Organizace a řízení podniku Pro Psychologický ústav FF MU Karel Červený, MSc., MBA Program n •Předpoklady výkonu •Naše potřeby •Po čem toužíme •Ovlivňování lidí •Rozdíl mezi vedením a řízením •Vůdcovství •Firemní kultura Typy podniků a organizací n •Privátní podniky •Státní podniky, úřady, krajské a místní úřady •Příspěvkové – rozpočtové organizace •Neziskové organizace Soukromá firma •Podniká za účelem dosažení zisku •Firma má top management, a.s. má představenstvo a dozorčí radu •Generální ředitel •Odborní ředitelé •Vedoucí odboru •Vedoucí oddělení • Podnik a management nManagement je nauka o řízení organizace n nJde o soubor činností, které pomáhají organizovat fungování organizace n nPatří sem •Plánování •Organizování •kontrola Strategické řízení •Co bude firma vyrábět či poskytovat •Jaká bude konkurenční výhoda – know-how •S jakými lidmi •Kde a kdy •Jak bude firma uspořádána – poskládána •Jaká bude organizační struktura •Jaká bude firemní kultura •Kde vzít peníze na financování Plánování •Odhad poptávky – marketing •Odhad prodejů zboží a služeb •Plánování zásob – FIFO •Plánování výroby a služeb •Plánování poštu zaměstnanců (vzdělání, praxe) •Plánování energií •Plánování financování a investic •Plánování procesů Organizování • •Organizování všech činností spojených s plněním plánu • •Řízení a vedení lidí • •Dodržování procesů a technologií • •Řízení kapacit strojů a lidí Kontrola •Kontrola plnění plánu •Korekce plánu při nepředvídatelných okolnostech •Kontrola kvality •Kontrola produktivity práce a přidané hodnoty •Kontrola bezpečnosti práce •Kontrola efektivity všech činností •Kontrola návratnosti investic – ROI •Kontrola průběhu cash - flow Jednotlivé obory - útvary •Marketing •Obchod •Nákup – zásobování •Skladování •Výroba – provoz, příprava výroby, technologie •Logistika •Finanční a ekonomické řízení •Personalistika a řízení lidských zdrojů, BOZP •Řízení kvality •Technický úsek, údržba, investice Nástupnictví n. Organizační diagram GŘ Finanční ředitel Provozní ředitel Personální ředitel Obchodní ředitel Ředitel Pro kvalitu Vedoucí odboru Vedoucí oddělení Specifické role managementu •Strategické řízení: stanovování poslání a vize i prováděcí strategické plány. • •Řízení financí: Stanovuje finanční cíle, plánuje a získává prostředky pro optimální financování těchto cílů, hledá metody efektivního řízení kapitálu, krátkodobé i dlouhodobé zajištění finanční rovnováhy organizace. • •Řízení lidských zdrojů: dosahování cílů skrze lidi. Hledá způsoby, jak z lidí dostat maximální výkon a přidanou hodnotu. Specifické role managementu •Marketing: analýza trhu a prostředí, zákazníka a jeho chování, „otevírání dveří“ obchodu, rozhodování o strategickém zaměření firmy – co bude vyrábět či poskytovat. • •Řízení kvality: systém k vytváření a dodržování kvality, procesů ve prospěch zákazníků. • •Řízení změn: celý změnový management (podle Pottera), přizpůsobování firmy novým podmínkám, reakce na změny. Specifické role managementu •Řízení informací: celá architektura řízení informací k práci – co lidé potřebují k práci a k fungování organizace. • •Krizové řízení: proces vyrovnávání s významnými a neočekávanými informacemi, které ohrožují existenci podniku. • •Řízení znalostí, řízení výroby, řízení inovací, PR • Úrovně managementu • •Strategická úroveň: dlouhodobé cíle a směry dalšího rozvoje firmy – kam bude firma