K P Ira KRERTIVní FRRCE b inFDRmRCEmi Nástroje pro výzkumy Text se zaměřuje na využití online metod pro sběr a administraci dat z dotazníkových šetření. Diskutuje některé základní metodologické problémy spojené především s návratností online dotazníků. Představuje a srovnává některé konkrétní nástroje, které lze aplikovat nejen ke studijním potřebám. Text materiálu vychází s z příspěvku publikovaném v sborníku z konference Seč 2010 a článku na inflow.cz. Mgr. Ladislava Suchá Vystudovala Sociologii a Mezinárodní vztahy a evropská studia na Fakultě sociálních studií a Informační studia a knihovnictví na Filozofické fakultě MU. Nyní studuje externě doktorský program Knižničná a informačná veda na Univerzitě Komenského v Bratislavě. Na KISK FF MU učí Metodologii informačních studií a knihovnictví a působí jako manažerka projektu PARTSIP. Působila na pozici PR specialistky v komunikační agentuře, později se marketingu a PR věnovala i v knihovně. MODUL OSMÝ Textová opora k předmětu KPI22 Kreativní práce s informacemi í pŔňcE Studijní obsah materiálu 1. Online dotazování: výhody a nevýhody 2. Zajištění kvality dat a zvyšování návratnosti online dotazníků 3. Technické řešení: dostupné nástroje pro online dotazování Po prostudování tohoto materiálu budete umět bude znát užitečné aplikace určené pro sběr dat (hlasování, ankety a výzkumy) B bude se orientovat v nabídce dostupných online aplikácia softwaru umět definovat výhody a nevýhody on-line dotazování ■ schopni popsat faktory ovlivňující návratnost on-line dotazníků Použité ikony Příklad Názorná ukázka Řečnická otázka, Místo pro zamyšlení Úkol k vypracování Procvičování Pro zájemce, Rozšiřující informace Důležité, zapamatovat Přečtěte si alespoň 2x Shrnutí, Opakování důležitého NÁSTROJE PRO VÝZKUMY Studium materiálu by Vám mělo orientačně zabrat: 2 hodiny 1 Online dotazování: výhody a nevýhody □ Výhody on-line dotazování Online dotazování (CAWI - Computer Aided Web Interviewing) patří mezi velmi oblíbené metody sběru dat především v marketingovém výzkumu. Umožňuje získat velké množství dat rychleji, efektivněji a často i pro respondenty zajímavou formou. Je-li k online dotazování využito správného nástroje, poskytuje tato forma dotazování řadu výhod, především: výrazně snižuje časový interval sběru dat, eliminuje chyby při sběru dat (filtrování otázek a implementace logických posloupností se odehrává bez toho, aby o tom respondent věděl), poskytuje možnost okamžité a průběžné kontroly výsledků a jejich základní analýzy, obsahuje možnost zapojení multimédií (videa, obrazu, zvuku...), eliminuje finanční náklady na tisk dotazníků a tazatele atd., umožňuje i vyplnění poměrně dlouhého dotazníku (např. delšího než při telefonickém dotazování), aniž by respondent formulář opustil, získaná data lze snadno exportovat do různých formátů (.csv, .xls, .sav atd.), distribuce dotazníku může probíhat současně několika kanály (zasláním html odkazu, zveřejněním na stránkách atd.), snadnou integraci dotazníku do webových stránek formou iframe nebo pop-up oken - pro umístění stačí jen jednoduché vložení kódu (embed). m m m m m m m m m Nevýhody on-line dotazování Řada studií potvrzuje, že kvalita dat získaných online je srovnatelná s klasickým dotazníkovým šetřením (pomocí papíru a tužky). Denscombe (2010) dokonce na základě svého výzkumu vyvozuje, že online dotazníky obsahují méně chybějících odpovědí a poskytují kompletnější data než dotazníky papírové. Metoda CAWI má však i řadu slabých stránek, se kterými je potřeba počítat: m m m m výzkumná skupina, kterou jsme schopni oslovit, nemusí být reprezentativní vzhledem k celkové populaci - podle údajů Eurostatu (2009) má pouze 54 % českých domácností přístup k internetu, přičemž obrovský rozdíl v používání internetu existuje mezi různými věkovými skupinami (zatímco ve věkové skupině 12-19 let využíván internet 90 % populace, mezi seniory nad 60 let pouze 14 %), obtížná je možnost kontroly identity respondenta, míra návratnosti závisí na formě distribuce dotazníku, snižuje možnost pokládat komplexní a náročné otázky. Design a implementace online dotazníků tedy vyžaduje velký důraz na kontrolu rizika nízké