II. 2. Příklad aplikace etických te-órií – výsledek: naprostá neslučitelnost Pragmál chytí Kamila za ramena a otočí jej směrem ke vstupu na scénu, po němž se belhá Stařena s těžkou krosnou na zádech a holí v ruce. Ukáže na ni. Duchové, kteří právě nebudou v akci, zřejmě budou nehybně stát na svém místě, nebude-li výslovně určeno jinak. Pragmál (lstivě): „Támhle.“ To bude vlevo na nižším stupínku. Kamil: „A vida, stařena v nesnázích. Zdaleka na ni volá. Hej, babice (nebude-li uveden pádný protiargument, tak mi toto oslovení ke Kamilově povaze a jeho jednání nesedí, a proto se to nějak změní, třeba - „babi“, „babčo“, „bábo“... A třeba něco lepšího napadne Kamily.)! Ta krosna je na tebe moc těžká, pomůžu ti s ní!“ Zastaví se u ní, natahuje ruce po krosně. Tady někde si Reláty potřetí vymění pozice tak, aby to vytvářelo pravidelný rytmus. Stařena (mírně couvne, připravena použít hůl a skřehotá): „Rrf?“ Ve smyslu „cože? Špatně slyším.“ Pragmál (přiběhne k němu, odvádí jej od Stařeny směrem na střed-střed, aby uvolnili místo Naturálovi, úsečně jej poučuje): „Ne tak rychle. Ze slepého altruismu žádné dobro neplyne. Lstivě pohlédne na Stařenu. Zeptejte se, co za to.“ Následně bude Kamilovi mlčky vysvětlovat a vypočítávat na prstech, příp. dokonce sepisovat na papíře, jak to je s kupčením s dobrými skutky. Je třeba to secvičit tak, aby skončili těsně před tím, než se Pragmál opět vkládá do děje. – Kamil se od této chvíle do děje už nezapojuje, zřejmě se bude jen vyhýbat duchům a Stařeně, přičemž i jeho zděšení bude narůstat. Naturál (se svůdným úsměvem přichází, bere Stařenu za ruku): „Má chère! Klekne si, políbí ruku. Dovolte mi sejmout břímě z vašich spanilých zad.“ významně zamrká na Kamila, tj. otočí k němu hlavu. – V tuto chvíli vychází ze svého místa Bílá. Stařena podezřívavě, neví, na koho si dávat větší pozor, proto raději sleduje všechny, i diváky: „Rrf?“ Bílá Reláta (lehce Stařenu odvádí na jednu stranu, dál od Naturála, tj. na nižším stupínku doprava – 1, hovoří rázně, jako by dávala vojenský rozkaz; Naturál vstane a posílá jí sladký vzdušný polibek, pak si sundá sako a lehce rozhalí košili – bude-li mít): „Tradice evropských kavalírů nám velí pomoci z úcty ke stáří.“ Stařena už trochu s nelibostí: „Rrf?“ Černá Reláta (chytá se Stařeny a odvádí ji na druhou stranu, tj. doprostřed dozadu, hovoří velmi mírně, klidně a melodicky – 2): „Ovšem tradice tamilských pársů nás z téhož důvodu učí neurážet své předky soucitem.“ Pragmál (dopočítal Kamilovi všechna má dati/dal a vkládá se do toho, odvádí stařenu úplně jinam, možná na její původní místo, tedy opět do rukou Naturálovi – 3): „Takhle bychom se nikam nedostali!“ Dosavadní pohyb Stařeny: Pragmál - 3 2 - Černá Kamil S: 1 - Bílá Reál (s upraveným Šizuňkem přichází a zasvěceně vstoupí do hovoru a ke Stařeně; první dvě slova velmi slavnostně a důstojně): „Velký Šizuňk --- si žádá skákat po jedné! Sláva Velkému Šizuňkovi!