Latina pro studenty mediteránních studií I: exercitia II[1] (subst. 2. dekl., adj. 1. a 2. dekl. a od nich tvořená adverbia, sloveso esse a jeho složeniny) 1. Nehodící se vyřaďte a svou volbu zdůvodněte: bellum, oppidum, agrum, verbum, multum clarus, iustus, bonus, socius, magnus bene, pulchre, clare, discipule, alte miser, ager, magister, liber, puer bellum, prosum, exemplum, factum, proelium femina, incola, industria, puella, saecula Rhodus, Aegyptus, filius, laurus, Corinthus 2. Určete a přeložte slovesné tvary: prodes putabis amabatis deerimus vocor clamatur castigamini laborare poteras lavabimur narrari posse educabimini oberatis 3. Přeložte: bude se zpívat – jsme – pomáháme (prodesse) svým přátelům – budu spěchat – můžeme – být zdraven – být nepřítomen – krásně zpívat – budeš vychováván – byli jsme – krásně vyprávěl o básníkovi – buďte – dobře jste pracovali – přineste bohatství – často chybuješ 4. Převeďte do opačného čísla: Servi in agris dominorum laborabant. Puella a magistro castigabitur. Discipuli libris malis male educabantur. Servus de incendio oppidi semper narrabat. 5. Převeďte z aktiva do pasiva a naopak: Incolae agricolarum industriam laudant. Multi et clari viri exemplis bonis bene educabantur. Socii populum nostrum in bello adiuvabunt. Statuae poetarum a puellis coronis multis ornantur. ________________________________ [1] Bartoněk, Antonín. Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 2002; Blažek, František. Latinská cvičebnice. Plzeň: Veset, 1993.