návratnosti, reprezentativnosti a výběrové chyby (Vicente, Reis, 2010). NÁSTROJE PRO VÝZKUMY i Zajištění kvality dat a zvyšování návratnosti online dotazníků Faktory ovlivňující návratnost Řada výzkumů byla v posledních letech věnována především faktorům ovlivňujícím návratnost online dotazníků. Vicente a Reis (2010) stanovili šest oblastí, které míru návratnosti online dotazníků ovlivňují: 1. Obecná struktura dotazníku. Předchozí výzkumy ukázaly, že existují rozdíly mezi návratností online dotazníků, které jsou rozděleny na několik stran a delších dotazníků, kde musí respondent rolovat stránku. Rozdělení dotazníku do několika stran bez nutnosti rolování zvyšuje míru vyplněných a dokončených dotazníků (Lozar Manfreda, Batagejl a Vehovar, 2002). 2. Délka dotazníku. Délka dotazníku má vliv především na míru opuštění online formuláře v průběhu jeho vyplňování, dále také na míru výběru odpovědí typu „nevím, nemohu odpovědět", která stoupá spolu s délkou dotazníku (Deutskens et al, 2004). 3. Sledování pokroku ve vyplňování. Součástí online dotazníků by mělo být i sledování pokroku ve vyplňování (formou grafického znázornění nebo zprávy Zbývá vyplnit XX % otázek / stran dotazníku atd.). Důležitější než samotný pokrok je ale vnímání tohoto pokroku samotným respondentem (nevidí-li hned zpočátku jasný pokrok ve vyplňování, míra opuštění dotazníku se zvyšuje). 4. Vizuální prezentace. Množství výzkumů sledovalo i roli vizuální prezentace. Vyšší míra vyplnění online dotazníků je zaznamenána u designově střídmých dotazníků. Oproti tomu vizualizace určitých prvků (např. log, ukázek zboží) může zvyšovat míru odpovědí na konkrétní otázku (Deutskens, et al. 2004). 5. Interaktivita. Interaktivní dotazník reaguje na respondenta - využívá filtrovacích otázek, změny řazení odpovědí atd. Interaktivita dotazníku ovlivňuje především kvalitu získaných dat. 6. Formát otázek a odpovědí. Složité otázky a otevřené otázky zvyšují dle výzkumů míru opuštění dotazníku před jeho kompletním vyplněním (Lozar Manfreda, Vehovar, 2002). Významný rozdíl oproti tomu nebyl nalezen např. mezi odpověďmi formou tlačítek (radio buttons) a výběrem odpovědí (drop down boxes). 3 Technické řešení: dostupné nástroje pro online dotazování Návrh designu dotazníku a možnosti jeho distribuce jsou ovlivněny především zvoleným technickým řešením online dotazníku. Na nejobecnější úrovni je třeba zvážit, zda si online formulář pro dotazování vytvoříit samostatně (např. v rámci svých stránek), či zda využijete některou z existujících online aplikací pro sběr dat. S první možností (vlastní tvorba) je spojena výhoda možnosti udělat si dotazník skutečně na míru (včetně např. korporátního designu atd.), na druhou stranu tato varianta sebou nese i náklady na programování nové aplikace. Tato práce navíc může být poměrně náročná, chceme-li např. využít více druhů otázek. Naprogramovat NÁSTROJE PRO VÝZKUMY je třeba také vyhodnocování dotazníku, případně je nutné počítat s náročnou analytickou prací při vyhodnocování. U druhé varianty se můžete rozhodovat mezi řadou aplikací, které jsou často přístupné i v bezplatné či nepříliš nákladné verzi. Tyto aplikace mají zejména tu výhodu, že umožňují a automatizují základní operace při vyhodnocování dat a práci s daty (např. čištění dat, třídění druhého stupně atd.). Na následujících řádcích budou představeny některé vybrané české i zahraniční online nástroje pro sběr a administraci online dotazníků včetně jejich srovnání. Aplikace byly testovány v rámci předmětu Metodologie a statistika výzkumu na KISK FF MU. ■ Survs (www.survs.com) Ideální nástroj zejména pro jednoduché dotazníky. Nevýhody oproti následujícím nástrojům (např. pouze osm druhů otázek, ale víc nebudete většinou potřebovat:) vynahrazuje uživatelská SU.FVS IMl přívětivost a jednoduchost administrace. Dotazník lze lokalizovat do českého jazyka. Co Survs nabízí ve free verzi? » počet otázek na jeden dotazník: 10 » počet průzkumů: nelimitovaný » počet odpovědí: 200/dotazník » počet uživatelů s přístupem k dotazníku: 1 ■ SurveyGizmo (www.surveygizmo.com) Na první pohled velmi komplexním free nástrojem pro administraci online dotazníků - poskytuje velké množství