Literatura klasicismu a preromantismu klasicismus a osvícenství —Klasicismus: uměl. směr, jehož modelem je antika —Osvícenství: duch. hnutí (souvisí s racionalismem) — naučná próza: Luís António Verney (1713 – 1792) —„estrangeirado“ (55 let v Římě); jeho názory odrážejí proměny v evrop. společnosti 18. stol. (bojuje za zrušení autodafé, žádá povinnou zákl. školní docházku; zabývá se především školstvím a pedagogikou) — Správná metoda studia (Verdadeiro Método de Estudar, naps. 1744, vyd. 1746 v Neapoli) —ve formě 16 dopisů, kritika školských institucí vedených jezuity; návrh nového plánu studia —Nové názory: ¡gramatika (dříve pouze prakt. port. jazyk, rozbory v latině navrhuje rozbory v port.; žádá odstranění zastaralých slov a zavedení nových slov k abstraktnímu vyjádření, návrh na zjednodušení pravopisu) ¡studium živých jazyků (fr. a it.) místo řečtiny a hebrejštiny ¡rétorika (kritika Vieiry) ¡lékařství (kritizuje teorii „duchů“, kteří oživují biol. funkce) ¡poezie (zdůr. jasnost, věrohodnost a užitečnost; poezie je podle něj vesměs neužitečná a zbytečná „co nic neznamená v próze, o to méně znamená v poezii“) ¡ke každému předmětu jeho dějiny ¡důraz na experiment ¡vzdělání žen (katechismus, port.jazyk, dějiny, zeměpis, hospodaření, latina, umění – hudba a tanec pro domácí zábavu) —Příkladné dílo port. osvícenství: upřímné, zbavené předsudků (nenadřazuje intelekt. práci nad fyz., nenadřazuje muže nad ženy, Evropany nad Indiány a Afričany) — poezie —vzestup měšťanstva —nová funkce poezie: vydělat peníze — —charakteristika (navazuje na fr. poetiku [Boileau]: věrnost pravdě a přirozenosti, kultura rozumu, imitace antiky, rozdělení žánrů (obl. tragédie a óda, střídmost, objektivita, krit. reakce na bar.kulteranismus) — —tematika: bukolická témata, oslava nových ideálů svobody a rovnosti) — —Arcádia Lusitana (1756 – 1774) —(zakl. António Dinis da Cruz e Silva, Teotónio Gomes de Carvalho, Manuel Esteves Negrão) —teoretici a autoři: Correia Garção, Cândido Lusitano, Nicolau Tolentino, Filinto Elísio aj. — preromantismus —většinou zachovává klas. výraz — —nová tematika a senzibilita (návrat k přírodě a oslava dobrého divocha, kult vlastního já odhalení duše, zpověď vnitřní rozervanosti, touha po nekonečnu a samotě, únik nostalgická a mytická místa, exotická krajina, sen), téma cesty, času a smrti, pronásledování osudem, melancholické stavy atd.) — —nejednoznačné určení (neexistují modely, poetiky apod. – pouze shodné prvky v tvorbě různých básníků) — — 1. fáze preromantismu —José Anastácio da Cunha (1744 – 1787): tematika vášně a touhy, inspir. ang. lit. (Milton, Shakespeare, Young aj.) — —Markýza z Alorny (Leonor de Almeida de Portugal Lorena e Lencastre, 1750 - 1839): propagátorka preromantismu — — 2. fáze preromantismu — —Manuel Maria Barbosa du Bocage (1765 – 1805) — —Rimas (1791, 1799, 1804) — —Sonety: milostné, filozofické, —satirické — —Témata: láska, žárlivost, posedlost —smrtí a tzv. „locus horrendus“, Bůh, —svoboda, osudovost, sebestřednost aj. — portalsaofrancisco.com.br — — — — portalsaofrancisco.com.br — — — — — — — —