Kreativní práce s informacemi
Vizualizace informací
Nástroje vizualizace informací a především myšlenkové mapy, na které se v tomto modulu zaměříme, vám mohou přinést nový a méně obvyklý pohled na práci s informacemi, na zápis vlastních poznámek a úvah, zaznamenání brainstormingu nebo plánování aktivit. Velmi stručně vám představíme možnosti NVI obecně, především se však zaměříme na myšlenkové mapy, včetně zamyšlení nad tím, „jak a proč to funguje“ z pohledu kognitivní psychologie.
Samozřejmě vás naučíme myšlenkové mapy vytvářet – bude dobré, když si koupíte pastelky a pokusíte se o návrat do dětství s ručním kreslením, ale chybět nemůže ani doporučení a základní seznámení s některými mapovacími softwary. Pokud vás problematika zaujme, připojujeme seznam použitých, ale také doporučených zdrojů, které vám umožní se jí věnovat hlouběji.
Tento týden byste se měli především zvládnout:
- pojmenovat základní nástroje vizualizace informací
- definovat pravidla, podle kterých tvoří myšlenkové mapy
- navrhnout vlastní vlastní mapy i pomůcky
- specifikovat vlastnosti softwarů pro tvoření map
- porovnat vhodný software pro tvorbu mentálnách map
K tomu by vám měl posloužit následující studijní materiál.
Zadání úkolu
Je opět stejné jako u každého modulu. Pokud jste si vybrali za úkol tento modul nezapomeňte -
1. Přepracujte studijní materiál, dle vlastního uvážení – co si myslíte, že v materiálu chybí, přebývá. Je pouze na vás, zda použijete stávající texty nebo použijete vlastní. Vámi vytvořený materiál by měl mít zachována tři stěžejní témata – závislost na internetu, bezpečnost na internetu a informační přetížení.
Materiál můžete rozšířit i o další téma, je třeba držet se stále tématu kreativity.
- Nesnažte se tvořit skripta, ale takový materiál, který bude pochopitelný i pro ostatní studenty (vaše práce budou dostupné ostatním studentům).
- Pište jednoduše a pochopitelně, nepoužívejte dlouhé texty, snažte se využít různé členění textu (odrážky).
- Využívejte obrázky, schémata, diagramy
- Délka vašeho materiálu by se měla pohybovat kolem 10 tis. znaků
- Na závěr materiálu nezapomeňte vytvořit seznam použité literatury dle ISO normy
- Hlavně – BUĎTE KREATIVNÍ!
2. Navrhněte, jedenu interaktivní animaci – jak by se dala část materiálu zajímavě zpracovat. Nemusíte ji vytvářet – jenom v rozsahu max. 1 stránky navrhněte co by bylo jejím obsahem.
Obsahově by měla být vázána na část studijního materiálu. Můžete využít naše témata nebo si zvolit vlastní:
- Další techniky podporující kreativitu
- Kreativita v praxi
- Brainstorming ve studentské praxi
Jak by mohla takováto animace vypadat - naleznete na adrese: http://tinyurl.com/kpi2-vizualizace
3. Tři (dle Vašeho názoru) nejdůležitější a nejzajímavější použité zdroje popište – stačí u každého uvést 2-3 věty.