směřovat. • •Taktická úroveň: realizace strategických cílů – jejich rozpad na roční plány, měsíční plány • •Operační úroveň: základem fungování každé organizace, každodenní naplňování taktiky a strategie. • • Typy manažerů n •Top management • •Střední management • •Liniový management – vedoucí oddělení či mistři Manažerské dovednosti •Lidské dovednosti: sebedůvěra, touha řídit a vést, charizma, sebeovládání – sebeřízení, schopnost povzbuzovat a vést • •Technické dovednosti: schopnost používat specifické znalosti, techniky, metody a postupy pro realizaci výkonných činností a procesů. • •Koncepční činnosti: schopnost vidět firmu jako systém, který má naplňovat strategické cíle. Schopnost tvořit vize a koncepce, umět plánovat a hledat synergie. • •Organizační: Schopnost vytvářet podmínky k práci a organizační schopnosti. Manažerské role nPodle Mintzberga n •Interpersonální •Informační •Rozhodovací n n Interpersonální role nFigura: reprezentuje organizaci při ceremoniálech a svou účastí vyjadřuje zájem na práci určité skupiny lidí či podporuje určité hodnoty n nVůdce: Realizuje cíle prostřednictvím podřízených. Snaží se je nadchnout pro cíle organizace. Individuálně motivuje, koučuje, povzbuzuje, vede je a osobnostně i profesně rozvíjí n nStyčný důstojník: Koordinátor s jinými manažery jak v rámci své organizace tak mimo ni Informační role nPozorovatel: Shromažďuje informace o změnách, příležitostech a problémech, které mohou mít vliv na fungování firmy. Zdroje jsou formální (porady, média) a neformální (sítě) n nŠiřitel informací: poskytuje důležité či výsadní informace podřízeným. n nMluvčí: reprezentuje svůj tým či organizaci vůči jiným týmům či organizacím. Brání zájmy týmu či organizace před jejím napadáním a znevažováním. Rozhodovací role •Podnikatel: n Vymýšlí, podněcuje a organizuje a projektuje změny. Jako pozorovatel nachází nové metody, technologie a postupy na zvýšení efektivity organizace. Využívá příležitostí, řeší problémy a zlepšuje realitu. • •Eliminátor poruch a řešitel rušivých událostí: vytváří korekce na vlivy, které ohrožují dosažení cílů. Hlavním cílem je udržování stability. Rozhodovací role nAlokátor a distributor zdrojů: rozhoduje o tom, jak přidělit omezené disponibilní zdroje – peníze, čas, moc a zařízení (nástroje). Usiluje o maximálně efektivní využití zdrojů tak aby přinášely co největší užitek. n nVyjednavač: s podřízenými, nadřízenými, s kolegy, s odbory, s dodavateli, odběrateli, kontrolami a audity, s místní a státní administrativou. Čím vyšší postavení, tím více času je věnováno vyjednávání. Základní předpoklad dobrého výkonu § CHCI (motivace) n n n n 100 % n výkonu n nUMÍM MOHU n(znalosti, dovednosti) (podmínky) Předpoklad výkonu n n V = P – i n n P – je potenciál výkonu n i - je interference, která snižuje výkon n n Např. strach ze selhání, nízká sebedůvěra, stres, dusná atmosféra, mizerná firemní kultura, autoritativní šéf, nerozhodnost, závislost na druhých, nízká úroveň znalostí a dovedností, chybějící motivace. Maslowova pyramida potřeb Co je rozumové a co ryze pocitové? n Smysl života n n Seberealizace n n Uznání, obdiv n nPřátelství, někam patřit, sociální potřeby n n Potřeba bezpečí a jistoty n n Základní potřeby: Jídlo, ošacení, n teplo, spánek, střecha nad hlavou Po čem toužíme? nZAMĚSTNANEC PO: n •Spravedlnosti •Povzbuzení •Pochvale od šéfa •Seberealizaci •Dobrém šéfovi • •Vyniknout v kolektivu •Příjemné atmosféře •Rozvoji •Jistotě zaměstnání • • • nVEDOUCÍ PO: n •Spravedlnosti •Povzbuzení •Pochvale od šéfa •Seberealizaci •Iniciativních a spolehlivých podřízených •Vyniknout mezi vedoucími •Příjemné atmosféře •Všestranném rozvoji •Jistotě zaměstnání Průnik množin zájmů firmy a zaměstnance nČím větší je průnik zájmů firmy a pracovníka, tím je vyšší výkon pracovníka a spokojenost na obou stranách. n Nejdůležitější vlivy na výkon •Firemní kultura •Osobnost managera •Styl řízení a vedení •Možnost vyniknout •Možnost seberealizace •Kolektiv spolupracovníků •Jistota práce •Dostatek peněz Rozdíl v řízení a vedení • •Řídící – manažer pracuje s aktuálním stavem schopností a motivace lidí. •Apeluje hlavně na rozum lidí. (zasazení do org, struktury) • • • •Vůdce také, ale pracuje hlavně s potenciálem •Apeluje hlavně na city, touhy a přání Řízení lidí - manažer nŘízení je vhodné v armádě, policii, v záchranných týmech, ve firmách které jsou v krizi. n nVyznačuje se hlavně příkazy, zákazy, plánováním práce podřízeným, detailní kontrolou, nízkou samostatností pracovníků. n nVeškerá odpovědnost je na vedoucím. Řízení lidí nNevýhody? n •Nelze očekávat od pracovníků mnoho iniciativy •Hledí jen svého, používají jen osvědčené metody a vyšlapané cestičky •Pracovníci do práce nevkládají srdce •V krizových situacích nemají loajalitu k šéfovi či k firmě •Při lepší nabídce odcházejí jinam Řízení lidí - transakční dohoda n •Ve vztahu manažer - podřízený nejde o nic velkého: • •Manažer: Já si na 8 hodin pronajmu tvé ruce či hlavu a dám ti za to dvacet tisíc, když splníš tuhle normu. • •Pracovník souhlasí a přesně si hlídá, aby pracoval jen do výše své mzdy. • •Jakmile musí pracovat více, dožaduje se proplácení přesčasů ne to považuje za křivdu. n Řízení lidí - transakční dohoda nZaměstnavatel ho zajímá jen potud, pokud mu dává jistotu zaměstnání. n nPracovník nemá problém odejít kamkoliv jinam kvůli pěti set korunám či tisícovce. n nManažera si podřízení mohou vážit či z něj mít strach. n Orientace na lidi či na práci n. Lidé Lidé a práce Práce Orientace na práci Orientace na lidi Lidé n n„Každý umí vyhodit zaměstnance nebo snižovat náklady, ale málokdo umí vytvářet týmy skutečně motivovaných a odpovědných zaměstnanců. n nKdyž dokážeme povzbudit ego každého zaměstnance podniku, můžeme přenášet hory.“ n nGordon Forward, CEO Chaparral Steel n Lidé n„Existence podniku je jednoznačně závislá na každodenní mobilizaci každého dostupného gramu kreativní inteligence. n nFirma dnes může čelit nepřetržitému vývoji a nástrahám okolního prostředí jedině plným využitím myšlenkového potenciálu všech svých zaměstnanců“. n n„Jen velmi málo firem má tak rozsáhlé intelektuální zdroje, aby si mohly dovolit bezstarostně plýtvat jejich dobrou polovinou.“ n nTakeo Miura, CEO of Hitachi Vedení lidí •Je náročnější, vedoucí se musí více zajímat o to, kdo jaký je, musí toho o svých podřízených hodně vědět. • •Klade to vysoké nároky na jednání s lidmi, používat individuální přístup, pracovat s city podřízených. • •Vedoucí musí lidi povzbuzovat, dávat jim výzvy, lákavě představovat úsekové nebo podnikové cíle, musí je umět nadchnout. • •Vede je k samostatnosti. n Vedení lidí nUčí je vytyčovat si cíle dosahovat jich. n nVedoucí mnoho svých činností deleguje, nevadí mu, když něco zkazí, povzbudí a pokračuje dál