“ jme se skákat na jedné noze směrem doprava, startuje tím chaos Zatím ale bude skákat vzadu. Naturál chopí prudce Stařenu kolem ramen, odvádí ji do doprostřed, Stařena u toho skřehotá se střídavou frekvencí a intenzitou, tj. např. zesílí hlas a prodlouží pauzy mezi skřeky a naopak. Naturál (rozhalen, se sakem přes ruku, naklání se ke Stařeně, skoro jí pěje do ouška; rozhazuje volnou rukou, procítěně): „Hle, březí jarní vítr! Jaká tajemství nám vane?“ Pragmál (už naštvaně na všechny ty kydy kolem, prudce odvede Naturála násilím (tj. Naturál předstírá, že je vlečen silou proti své vůli) někam dozadu a vzápětí sleduje, co to dělají ty divné Reláty... Stařena je už zcela vyděšená, vrčí, skučí a hledá, kudy by utekla): „Odpal!“ Reál (skáče kolem, stále ještě poza ostatními. Protože je zaujat Šizuňkem, nesleduje okolí a míří vždy na Kamila, který se také odsunul dozadu. Tím Kamila nutí, aby mu uhýbal.): „Sláva Šizuňkovi!“ Bílá Reláta (přichází zprava, chytá Stařenu za ruku a táhne ji doprava, hovoří velmi mírně, klidně a melodicky. Se začátkem její repliky přichází zezadu Černá, aby pak mohla odvést Stařenu znovu doprostřed): „V kmenech grónských inuitů se to dělá takhle!“ Černá Reláta (chytá Stařenu za ruku a táhne ji i s marně se vzpírající Bílou doleva, hovoří rázně, jako by dávala vojenský rozkaz): „Za dynastie Čching se to dělávalo takto!“ Následující dění bude v této konstelaci: Reál…. Kamil ….Reál Pragmál <-> Pragmál Černá --- Stařena --- Bílá Naturál <-> Naturál Bílá Reláta: „Altajští Kazachové!“ Zabere, nakloní ji k sobě, ale nepopotáhne, protože Černá okamžitě kontruje. Černá Reláta: „Arabští saracéni!“ Nakloní zase celou trojici na svou stranu. 1. V tuto chvíli přijde ke Stařeně zepředu (aby se vyhnul tomu hrubiánovi Pragmálovi) Naturál, kleká si k ní zprava a chce ji políbit. 2. Pragmál napřáhne – a to bude signál pro Relátu. 3. Zabere Bílá: „Rudí Khmerové!“ a opět převáží síly na svou stranu. Černá napne síly, ale nejprve se jí nedaří… 4. … čehož využije Naturál a možná po kolenou se posune doleva a chce S. políbit zleva... Možná ještě necháme Pragmála naprázdnou promáchnout ránu. 5. Pragmál se adekvátně posune a napřáhne druhou ruku... 6. Černá: „Lórienští elfové!“ a konečně zase přetáhne na svou stranu. Možná ještě Pragmál promachuje... 7. Naturál zprava zepředu na kolenou a Pragmál napřahuje... 8. Bílá: „Pusť!“ a opět na svou stranu… 9. Naturál zleva zepředu na kolenou a Pragmál napřahuje... 10. Černá: „Ty pusť!“ a k sobě… 11. … Naturál jde opět zprava zepředu a Pragmál si chystá ránu, když tu… 12. … přiskáče Reál a s nepozorností sobě vlastní vrazí do Pragmála, který padne jako kostka domina zezadu na Bílou, ta dopředu na Naturála a ten na Černou. 13. Stařena konečně volná k smrti vyděšená doběhne k pravým schůdkům a z posledních sil sleze či spadne a omdlí. 14. Reál se tím probere ze svého vytržení, jde na své místo v šikmé řadě a Šižuňkem se dívá, co se stalo. 15. Jako druhý přiběhne zděšený Kamil, pak se seřadí zbývající duchové. Všichni se uklidní, pomalu se přibližují k okraji a sledují její nehybné torzo. Jestli se tohle zahraje, mají u mě všichni zúčastnění pivo. A scénárista jim u toho přednese chvalozpěv jako poděkování, že jeho představu takto realizovali. (Pro každou sestavu jiný chvalozpěv, samozřejmě.)