Úvod do psychologie (kombinované studium) 5.11.2010 Anna Zelenková A. Damasio – Descartesův omyl http://www.zharmonizujsa.sk/knihy/images/kniha_030_p.jpg Petr Šimčák Geist, B.: Autogenní trénink http://alembiq.inshop.cz/inshop/pictures/store/80-7198-349-7.jpg http://www.trigon-knihy.cz/book_pics/normal/d94dd612-ef63-4e7f-8125-c7678bc61ead/1-autogenni-trenin k.jpg Struktura přednášky •Sebepoznání •Metody práce s klienty (získávání dat) •Etické aspekty psychologické práce •Psychoterapeutické výcviky • • • „Kdo jsem?“ •Instrukce: •Napište si na papír co nejvíce poznámek k uvedené otázce • •Velmi časté – redukování sebe sama na jednu nebo několik málo oblastí, činností; zaměření se na pouze určité rysy • •Sebepoznání – proces, při kterém hledám co možná nejvíce informací o své osobě •(!nejedná se o konečný stav „teď už se znám“!) K čemu je to dobré? •S jakými klienty/-tkami se nejčastější potkávám ve své praxi? • •Pracovníci pomáhajících profesí (zdravotní pracovníci, lékaři, psychologové …) •Ženy na mateřské dovolené • •Proč právě oni? • •Zaměřují se často na jednu úzkou oblast, ve které je obtížné dosáhnout úspěchu (sebehodnocení) Sebehodnocení •Výsledkem procesu sebepoznání jsou neutrální informace, my jim ovšem přikládáme nějaký náboj • •Cvičení: •Napište si na kus papíru alespoň deset přídavných jmen, která vás nejlépe vystihují. • •Teď ke každému z nich připište znaménka +/- podle toho, jestli danou charakteristiku vnímáte jako pozitivní nebo spíše negativní • Sebehodnocení •Označili jste víc pozitivních nebo negativních? • •Pokračování cvičení: Teď si najděte na vlastnostech označených znamínkem (-) něco pozitivního a na adjektivech označených znamínkem (+) nějakou nevýhodu … • •Sebehodnocení do značné míry závisí na způsobu, jak na sebe pohlížíme (poloprázdná/poloplná číše) Vývoj sebeobrazu – základní principy •Existuje pouze málo našich osobních charakteristik, které lze objektivně měřit … • •… proto je už od raného věku náš sebeobraz velmi ovlivněn tím, jak nás vidí lidé v našem okolí; zejména v dětství nekriticky přebíráme názory ostatních na naši osobu, tyto introjekty pak přetrvávají mnohdy až do dospělosti a mohou působit značné obtíže • •Otázka: Dokázali byste najít příklady introjektu? Vývoj sebeobrazu – základní principy •Rodiče se navíc snaží některé aspekty dětí rozvíjet, zatímco jiné nepodporují (např. genderové stereotypy; projekce ze strany rodičů) • •Děti se pak rodičům chtějí zavděčit a jednají tak (rozvíjejí takové vlohy), aby získali uznání nebo pochvalu • •To znamená, že náš sebeobraz (sebesystém) v průběhu dospívání do značné míry ovlivňují naši nejbližší Vývoj sebeobrazu – základní principy •V pozdějším dětském věku dochází k nastavování „falešných limitů“ • •Příklad • •Otázka: Dokážete najít další příklady? Vývoj sebeobrazu – základní principy •K získání pozitivního sebeobrazu pomáhá dítěti časové srovnávání • •Kromě časového srovnávání se uplatňuje i sociální srovnávání – výsledek však nemusí být tak pozitivní • •Během dospívání měníme svůj sebeobraz nejen podle toho, jak nás vidí ostatní, ale také podle toho, jak předpokládáme, že nás vidí ostatní! Vývoj sebeobrazu – základní principy •Dalším principem je identifikace: • •S nějakým hrdinou z příběhů/filmů/her, s rodičem nebo další blízkou osobou •Přebíráme něčí roli, zkoušíme si jeho/její chování, vystupování apod. • •Posledním způsobem, jak si vytváříme svůj sebesystém, je působení nových podnětů, situací, nutnost řešení nových problémů – to nás vede k objevování dalších doposud nepoznaných osobních vlastností, schopností Vývoj sebeobrazu – základní principy •Většina předešlých principů probíhá nezávisle na naší vůli, nezáměrně • •Záměrné sebepoznání – aktivní vystavování se novým situacím, přezkoumávání dosavadních pohledů na sebe, hledání dalších charakteristik apod. • •Nejlepším způsobem, jak lépe poznat sebe sama je, zkoušet něco nového (Pozor ovšem na nutnost zpracování nových informací) Vývoj sebeobrazu – základní principy •Otázka: •Jaké jsou základní principy vytváření pohledu na sebe? • •Připomínky, dotazy, postřehy? Lucie Rubešová Kottler, Carlson: Nezdařená terapie http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/24/l24812.jpg Kateřina Pospíšilová Yalom, I.: Pohled do slunce http://www.nekultura.cz/images/2009/literatura/pohled-do-slunce.jpg Metody psychologického posouzení jedince • •Pozorování •Rozhovor •Analýza produktů činnosti •Testové metody Pozorování •Der kluge Hans - -kolem roku 1900 se objevil kůň, který uměl počítat i ty nejsložitější matematické příklady -rok 1904 – třináctičlenná vědecká komise měla prozkoumat, zda nejde o podvod -Nakonec tomu přišel na kloub jeden student; zjistil, že kůň počítá špatně bez přítomnosti jakýchkoliv pozorovatelů Pozorování •Nejzákladnější dovednost každého psychologa •Uplatňuje se při každé psychologické práci •Pozorováním získáme většinu informací o člověku, kterého máme proti sobě •Možná úskalí: zejména začínající psychologové neumějí tyto informace zpracovat, případně jim nevěnují tolik pozornosti •Příklad - Yogya Pozorování •Cvičení: zavřete si oči … •Většinu informací získáváme zrakovým vnímáním – je třeba cíleně se při tréninku pozorování zaměřit i na další smyslové modality •Dobrý výcvik – se zavázanýma očima •Cvičení: zavřete si oči … Rozhovor •Další velmi důležitá dovednost –Nutná velká slovní zásoba –Jazyková obratnost –Pohotovost –Otevřené otázky –Vybízení –Přitakávání –… – • Rozhovor • •Rozhovor lze nacvičovat kdekoliv a kdykoliv •Nácvik: oslovovat neznámé osoby (dopravní prostředky, zastávky, …) – je důležité, aby se budoucí psycholog zbavil ostychu •Otázka: jak navázat kontakt s neznámým člověkem? • Analýza produktů činnosti •Používá se obvykle tehdy, nemáme-li přímý kontakt s daným jedincem •Je zdlouhavější a daleko pracnější než ostatní metody •Analyzovat můžeme obrazy, texty - literární či písňové, písmo a další produkty lidské činnosti •Kategorizace, škálování •Důležitý úhel pohledu (teoretické zázemí) Analýza produktů činnosti http://www.webaudit.pl/blog/wp-content/uploads/2006/08/obraz_usability.jpg Testové metody •Jsou tím, co máme oproti jiným odborníkům „na člověka“ navíc: psychologické testy a dotazníky může zadávat pouze psycholog •Umí odhalit lež – „lži skóre“ •Není jednoduché naučit správně interpretovat výsledky testů (existují placené výcviky) •Kromě toho je potřebná dobrá orientace v metodologii a psychometrice, abychom si uvědomili slepá místa dané metody • Testové metody •Výkonové testy •Obecně se zaměřují na výkon v určité oblasti –Testy inteligence •jedno-/vícedimenzionální –Testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí •Testy paměti, tvořivosti, technických n. uměleckých schopností, verbálních a matematických schopností, testy organicity –Testy vědomostí Testové metody •Testy osobnosti • –Projektivní testy •Verbální, grafické a manipulační –Objektivní testy osobnosti –Dotazníky –Posuzovací stupnice Metody psychologického posouzení jedince • •Jaké jsou základní nástroje, které má psycholog k dispozici? • •Připomínky, postřehy, nápady … Martina Verešová Sternberg, R.: Láska je příběh http://ostium.sk/userdata/Image/demuthova.jpg Evropský metakodex etiky •4 základní etické principy: •1) Respektování osobních práv • a důstojnosti jedince •2) Způsobilost •3) Odpovědnost •4) Celistvost Ad. 