v koučování. n nVýhody: n nPracovníci jsou iniciativní a přidávají mnohem vyšší hodnotu n nDo práce vkládají své srdce, na výsledcích jim více záleží n nV dobách nezdaru jsou k firmě i k šéfovi mnohem více loajální. Vedení lidí •Dosavadní výzkum ukázal, že nejvíce efektivní jsou vedoucí s transformačním stylem vedení. • •Musí mít vizi, která dokáže strhnout následovníky k zásadní transformaci reality (20 - 30 % - hlavně vlivných pracovníků) •Nový vedoucí je hlavně vůdce, který získává lidi a mění svět. • •Transformační vedoucí motivuje následovníky, aby pracovali na vyšších cílích skrze seberealizaci než bezprostřední odměnu. Ukazuje cíl a volá následujte mě! • •Také používá transakčních prostředků řízení. Vedení lidí nTransformační styl n nvedení je postaven na uspokojování vyšších potřeb. nZatímco transakční vedoucí uspokojuje jen současné potřeby (peníze), transformační vůdce probouzí ve svých lidech potřeby, o kterým možná ani nevěděli. n nDělá to trojím způsobem: n n Vedení lidí n1. pozvednutím úrovně uvědomění o významu a hodnotě výsledků práce i o cestách, jak jich dosahovat. n nTři kameníci: Mise, vize, strategie n n„Naše firma se stane nejvíce respektovanou firmou v ČR. Bude si zakázky vybírat - budou jí svěřovány jen ty nejnáročnější… My na to máme. Je to reálný cíl, protože vy jste dobří. Kde jsou naše limity? Jediná omezení jsou ta, která si sami dáváme.“ n Vedení lidí n2. Působením na lidi aby své zájmy převedli na zájmy týmu a organizace. n n„V naší firmě profesně a lidsky nesmírně vyrostete, pomůžeme vám splnit vaše sny. Stanete se vynikajícími odborníky a lepšími lidmi. Dojdete naplnění, Podílíte se na úžasné věci. Budujete firmu, která nemá obdoby.“ n Vedení lidí n3. Změnou potřeb podle Maslowovy pyramidy. n n„Zanecháte po sobě nesmazatelnou stopu. Vy už tady nebudete, ale vaše jména a vaše výsledky budou znát vaši následovníci. Budou o vás hovořit s úctou. Kde jinde byste se mohli takto seberealizovat? Kde jinde dostanete takovou příležitost? n nKde jinde budete mít tak skvělý kolektiv? Kde jinde se toho tolik naučíte? Kde jinde budete mít takovou jistotu práce a vysokého výdělku?“ Vedení lidí nTransakční vedoucí pracuje uvnitř dané firemní kultury, přijmá její rituály, zvyklosti a modely při prosazování zavedených hodnot. n nTransformační vůdce je mění, vymýšlí a zavádí nové hodnoty a kulturní formy, které jej přežijí (Baťa ve Zlíně). nTransformační vedení lidí se uskutečňuje skrze nástroje na vedení lidí jako jsou: ncharisma ninspirativní vedení nindividualizovaná úcta nintelektuální stimulace Vůdcovství - Xenofon • •Zdrženlivost •Poctivost •Důvtip •Laskavost •Duchapřítomnost •Ohleduplnost •Lidskost n •Soucit •Ochota •Odvaha •Ušlechtilost •Velkorysost •Taktnost Vůdcovství - Montgomery n •Odvaha •Síla vůle •Iniciativa •Vědomosti Vůdce dneška – ve firmách •Tvořivost •Předvídavost – tvorba vize •Důvěryhodnost - sebedůvěra •Přesvědčivost – •Schopnost motivovat •Poctivost •Úcta k lidem •Odvaha •Vytrvalost - důslednost •Organizační schopnosti Vůdcovství - shrnutí •Udávat správný směr •Dosáhnout jednoty v týmu •Péče o jednotlivce •Konání správných rozhodnutí •Ráznost •Intuice a představivost •Zůstat klidný pod tlakem •Smysl pro humor •Inspirovat ostatní •Poctivost Co má vůdce dělat? n nTři oblasti lidských potřeb: n •Splnit společný úkol • •Harmonicky spolupracovat jako tým • •Splnění