pruh_TITL logo_econ_W text ‹#› 1 Účetnictví a daně neziskových organizací 29. 11. 2010, Ing. Marie Hladká ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 2 Cíl dnešní hodiny nBližší seznámení se s účetní a daňovou problematikou neziskových organizací. n --------------------------------------- nZákon o daních z příjmů považuje za neziskové organizace následující: n - tzv. nevýdělečné organizace (těmi se dnes budeme zabývat) n - organizace veřejného sektoru (organizační složky státu, územní samosprávné celky a příspěvkové organizace) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 3 Témata nVymezení neziskové organizace dle legislativy nÚčetní legislativa nSpecifika účetnictví NO nZjednodušený rozsah účetnictví nČlenění nákladů a výnosů nÚčtování dotací nZdaňování NO nZvýhodněný daňový režim – důvody nDaň z příjmu právnických osob – osvobození, základ daně, slevy na dani, nSPECIFIKA OSTATNÍCH DANÍ – SAMOSTUDIUM!! n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 4 Chápání neziskové organizace dle zákona o daních z příjmů nOrganizace, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání nOrganizace nemusí být vždy nutně neziskové, i když nejsou zřízeny proto, aby zisku dosahovaly nZákon o daních z příjmů vylučuje z okruhu neziskových organizací obchodní společnosti a družstva, i když nebyly založeny za účelem podnikání nOrganizace musí být právnickou osobou (s výjimkou organizačních složek) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 5 §18 odst. 8 uvádí následující výčet: nZájmová sdružení právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu a nejsou zřízena za účelem výdělečné činnosti nObčanská sdružení včetně odborových organizací nPolitické strany a politická hnutí nRegistrované církve a náboženské společnosti nNadace a nadační fondy nObecně prospěšné společnosti nVeřejné vysoké školy nObce nOrganizační složky státu nKraje nPříspěvkové organizace nStátní fondy nSubjekty, o nichž tak stanový zvláštní zákon n Následující výčet je uvozen slůvkem „zejména“, nejedná se tedy o výčet vyčerpávající!! n n Které znáte jiné právní formy neziskových organizací, které zde nejsou uvedeny? BD10308_ ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 6 Perlička pro zajímavost n§ 56 obchodního zákoníku dovoluje, aby s.r.o. a a.s. byly založeny i za jiným účelem než je podnikání ðjejich činnosti mohou být neziskové n x n§ 18 zákona o daních z příjmů takto založené obchodní společnosti nepovažuje za neziskové a nemohou tedy využívat výhod jako jiné neziskové organizace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 7 Mohou neziskové organizace podnikat? nZ definice uvedené v zákoně o daních z příjmů nevyplývá všeobecný zákaz podnikání jako takového n ALE!!! nPolitickým stranám a nadacím však zvláštní zákon přímo podnikání zakazuje!! n n nV současnosti je dosud nedořešena otázka hranice mezi rozsahem hlavní a hospodářské činnosti, především jejich vzájemného poměru. MCj04363680000[1] ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 8 Legislativní úprava účetnictví (nyní již pouze pro NNO nikoli VE) nZákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů n nVyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, pro účetní jednotky, jejichž hlavním předmětem činnost není podnikání n nČeské účetní standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání č. 401-413 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 9 Jaké vedou NO účetnictví? nNeziskové organizace jakožto právnické osoby musí plně respektovat zákon o účetnictví. nPostupný přechod od kamerálního účetnictví k akruálnímu! nPovinně účtují prostřednictvím podvojných zápisů. nDaňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví) mohou vést podle §38 a ZU pouze občanská sdružení a jejich organizační složky, církevní právnické osoby a honební společenstva. n (…pokud vedly k 31. 12. 