dogstyle1_1 CANISTERAPIE 1.) Klienti •Všechny věkové kategorie •Mentální postižení •Tělesné postižení •Smyslové postižení •Autismus •Epilepsie •Psychologická ( i stres, poruchy učení) a psychiatrická onemocnění •Logopedie •Geriatrie • 2.) Ne všem klientům prospívá •Agrese vůči zvířatům (je možné, ale bezpečnost na prvním místě – někdy to nejde vůbec) •Kynofobie (násilí udělá většinou víc škody než užitku, učení napodobenímJ) •Alergie (existují hypoalergení plemena ) • 3.) Před canisterapií •Příprava psa ( čistý, vykartáčovaný pes) •Potřeby ( deka, balonky, miska na vodu…) •Případně relaxační hudba, vonné svíčky •Příprava lůžka a ležícího klienta 4.) První kontakt se psem •Seznámení člověka a psa v bezpečném prostředí ze vzdálenosti •Představení psa •Nechat psa pohladit a) úzkostné děti třeba jedním prstem b) děti, které mají strach ze špíny a bacilů – potom si hned můžou umýt ruce • DSC_0037 Seznámení se psem přes další osobu P1010034 5.) Průběh canisterapie •Zásady: •Celou dobu sledujeme naladění psa, včas ukončíme činnost, když je unaven (se psem, který není v kondici canisterapii neděláme) •Sledujeme reakce klientů •Říkáme klientům dopředu, co bude následovat – teď bude polohování, položím vedle vás / tebe psa (pejska) • • 6.) Ukončení canisterapie •S klienty většinou zklidněním a relaxací •Může být dohodnutá závěrečná hra (piškotování) – odměna pro psa i pro klienty •Po canisterapii psi: a)potřebují odreagování, aktivitu, aportování b)potřebují, klid, odpočinek, spát Piškotování 100_3905 7.) Canisterapeutické techniky •Uvědomování si vlastního těla •Prokrvení periferií •Rozvoj jemné a hrubé motoriky zvedání hlavy, posilování zádových a šíjových svalu, plazení, motivace k chůzi •Polohování •Problémy sebeobsluhy •Olizování Uvědomování si hranic těla P1010028 polohovani Ukázka polohování na zádech - Honzíček. vyskov1 Prokrvení periférií Canisterapie4 P2060286 Rozvoj jemné motoriky Canisterapie3 Nový objekt - Rastrový obrázek P2060340 P3250005 Motivace ke zvedání hlavy P3250045 Posilování zádových a šíjových svalů P3250071 Plazení P3250066 P3250065 Přelézání P3250029 P3250031 Motivace k chůzi P3250057 P1010056 Polohování •Vznik v 50.letech 20.století •Princip – vyšší teplota těla psa (38 – 39°C) •Účinky a) uvolnění spasmů b) zvýšené prokrvení periférií c) zklidnění rytmu srdeční činnosti d) zpravidelnění dýchání •Psychická složka relaxace a dotyku se psem •Cílové skupiny: - nejvíc – klienti s křečemi a třesem - dále všude, kde je výhodná relaxace, stresovaní lidé, lidé s psychickými problémy, - dále imobilní klienti - po aktivní činnosti •Délka polohování:15 -20 minut Polohování malých dětí P6230092 P6230093 Polohování přes hřbet polohování Polohování přes kolenní jamky CanisterapiePolohovani Polohování s asistentem P1010016 P1010007 Problémy sebeobsluhy •Rozvoj jemné motoriky a pohybů v kloubu •Využíváme postroj, oblečení pro psa (zipy, spony, knoflíky), mašle na uvázání na psa •Prohřívání končetin a prstů •Relaxace Olizování •Může klientům vadit ! •Do spastické končetiny vložit piškot, pes jak se pro něj snaží „dolízat“ uvolňuje spasmus a pomáhá rozevřít ruku. • • „Psychologické hry“ •Princip projekce •Fantazie •Práce s emocemi • •Jak ti / vám připadne, že se teď asi cítí pes / pejsek? •Co si asi myslí? •Co by řekl, kdyby uměl mluvit? • •Zkus udělat, co dělá pes / pejsek když…. se zlobí, bojí se, je smutný? •Co by teď pes / pejsek rád dělal? •Kde by chtěl být? Koho by tam měl sebou? •Co by si pes / pejsek mohl teď přát? •Bojí se něčeho nebo někoho? •… 8.) Specifické diagnózy •Roztroušená skleróza •Stavy po cévní mozkové příhodě •Dětská mozková obrna •Demence •Hyperaktivita •Autismus Roztroušená skleróza •Možné problémy: poruchy mobility, snížená výkonnost, porucha vnímání těla •Doporučení: relaxační techniky, techniky uvědomění si těla, motivovat k procvičování hybnosti končetin (případně nácvik jemné motoriky), pasivně procvičovat končetiny v kloubech •Klidný, trpělivý pes Stavy po cévní mozkové příhodě •Možné problémy: poruchy mobility, komunikace, percepce, kognitivní poruchy •Doporučení: relaxace, motivovat k procvičování končetin, podporovat komunikaci (někdy navazovat kontakt piktogramy), případně nácvik jemné mot. •Nemotivovat k chůzi, dokud není nacvičená s fyzioterapeutem Dětská mozková obrna •Možné problémy: poruchy mobility, rovnováhy, komunikace, mentální retardace, snížený x zvýšený tonus •Doporučení: relaxační metody, sledovat projevy klienta – pozor na nekoordinované pohyby, pozor na to, i když to tak nevypadá, tak nás vnímají, nemluvit na ně přes třetí osobu Demence •Možné problémy: desorientace (v čase, prostoru, osobě), porucha komunikace, zúžení zájmů, nekritičnost •Doporučení: individuální přístup, zjistit předem od personálu úroveň komunikace, relaxační techniky •Nedoporučuje se opravovat klienta, když říká psovi např. Puňto Hyperaktivita •Aktivní pes •Možnost jít ven (překážky, vodění, běh) •Balonky, aportování,… •Soustředění se – pes má jídlo, cvičí někdo jiný •Závěrečná relaxace Autismus •Možné problémy: porucha společenské interakce, neochota se přizpůsobit změně, zvýšená úzkost z fyzického kontaktu •Doporučení: pozvolně navazovat kontakt (např. využít pomůcek – vodítka), použité metody trpělivě opakovat, k výsledkům dochází až po týdnech a měsících •Nedoporučuje se měnit techniky, psa a prostředí P1010018 P1010019 9. Literatura •Nerandžič, Z. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. 2006: Albatros. •Galajdová, L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. 1999: GRADA Publishing •Povídání o canisterapii. 2000: Piafa Vyškov •McElroyová, S. CH., Zvířata jako učitelé a léčitelé. 1999: Chvojkovo nakladatelství •Fejkusová, H. & Mičulková, O. Canisterapie v praxi. 2003 •Odendaal, J. Zvířata a naše mentální zdraví. 2007: Nakladatelství Brázda, s.r.o.