Příprava na 5. seminář z Vývojové psychologie II Téma 1: Střední a pozdní dospělost: „Ohlédnutí za minulostí a pohled do budoucna“ Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku spojenou s vývojovým obdobím střední a pozdní dospělosti. Budeme se zabývat změnami v sociálních rolích, tématem druhých manželství, problematikou přirozených vývojových krizí u mužů a u žen. Zadání: Studenti si ve skupinkách připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. změny v sociálních rolích ve střední a pozdní dospělosti Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Rozhovor proveďte s dospělým v období střední nebo pozdní dospělosti, který má již dospívající dítě/děti Při plánování rozhovoru se zaměřte: · na změny v roli rodičovské, · na změny ve vztahu k partnerovi, · na změny ve vztahu k vlastním rodičům · na změny v profesní roli. Ve všech jmenovaných oblastech se zaměřte na současný stav, plány do budoucna, vzpomínky na plány z minulosti a jejich uskutečnění. Snažte se zjistit jeho/její vztah k uskutečněným a neuskutečněným plánům. Jaké prostředky volil/a k dosažení svých cílů. Jaké vyrovnávacích strategie při jejich nedosažení. V této souvislosti se snažte zjistit, jaké vývojové úkoly, řeší a s jakým úspěchem. Můžete se inspirovat vývojovými úkoly dle Havighursta pro období střední dospělosti. 2. První a druhé manželství Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Oslovte dospělé v období střední nebo pozdní dospělosti, kteří jsou ženatí/vdané a: a) jejichž manželství je pro ně první b) jejichž manželství je pro ně druhé Zaměřte se na změnu postojů k manželství obecně, i k vlastnímu manželství, na změnu v partnerské a rodičovské roli. Na okolnosti, které udržují současné manželství/vedly k manželství novému. Snažte se porovnat obě skupiny ad a) a b). U skupiny b)se zaměřte na srovnání postojů a očekávání a průběhu v prvním a v druhém manželství. 3. Přirozené vývojové krize u mužů a u žen Ve skupinkách si naplánujte rozhovor a vzájemně porovnejte zjištěné informace, které budete prezentovat na semináři: Proveďte rozhovor s dospělými ve věku 40-60 let. Proveďte rozhovor s mužem i se ženou. Zaměřte se na přirozené vývojové krize u mužů i u žen (můžete se dotknou tématu nástupu puberty u dívek i u chlapců, problematiky těhotenství a porodu, menopauzy/andropauzy aj.) Zjistěte, která období ve svém životě považoval/a za krizová, zda považuje současné období za krizové a v čem, případně zdali předpokládá krizové období v budoucnosti a proč. Zjistěte, jaká jsou podle něj/ní přirozená krizová období u jedinců opačného pohlaví. Jak se vyrovnává s vývojovými krizemi partnera, dětí, rodičů. 4. mediálně prezentovaná realita Zjistěte, jak je v současné době v médiích prezentována problematika: · krize středního věku · menopauzy a andropauzy · druhých manželství · „vylétávání z hnízda“ a „syndromu prázdného hnízda“ Můžete porovnat naše a zahraniční média. Vývojové úkoly pro období střední dospělosti podle Havighursta: 1. pomoci dospívajícím, aby se stávali odpovědnými jedinci 2. dosáhnout dospělé sociální a občanské odpovědnosti 3. udržení uspokojivé výkonnosti ve vlastní profesi 4. rozvinutí aktivit volného času 5. plně rozvinout vztahy k manželskému partnerovi jako osobnosti 6. přijmou fyziologické změny středního věku a adaptovat se na ně 7. přizpůsobit se stárnoucím rodičům (cit. dle Švancara) Téma 2: Stáří Seminář bude věnován diskusi, která bude zaměřena na problematiku spojenou s vývojovým obdobím raného a pozdního stáří. Zadání: Studenti připraví podklady pro diskusi podle zadaných témat. 1. Životní příběh Proveďte rozhovor s osobou: a) ve věku 65-75 let b) nad 80 let Pokuste si všimnout jeho/jejího vzhledu, mimiky, pantomimiky, oblečení, případně úpravy místnosti (pokud budete rozhovor provádět v jeho/jejím domácím prostředí) V rozhovor strukturujte podle následujících témat: 1. Co byste řekl(a) o svém dětství? 2. Co se vám v životě nejvíce podařilo? 3. Prožila jste nějaké těžké zklamání? 4. Uvědomila jste si v určitém věku, že stárnete? Kdy a za jakých okolností? 5. Co byste chtěl(a) v dalších letech života ještě prožít? 6. Změnil se v posledních letch váš vztah k můžům/ k ženám? Vě větších skupinkách srovnejte své poznatky z rozhovoru a z pozorování. Srovnejte jedince stejné věkové skupiny i obou věkových skupin mezi sebou. Připravte si prezentaci na seminář. 2. Zjistěte co nabízí současná společnost seniorům? Jak se současná společnost vyrovnává s péčí o staré lidi a jeké jim nabízí možnosti v zájmové oblasti? Za jakých okolností staří lidé tyto možnosti využívají? Oslovte některé seniory ve vašem okolí a zjistěte, které z těchto služeb využívají. Rovněž se zaměřte na jejich zájmovou oblast. Jakým zájmovým činnostem se věnují. Jakým činnostem by se chtěli ve svém věku věnovat a není to z nějakého důvodu možné. 3. Senioři v domově důchodců Proveďte rozhovor se seniorem, který žije v domově důchodců. Snažte se zjistit jeho způsob trávení času v domově. V čem je mu pobyt zde ulehčením a v čem zátěží. Pokuste se zjistit důvody jeho odchodu do domova. Zdali to byla jeho volba nebo volba někoho jiného. Zda udržuje vztah s rodinou a v jaké podobě. Pokuste se postihnout, jak se adaptoval(a) na zdejší prostředí. Co mu/jí vyhovuje, co by rád/a změnil/a. Úkol pro všechny: zamyslete se nad svým vztahem ke stáří a k seniorům.