Rozcvička 5a 1. Přehled participií Druh participia a jeho znění v nominativu všech rodů Překlad delphinus efflans deus partus herba datura rupes rumpenda 2. Vyskloňujte: 1. delphinus efflans 1. rupes rumpenda 2. 2. 3. 3. 4. 4. 5. 5. 6. 6. 3. Opisné konjugace futura: Aktivum (part. fut. akt. + tvar slovesa esse) Pasivum (gerundivum + tvar slovesa esse) citharoedus cantaturus est ira recusanda est consul creaturus erat/fuit hostes pellendi erant/fuerunt dormiturae erimus senectus toleranda erit aves evolaturae sint porta claudenda sit miles circulos tacturus esset oppida defendenda essent 4. Nepřímé otázky - mají vždy konjunktiv dle souslednosti časů. Po hlavním čase připadají v úvahu tyto konjunktivy: konj. praes. pro vyjádření současnosti (přítomnosti) konj. perf. pro vyjádření předčasnosti (minulosti) konj. na -urus sim (= konj. praes. opisné konjugace futura) pro vyjádření následnosti (budoucnosti) Po vedlejším čase připadají v úvahu tyto konjunktivy: konj. impf. pro vyjádření současnosti (přítomnosti) konj. plqpf. pro vyjádření předčasnosti (minulosti) konj. na -urus essem (= konj. impf. opisné konjugace futura) pro vyjádření následnosti (budoucnosti) Přeložte a určete konjunktiv: Po hlavním čase. Po vedlejším čase Interrogo, cur labores. Interrogabam, cur laborares. Dic mihi, quando veneris. Dixit, quando venisset. Quaerent, num sapientia victura sit. Quaerebat, utrum pater redditurus esset, necne. Pasivum: Interrogat, cur cives necentur. Interrogabat, cur cives necarentur. Interrogat, cur cives necati sint. Interrogabat, cur cives necati essent. Interrogat, cur cives necandi sint. Interrogabat, cur cives necandi essent. Doplňte slovesný tvar: Rex interrogabat, cur milites pontem ...............................................(stavějí - facere). Magister numerat, quot discipuli in schola..................................................(byli - esse) Dei sciunt, cur homines omnes............................................................(budou potrestáni - punire)