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince •Všeobecný respekt •Zachovávání soukromí a přísné důvěrnosti informací •Kvalifikovaný souhlas •Sebeurčení • Ad. 2) Způsobilost •Etické povědomí (znalost etických principů) •Hranice způsobilosti (znalost vlastních limitů) •Hranice postupů (jejich omezení) •Nepřetržitý (osobní) rozvoj Ad. 3) Odpovědnost •Všeobecná odpovědnost – za kvalitu a následky psych. působení •Podporování vysoké (vědecké) úrovně •Kontinuita péče – i spolupráce s dalšími profesionály •Rozšířená odpovědnost (např. učitel) • Ad. 4) Celistvost (integrita) •Rozpoznání profesních omezení •Čestnost a přesnost •Přímočarost a otevřenost •Střet zájmů a využívání – např. dvojí vztahy •Jednání kolegů psychologů Psychoterapeutické výcviky •Čtyři základní psychoterapeutické proudy - 1)psychoanalýza a psychodynamické směry 2)behaviorání, kognitivní a KBT směry 3)humanistické směry 4)systemické, narativní a rodinné směry 5) - Ad 1) Psychoanalýza a další psychodynamické směry -přesvědčení o skrytých obsazích naší psychiky – nevědomí - -vedení klienta k sebepoznání – zmírnění napětí mezi vnitřním a vnějším světem - -terapie dlouhodobější záležitostí Ad 1) Psychoanalýza a další psychodynamické směry •Tradiční/klasická psychoanalýza – Freud • •Novodobé psychoanalytické proudy – Kohut, Kernberg, Horneyová • •Jungova analytická psychologie • •Další Psychodynamické směry – Adler, Horneyová, Sulivan, Leuner, ... • • Ad 2) Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry -menší důraz na nevědomí (n. jeho popírání), zacílení na racionální a logickou složku - -vedení klienta k odhalení nefunkčních mechanismů v chování – přeučení, osvojení nových způsobů chování, uvažování atd. - -terapie většinou krátkodobá, zacílená na konkrétní obtíže - direktivita Ad 2) Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry •Behaviorální terapie – Wolpe; nácvikové techniky • •Kognitivní terapie – Ellis, Beck; změna způsobu uvažování – zpochybňování iracionálních přesvědčení • •Kognitivně behaviorální terapie (KBT) – propojení výše uvedených • Ad 3) Humanistické směry -Důraz na rozvoj potenciálu každého člověka - -vedení klienta k odhalení nových možností a růstu - -terapie opět spíše dlouhodobější záležitostí, nedirektivní naslouchání - -Přesvědčení o tom, že když člověku necháme prostor, dospěje k těm pro něj nejdůležitějším tématům Ad 3) Humanistické směry •Logoterapie – Frankl; smysl existence • •Existenciální přístup – základní témata lidské existence • •Přístup zaměřený na člověka – Rogers; podporování v sebeaktualizaci, hledání „toho dobrého“ v člověku • •Gestalt terapie – snaha o sebepoznání a osobnostní rozvoj (pozor na rozdíl mezi Gestalt terapií a tvarovou /gestalt/ psychologií) • Ad 4) Systemické, narativní a rodinné směry -Snaha vidět potíže jedince ve všech souvislostech – rodina, vnější prostředí - -Problém vzniká v interakcích mezi lidmi – úpravou jejich vzájemné komunikace může dojít ke změně - -terapie spíše krátkodobá, snaha najít konkrétní zákrok, který změní fungování vzájemné provázaných systémů - -Přesvědčení o subjektivním vidění světa, významy Ad 4) Systemické, narativní a rodinné směry •Rodinné terapie – Satirová, Bowen, Minuchin; rodina jako systém • •Paradoxní/strategické terapie – Haley; předpis symptomu; Ericksonovská psychoterapie • •Systemické přístupy – konstruktivismus – individuální vidění světa; nabízení nových perspektiv • •Narativní psychoterapie – sociální konstrukcionismus; náš pohled na svět ovlivněn tím, do jakých příběhů jej uspořádáme Jak vybírat? •Důkladné seznámení s teorií!!! img1191913541 http://hphotos-snc3.fbcdn.net/hs306.snc3/28895_420316474273_166088024273_5307013_2974606_n.jpg bankovky-penize-mala Jak vybírat? •Cena • -úvodní pohovor -kurzovné (navyšování) -ubytování popř. strava -individuální terapie -supervize -ukončení - Jak vybírat? •Stádo většinou postupuje rychlostí nejpomalejšího kusu ... Herd_of_Sheep_311px http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~qitek/jirik/oblicej.JPG Jak vybírat? •Osobní sympatie usmev3 http://i.idnes.cz/06/091/gal/JUP156aa6_35ONA28I.jpg 1435807-na-pocatku-kariery-to-byl-docela-pohledny-sympaticky-cernoch Jak vybírat? •akreditované vs. neakreditované výcviky • •Česká lékařská společnost JEP •Směry akreditované pro zdravotnictví • •www.psychoterapeuti.cz •odkaz vzdělávání/instituty •