Latina pro studenty mediteránních studií I: exercitia V[1] (slovesa všech konjugací, deponentní slovesa) 1. Určete a přeložte slovesné tvary, identifikujte deponentní slovesa: osoba číslo způsob čas rod deklinace překlad largiebaris ridere puniri dicam laetari fatere defendent dormiebant scribetur deletur conspicamur arbitrabor carpes veremini blandire loqueris loquēris assequi liberaberis currite hortabamini loqui populabuntur 2. Převeďte do opačného čísla: Discipulus carmen clari scriptoris legit. Stulti stultos saepe imitabuntur. In bello hostis urbem et agrum delebat. Labore corpus meum exerceo. 3. Doplňte jedno z následujících sloves v odpovídajícím tvaru: vivere; punire; tribuere; adesse Servi Romani a dominis severe __________ (impf.). Amicis nostris in periculo semper __________ (fut.). In Europa antiqua multae et variae gentes _________ (impf.). Honores a populo scriptoribus claris semper _________ (fut.). 4. Uvedené tvary překládejte, pokud to lze, jak slovesem simulō, āre, tak slovesem imitor, ārī: napodobuješ ________________________________________________________________ byl jsi napodobován __________________________________________________________ napodoboval ________________________________________________________________ budu napodobován ___________________________________________________________ bude napodobovat ____________________________________________________________ napodobuj __________________________________________________________________ napodobovat ________________________________________________________________ je napodobován ______________________________________________________________ budeme napodobovat _________________________________________________________ být napodobován _____________________________________________________________ 5. Převádějte z ind. prézentu do ind. imperfekta a futura, identifikujte deponentní slovesa. prézens imperfektum futurum sequor auditis conscribuntur colunt exerces noceo tenemini punimur salutor carpimus scis veretur arbitramur legis largimini vinceris 6. Přeložte a výrazy v závorkách dejte do gramaticky správného tvaru: De Homeri carminibus Homerus clarus Graecorum poeta _____ (esse – impf.). Carmina Homeri poetae cunctis fere ______ (natio) nota sunt. _______ (Homerus) carminibus nomina sunt Ilias et Odyssea. Homerus in Iliade certamina inter Graecos et Troianos ________ (describere – prs.); Troiani diu _____ (urbs) suam Troiam defendunt. Postremo urbs a Graecis ________ (expugnare – prs.) et _________ (delere – prs.). Ad ______ (Troia) fortitudine notus erat Achilles. ____________________ cunctus, a, um = veškerý, celý; fere = téměř, skoro; natio, onis, f. = kmen, národ; carminibus nomina sunt (dativ přivlastňovací) = básním jsou jména = básně mají jména = básně se jmenují; Ilias, adis, f. = Ílias; Odyssea, ae, f. = Odysseia; certamen, inis, n. = závod, zápas; describo, ere = popisovat; diu = dlouho; postremo = nakonec, konečně; expugno, are = dobýt; fortitudo, inis, f. = udatnost ________________________________ [1] Bartoněk, Antonín. Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 2002 ; Pech, Jiří. Latina pro gymnázia I. Praha: Leda, 1998; Špaňár, Julius – Kettner, Emanuel. Latina p ro I.–III. ročník středních všeobecně vzdělávacích škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.