Úvod do psychologie 25.10.2010 Šmidovič Adam LaBerge: Lucid Dreaming lucid-dreaming-stephen-laberge.jpg Sakálošová Lenka Lilienfeld a kol.: 50 Great Myths of Popular Psychology 50great.jpg Kápl, Štěpán Wright: Twins – And What They Tell Us about Who We Are twins.jpg „Kdo jsem?“ •Instrukce: •Napište si na papír co nejvíce poznámek k uvedené otázce • •Velmi časté – redukování sebe sama na jednu nebo několik málo oblastí, činností; zaměření se na pouze určité rysy • •Sebepoznání – proces, při kterém hledám co možná nejvíce informací o své osobě •(!nejedná se o konečný stav „teď už se znám“!) K čemu je to dobré? •S jakými klienty/-tkami se nejčastější potkávám ve své praxi? • •Pracovníci pomáhajících profesí (zdravotní pracovníci, lékaři, psychologové …) •Ženy na mateřské dovolené • •Proč právě oni? • •Zaměřují se často na jednu úzkou oblast, ve které je obtížné dosáhnout úspěchu (sebehodnocení) Sebehodnocení •Výsledkem procesu sebepoznání jsou neutrální informace, my jim ovšem přikládáme nějaký náboj • •Cvičení: •Napište si na kus papíru alespoň deset přídavných jmen, která vás nejlépe vystihují. • •Teď ke každému z nich připište znaménka +/- podle toho, jestli danou charakteristiku vnímáte jako pozitivní nebo spíše negativní • Sebehodnocení •Označili jste víc pozitivních nebo negativních? • •Pokračování cvičení: Teď si najděte na vlastnostech označených znamínkem (-) něco pozitivního a na adjektivech označených znamínkem (+) nějakou nevýhodu … • •Sebehodnocení do značné míry závisí na způsobu, jak na sebe pohlížíme (poloprázdná/poloplná číše) Vývoj sebeobrazu – základní principy •Existuje pouze málo našich osobních charakteristik, které lze objektivně měřit … • •… proto je už od raného věku náš sebeobraz velmi ovlivněn tím, jak nás vidí lidé v našem okolí; zejména v dětství nekriticky přebíráme názory ostatních na naši osobu, tyto introjekty pak přetrvávají mnohdy až do dospělosti a mohou působit značné obtíže • •Otázka: Dokázali byste najít příklady introjektu? Vývoj sebeobrazu – základní principy •Rodiče se navíc snaží některé aspekty dětí rozvíjet, zatímco jiné nepodporují (např. genderové stereotypy; projekce ze strany rodičů) • •Děti se pak rodičům chtějí zavděčit a jednají tak (rozvíjejí takové vlohy), aby získali uznání nebo pochvalu • •To znamená, že náš sebeobraz (sebesystém) v průběhu dospívání do značné míry ovlivňují naši nejbližší Vývoj sebeobrazu – základní principy •V pozdějším dětském věku dochází k nastavování „falešných limitů“ • •Příklad • •Otázka: Dokážete najít další příklady? Vývoj sebeobrazu – základní principy •K získání pozitivního sebeobrazu pomáhá dítěti časové srovnávání • •Kromě časového srovnávání se uplatňuje i sociální srovnávání – výsledek však nemusí být tak pozitivní • •Během dospívání měníme svůj sebeobraz nejen podle toho, jak nás vidí ostatní, ale také podle toho, jak předpokládáme, že nás vidí ostatní! Vývoj sebeobrazu – základní principy •Dalším principem je identifikace: • •S nějakým hrdinou z příběhů/filmů/her, s rodičem nebo další blízkou osobou •Přebíráme něčí roli, zkoušíme si jeho/její chování, vystupování apod. • •Posledním způsobem, jak si vytváříme svůj sebesystém, je působení nových podnětů, situací, nutnost řešení nových problémů – to nás vede k objevování dalších doposud nepoznaných osobních vlastností, schopností Vývoj sebeobrazu – základní principy •Většina předešlých principů probíhá nezávisle na naší vůli, nezáměrně • •Záměrné sebepoznání – aktivní vystavování se novým situacím, přezkoumávání dosavadních pohledů na sebe, hledání dalších charakteristik apod. • •Nejlepším způsobem, jak lépe poznat sebe sama je, zkoušet něco nového (Pozor ovšem na nutnost zpracování nových informací) Vývoj sebeobrazu – základní principy •Otázka: •Jaké jsou základní principy vytváření pohledu na sebe? • •Připomínky, dotazy, postřehy?