individuálních potřeb každého člena týmu Úkoly vůdce - Sokrates • •Vybrat ty správné lidi • •Získat jejich přátelství a přimět je k dobrovolné poslušnosti • •Vybudovat dobré vztahy mezi jednotlivými členy týmu • •Jít příkladem v elánu a pracovitosti Úkoly vůdce dneška • •Správně vybrat lidi •Vytyčit cíl •Nadchnout lidi •Pečovat o lidi jako sadař – růst •Týmově a individuálně motivovat •Dodávat energii •Být důsledný •Odměnit a pochválit Kde to vzít? n •Rozhodnutí • •Programování • •Koučování Příklady n nMotivace – křivka motivace n nJít příkladem – mobil, voda – Alexander, úzkostlivá morálka n Charisma nCharisma - silný emoční vztah k vůdci - obdiv, neobyčejná úcta, láska, uznání a důvěra. Někdy se připojuje bázeň, slepá víra a oddanost. Je to nezpochybňovaná „víra v člověka a jeho poslání“. n nCharismatičtí vůdci mají vysokou sebedůvěru, ve svou kompetenci, oddanost svým názorům a ideálům i silnou potřebu moci. Vše posilují technikami managementu dojmu. n Charisma •Vykreslují podřízeným atraktivní vizi stavu, kam je chce dovést. To dává jejich práci vyšší smysl. • •Povzbuzuje jejich nadšení • •Dávají jim příklad • •Umějí psychologicky působit na city • •Snaží se vtělit své ideje vtělit do podnikových pravidel a nařízení. n Inspirativní vedení nJeho výroky jsou vždy sebenaplňujícím proroctvím: n •„nám se to určitě podaří“, •„vy na to máte“, •„Vy to dokážete, já to vím, kdyby to nebyla pravda, tak bych vám to neříkal“, •„máte mnoho skrytých schopností, o nichž nevíte“, •věřte si a vše se vám podaří“. n Inspirativní vedení n nPrávě neustálé povzbuzování, pochvala, poděkování, šíření dobré nálady je nejvíce inspirativní a motivující. Jde o palivo pro srdeční pohon. Inspirativní vedení nDíky těmto výrokům dosáhnou lidi mnohem více, než kdyby slyšeli: n •„nemám to komu jinému svěřit, tak to přiděluji vám“. • •„No to jsem zvědav, jak to dopadne. Kdybych měl lepší tým.. • •No to jsem si mohl myslet že to zkazíte, vždyť od vás se nedá nic jiného čekat... n Individualizovaná úcta nOtcovský přístup k podřízeným i přes věkový rozdíl n npřátelský, neformální přístup n nvěnují pozornost i opomíjeným členům týmu n nKonzultace se skupinou jako celkem na poradách Individualizovaná úcta nIndividualizovaná úcta znamená jednání s každým podle jeho osobnostního nastavení - nemůžeme s každým jednat stejně n nNaslouchání názorům každému členu skupiny n nDiskutuje s každým, co očekává od práce, o práci vedoucího, o firmě, o rodině, o přáních, obavách, které se snaží rozptýlit. n Intelektuální stimulace nZnamená rozvoj následovatelů a změnu jejich osobnosti. n nChápání jejich problémů n nchápání jejich životní filozofie, víry, předsudků, osobnostního založení. n nStarají se o vzdělávání podřízených - posílají je na studia, do kursů, seženou jim mentora nebo kouče. n nUčí je myslet v souvislostech, ne jen operativně, ale chápat podnikovou strategii. Intelektuální stimulace nUčí své podřízené myslet jinak - více do budoucna a propojovat své cíle s cíli firmy. n nMění jejich postoje, aby byli šťastnější. n nVede je k osobnostnímu růstu, nechá je učit prezentačním dovednostem, aby pak mohli tým nebo firmu prezentovat na různých fórech. n Rozdělení činností manažera nKolik času věnovat čemu Technické dovednosti Vůdčí dovednosti Koncepční a strategické rozhodování Top management Střední management Liniový management nDěkuji za pozornost