2004 jednoduché účetnictví) n nDaňovou evidenci již neupravuje zákon o účetnictví, ale řídí se zákonem o daních z příjmů (§ 7b) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 10 Účtování - dotace nNeziskové organizace používající akruální princip vedou podvojné záznamy obdobně jako ziskové firmy. n nZa zmínku stojí účtování o dotacích: -jedná se o finanční prostředky, které jsou nenávratné (jinak se jedná o půjčku, úvěr, …) -jsou z veřejných rozpočtů (jinak se jedná o dar x reklamu!!) n------------------------------------------------------------------------- n nDotace je nutno rozlišovat podle účelu -Dotace na krytí provozních nákladů (ús 69 - Provozní dotace) -Dotace na pořízení dlouhodobého majetku (ús 90 – Vlastní jmění) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 11 Kalendářní vs. hospodářský rok nOd 1. ledna 2001 zavedl zákon o účetnictví nový obsah pojmu „účetní období“. Jedná se o dvanáct po sobě jdoucích měsíců: nÚčetní období se shoduje s kalendářním rokem nJe hospodářským rokem n nOprávnění využívat hospodářský rok je možné po oznámení záměru této změny místně příslušnému správci daně nejpozději 3 měsíce před plánovanou změnou n nUveďte nějaké výhody či nevýhody pro neziskové organizace účtování v rámci hospodářského roku? ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 12 Rozsah vedení účetnictví nÚčetní jednotky mají přednostně vést účetnictví v plném rozsahu nPrávní formy vyjmenované v § 9, ods. 3, zákona o účetnictví, mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu: n n Jedná se o: občanská sdružení a jejich organizační jednotky, církve a náboženské společnosti, církevní právnické osoby, obecně prospěšné společnosti, honební společenstva, nadační fondy, společenství vlastníků jednotek. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 13 Co to znamená: účetnictví ve zjednodušeném rozsahu? nÚčetní jednotky: -sestavují účtový rozvrh členěný jen na účtové skupiny -mohou spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize (americký deník) -ke konci rozvahového dne nemusí účtovat o předvídatelných a možných ztrátách a riziku tj. neúčtují např. o časovém rozlišení, opravných položkách, rezervách. Účtují ale o odpisech!! -nemusí využívat analytické ani podrozvahové účty -mají zjednodušený rozsah účetní závěrky ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 14 Vyhláška č. 504/2002 Sb. kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání nVyhláška stanoví: - rozsah a způsob sestavování účetní závěrky - uspořádání a obsahové vymezení položek majetku - uspořádání a obsahové vymezení nákladů a výnosů - směrnou účtovou osnovu - účetní metody aj. nVyhláškou se řídí: n - veřejné vysoké školy n - politické strany a pol. hnutí n - občanská sdružení n - zájmová sdružení PO n - církve a náb. společnosti n - obecně prospěšné společnosti n - nadace a nadační fondy n - organizace s mezin.prvkem n - společenství vlastníků jednotek n - veřejné vysoké školy n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 15 České účetní standardy Platí s účinností od 1. ledna 2004 n n401 – účty, účtování na účtech, vnitroorganizační účetnictví n402 – otevírání a uzavírání účetních knih a účetní závěrka n403 – inventarizační rozdíly n404 – kursové rozdíly n405 – deriváty n406 – cenné papíry, podíly a směnky n407 – opravné položky k pohledávkám, rezervy n408 – krátkodobý finanční majetek a úvěry n409 – dlouhodobý majetek n410 – zásoby n411 – zúčtovací vztahy n412 – náklady a výnosy n413 – vlastní zdroje a dlouhodobé závazky n point3 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 16 Členění nákladů a výnosů pro potřeby účetního výkaznictví a pro potřeby stanovení daňového základu daně z příjmů nVýkaz zisku a ztráty je pro nevýdělečné organizace uspořádán tak, že jedním samostatným blokem údajů jsou náklady a druhým výnosy. Náklady jsou členěny podle nákladových druhů. nVýkaz je částečně přizpůsoben i pro účelové členění nákladů a výnosů tím, že obsahuje členění na hlavní (nevýdělečnou) a hospodářkou činnost. nHlavní činnost je ta, pro kterou byla nevýdělečná organizace zřízena. nHospodářská činnost je stanovena ve statutu či ve zřizovací listině jako jiná než hlavní činnost, která může být činností doplňkovou, vedlejší nebo podnikatelskou. Nesmí však žádným způsobem omezit činnost hlavní. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 17 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 18 Daňové předpisy neziskových organizací nV souvislosti s neziskovými organizacemi se často hovoří o zvýhodněném daňovém režimu. Tím se myslí, že v daňových aspektech poskytuje stát neziskovým organizacím určité výhody. n nOprávněnost daňových výhod pro neziskové organizace uvádí R. Duben: nneziskové organizace snižují výdaje státu o výdaje, které by jinak musel nést sám nposkytování výhod státem je společensky efektivní, protože představují dodatečné přínosy pro společnost nposkytování výhod je nezbytné proto, že umožňují neziskovému sektoru prosperovat ve smíšené tržní ekonomice n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 19 Zdanění neziskových organizací nNa neziskové organizace se často vztahují osvobození od mnoha daní, které běžně postihují podnikatelské subjekty. n nDíky daňovým výhodám mohou neziskové organizace zdarma nebo za nižší ceny nabízet služby těm, kteří za ně nemohou zaplatit, mohou vytvářet různá alternativní zařízení (např. škola, zdravotnická zařízení) a působit preventivně proti závislosti na sociálních podporách (nabízí různé školicí programy). ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 20 Daň z příjmů právnických osob zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů Øpoplatníci, kteří mají na území ČR své sídlo nebo místo svého vedení Ødaňová povinnost se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na území ČR, tak na příjmy ze zdrojů v zahraničí (celosvětové příjmy) tzv. neomezená daňová povinnost ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 21 Která činnost se vlastně daní? nZDP stanoví, že příjmy, které plynou NO z hlavní činnosti, nejsou předmětem daně z příjmů za předpokladu, že související náklady (výdaje) jsou vyšší než příjmy. Což znamená, že tyto příjmy nebudou předmětem daně, pouze pokud NO dosáhne v hlavní činnosti ztrátu. nV rámci hospodářské činnosti nemají NO povinnost sledovat odděleně náklady a výnosy podle jednotlivých činností. Příjmy z této hospodářské činnosti jsou tedy předmětem daně vždy. U této činnosti může být základ daně kladný i záporný. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 22 Členění příjmů n1) příjmy, které nejsou předmětem daně (§ 18 odst.2a, odst. 4b,c) n2) příjmy, které nejsou předmětem daně za určitých podmínek (§ 18 odst. 4d) n3) příjmy, které sice předmětem daně jsou, ale jsou od daně osvobozené (§ 19 odst. 1) n4) příjmy, zdaňované v základu daně (§ 18 odst. 3). ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 23 Příjmy, které nejsou předmětem daně npříjmy získané zděděním nebo darováním nemovitosti nebo věci movité npříjmy z dotací, příspěvků na provoz a jiných podpor ze státního rozpočtu, rozpočtu kraje, obce, rozpočtu Evropské unie nebo z veřejných rozpočtů ze zahraničí npříjmy z úroků z vkladů na běžném účtu npříjmy z hlavní činnosti, pokud jsou menší než náklady (výdaje), vynaložené na tuto činnost. n nJestliže v rámci jednoho druhu činnosti provádí občanské sdružení činnosti jak ziskové (výnosy jsou větší než náklady), tak neziskové (náklady jsou vyšší než výnosy) nelze kompenzovat neziskové aktivity výnosy těch ziskových. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 24 Příjmy, které nejsou předmětem daně za určitých podmínek npříjmy z pronájmů a prodeje státního majetku n nPokud NO pronajímá státní majetek a má z toho příjmy, nejsou tyto příjmy předmětem daně z příjmů. Takto získané příjmy musí NO odvést v plné výši do státního rozpočtu. Toto ustanovení pro NO značně nevýhodné. nProč? ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 25 Příjmy, které sice předmětem daně jsou, ale jsou od daně osvobozené npříjmy z členských příspěvků nPodle ZDP jsou od daně osvobozeny členské příspěvky podle stanov, statutu, zřizovacích nebo zakladatelských listin nvýnosy kostelních sbírek, příjmy za církevní úkony a příspěvky členů u registrovaných církví a náboženských společností npříjmy plynoucí z pronájmu nemovitostí, uměleckých děl, úrokové příjmy a jiné výnosy plynoucí z cenných papírů, autorských a patentových práv; pokud jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku atd. n n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 26 Příjmy, zdaňované v základu daně npříjmy z reklam npříjmy z členských příspěvků, kromě osvobozených npříjmy z nájemného, kromě státního majetku npříjmy z hlavní činnosti, pokud jsou větší než náklady (výdaje), vynaložené na tuto činnost. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 27 Klíčování nákladů nV praxi se často stává, že NO vznikají výdaje, které se vtahují jak k příjmům podléhajícím dani, tak i k těm, co dani nepodléhají nebo jsou osvobozeny. Aby byly náklady správně přiřazeny, používá se tzv. klíčování nákladů. n -Věcný přístup - zcela jednoznačně lze oddělit náklady připadající na jednotlivé činnosti -Hodnotový přístup - společné náklady nelze rozklíčovat podle žádného věcného kritéria (např. společná budova pro několik činností ) - ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 28 Základ daně nRozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně a příjmů osvobozených, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období, n nPři zjišťování základu daně vychází NO z VH (zisk nebo ztráta), který zjistí z účetnictví. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 29 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 30 Položky odčitatelné od základu daně (§34): n1) daňová ztráta, která vznikla a byla vyměřena za předchozí zdaňovací období nebo jeho část, a to nejdéle v pěti zdaňovacích obdobích následujících – toto se nevztahuje na obecně prospěšné společnosti, s výjimkou o.p.s., které jsou vysokou školou nebo provozují zdravotnické zařízení n n2) 100% výdajů, které poplatník vynaložil při realizaci projektů výzkumu a vývoje, které mají podobu experimentálních či teoretických prací,projekčních či konstrukčních prací, výpočtů, návrhů technologií, výroby funkčního vzorku či prototypu produktu či jeho části a na certifikaci výsledků dosažených prostřednictvím projektů výzkumu a vývoje – lze požádat správce daně o závazné posouzení n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 31 Snížení základu daně u poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání n3) lze snížit základ daně upravený o položky dle § 34, a to až o 30 %, maximálně 1 mil. Kč, činí-li 30 % snížení méně než 300 tis. Kč, lze odečíst částku ve výši 300 tis. Kč, maximálně však do výše základu daně n npodmínkou je použití prostředků získaných takto dosaženou úsporou daňové povinnosti ke krytí výdajů souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně, a to ve třech (příp. následujícím) zdaňovacích obdobích n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 32 Slevy na dani dle § 35 např. * 16.000 Kč za každého zaměstnance se zdravotním postižením, příp. poměrná část * 60.000 Kč za každého zaměstnance s těžším zdravotním postižením, příp. poměrná část * polovina daně u poplatníků, kteří zaměstnávají nejméně 25 zaměstnanců, z nichž více než 50% jsou osoby se zdravotním postižením ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 33 Dary nOdčitatelnou položku, kterou si NO na rozdíl od podnikatelských subjektů bohužel uplatnit nesmí, představuje odpočet na poskytnutý dar, i kdyby se jednalo např. o dar na veřejně prospěšné účely. n nPo odečtení všech odčitatelných položek od základu daně, dostane občanské sdružení základ daně po snížení. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 34 Daňové přiznání nPokud občanskému sdružení plynou příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů, musí podat daňové přiznání. Daňové přiznání tedy občanské sdružení nepodává, pokud má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené nebo takové, z nichž je daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání se podává u příslušného finančního úřadu, nejpozději do tří měsíců po uplynutí ročního zdaňovacího období. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 35 Ovlivnění základu daně z příjmu nNO má možnost ovlivnit svůj daňový základ. Ten může snížit, pokud vhodně vymezí obsah hlavní a hospodářské činnosti ve stanovách. Příjmy z některých činností totiž vůbec nemusí být předmětem daně. Způsob vymezení činností ve stanovách žádný předpis neupravuje. Proto se můžeme v praxi setkat s tím, že dvě organizace, které budou vykonávat stejné činnosti, zaplatí různě velkou daň. To bude způsobeno právě odlišným vymezením činností v poslání NO. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 36 Příklad: interpretujte dvěmi způsoby následující tabulku ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 37 n n nDěkuji za pozornost J n n n nMarie Hladká nhladka@e-cvns.cz