funkcí a podporuje různá uživatelská nastavení. Doporučila bych ho všem, kteří nehledají jen jednoduchý nástroj pro sběr a vyhodnocení dat. Na druhou stranu chcete-li vyvěsit na webu jen krátkou anketu, je SurveyGizmo až zbytečně složitý - rychleji a lépe vám poslouží i jednodušší Ľsurveygizmo aplikace. Příjemné je propojení SurveyGizmo na Facebook či Twitter, a to i ve free verzi. Co Survey Gizmo nabízí ve free verzi? » počet otázek na jeden dotazník: nelimitovaný » počet průzkumů: nelimitovaný » počet odpovědí: 250/měsíc » počet uživatelů s přístupem k dotazníku: 1 ■ SurveyMonkey (www.surveymonkey.com) Jedna z nejpopulárnějších aplikací, která umožňuje sběr dat a vyhodnocování i mírně složitějších dotazníků. Stejně jako SurveyGizmo nevkládá k dotazníkům žádná komerční sdělení. Samozřejmostí je výběr z několika designů rozhraní, možnost pozvat respondenty k vyplňování emailem, vyplnit dotazník na samostatné i^í . SurveyMůnkey^COm stránce či jej vložit jako embed na vaše stránky. Co SurveyMonkey nabízí ve free verzi? » počet otázek na jeden dotazník: 10 » počet průzkumů: nelimitovaný » počet odpovědí: 100/dotazník » počet uživatelů s přístupem k dotazníku: 1 NÁSTROJE PRO VÝZKUMY ■ Polldaddy (www.polldaddy.com) Je poměrně robustním nástrojem pro online sběr a analýzu různých druhů anket, hlasování a výzkumů. ■ Easyresearch.biz (www.easyresearch.biz) Česká aplikace pro sběr a administraci online dotazníků. Dotazníky jsou interaktivní, aplikace umožňuje používání filtrovacích otázek, uplatnění kvót u skupin respondentů, export dotazníků do PDF a výsledků do PDF a XLS. Automaticky generované výsledky jsou velmi atraktivně zpracovány. Bezplatně je dostupná zkušební verze na 30 dní. Srovnání některých vlastností online aplikací pro sběr a administraci dat Srovnání nástrojů Easy- Survs Survey- Survey- Polldaddy research Gizmo Monkey Časové omezení bezplatné verze 30 dní neomezeně neomezeně neomezeně neomezeně Počet otázek na jeden dotazník neomezený 10 neomezený 10 10 Počet průzkumů 100 neomezený neomezený neomezený neomezený Počet povolených 500 200 / 250 / měsíc 100 / 100/měsíc responzí dotazník dotazník Export do dalších ano (.xls) ano formátů Filtrovací otázky ano - ano - - Volby vizuálních stylů ano ano ano - ano Nejnižší placený tarif Cena na vyžádání i9$/měsíc i9$/měsíc 19,95$/ měsíc 200$/rok Shrnutí 1 Závěr Výběr konkrétního nástroje pro online dotazování záleží na potřebách konkrétní osoby a zohlednit lze například i to, jak Vám daný nástroj uživatelsky vyhovuje. Nezapomínejte, že on-line dotazování sebou nese jak výhody (snižuje časový interval sběru dat, eliminuje chyby při sběru dat, nabízí možnost okamžité a průběžné kontroly výsledků a jejich základní analýzy či možnost zapojení multimédií) tak i nevýhody (obtížná možnost kontroly identity respondenta a omezená možnost pokládat komplexní otázky) NÁSTROJE PRO VÝZKUMY Seznam použité a doporučené literatúry ■ Vicente, P., Reis E., (2010). Using Questionnaire Design to Fight Nonresponse Bias in Web Surveys. Social Science Computer Review, May 1, 2010; 28(2): 251 -267. ■ Denscombe, M. (2006). Web-based questionnaires and the mode effect: An evaluation based on completion rates and data contents of near-identical questionnaires delivered in different modes.Social Science Computer Review, 24(2) 246-254. ■ Deutskens E., de Ruyter K., Wetzels M., Oosterveld P. (2004). Response rate and response quality of internet-based surveys: an experimental study. Mark. Lett. 15(1), 21-36. ■ Eurostat. (2009) Internet usage in 2009 - Households and Individuals. WWW: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-QA-09-046/EN/KS-QA-09-046-EN.PDF. ■ Lozar Manfreda, K., Batagelj, Z. & Vehovar, V. (2002): Design of Web Survey Questionnaires: Three Basic Experiments. Journal of Computer-Mediated Communication, 7 (3). ■ Martensen, A., Gronholdt, L. (2003). Improving library users' perceived quality, satisfaction and loyalty: an integrated measurement and management system, Journal of Academic librarianship, 2003, 29(3), pp.140-147. NÁSTROJE PRO VÝZKUMY ■■ ■■ ■■■■ ■i ■■ ■■ ■■■■ ■ ■ ■ ■■ rj1 rr i ■ ■ ■■ ■■ V J ■■ ■■ ■■ \_í KREFITIVní PRRCE 5 inFDRmRCEmi