní nástroje vizualizace informací
  • definovat pravidla, podle kterých tvoří myšlenkové mapy 
  • navrhnout vlastní vlastní mapy i pomůcky
  • specifikovat vlastnosti softwarů pro tvoření map
  • porovnat vhodný software pro tvorbu mentálnách map 

 

 K tomu by vám měl posloužit následující studijní materiál.

kuk STUDIJNÍ OPORA - INFORMACE KREATIVNĚ

 Zadání úkolu

Je opět stejné jako u každého modulu. Pokud jste si vybrali za úkol tento modul nezapomeňte - 

1. Přepracujte studijní materiál, dle vlastního uvážení – co si myslíte, že v materiálu chybí, přebývá. Je pouze na vás, zda použijete stávající texty nebo použijete vlastní. Vámi vytvořený materiál by měl mít zachována tři stěžejní témata – závislost na internetu, bezpečnost na internetu a informační přetížení.
Materiál můžete rozšířit i o další téma, je třeba držet se stále tématu kreativity
  • Nesnažte se tvořit skripta, ale takový materiál, který bude pochopitelný i pro ostatní studenty (vaše práce budou dostupné ostatním studentům). 
  • Pište jednoduše a pochopitelně, nepoužívejte dlouhé texty, snažte se využít různé členění textu (odrážky). 
  • Využívejte obrázky, schémata, diagramy
  • Délka vašeho materiálu by se měla pohybovat kolem 10 tis. znaků
  • Na závěr materiálu nezapomeňte vytvořit seznam použité literatury dle ISO normy
  • Hlavně – BUĎTE KREATIVNÍ!
 
2. Navrhněte, jedenu interaktivní animaci – jak by se dala část materiálu zajímavě zpracovat. Nemusíte ji vytvářet – jenom v rozsahu max. 1 stránky navrhněte co by bylo jejím obsahem.
Obsahově by měla být vázána na část studijního materiálu. Můžete využít naše témata nebo si zvolit vlastní:
  • Další techniky podporující kreativitu 
  • Kreativita v praxi
  • Brainstorming ve studentské praxi 

Jak by mohla takováto animace vypadat - naleznete na adrese: http://tinyurl.com/kpi2-vizualizace

3. Tři (dle Vašeho názoru) nejdůležitější a nejzajímavější použité zdroje popište – stačí u každého uvést 2-3 věty.