Anglie 19. století dý ká ě á ý1851 Londýnská světová výstava ‐ symbolicky rozdělila 19. století – dobudována základna  průmyslové výroby, ve druhé polovině diskuse o povaze strojově  vyráběných produktů  ‐ výstavu navštívilo přes 6 milionů návštěvníků ‐ kontrast mezi moderní architekturou křišťálového paláce ap přezdobeností exponátů v duchu druhého rokoka a novorenesance Kritika výrobků: architekt Owen Jones v časopise Journal of Design andKritika výrobků: architekt Owen Jones v časopise Journal of Design and  Manufactures: „Nemáme žádné principy, žádnou jednotu, každý si jde svým směrem, neplodně se boří, produkují se umělecké novinky bez krásy nebo krása bez inteligence “krása bez inteligence. Arts and Crafts MovementArts and Crafts Movement Zákl d ěl k ů l éh h tí kti íh d 60 l t 19 t l tí• Základ uměleckoprůmyslového hnutí aktivního od 60. let 19. století – okruh Prerafaelitů a proud neogotiky: Augustus W. N. Pugin – inspirace  středověkým řemeslem • Ideový otec hnutí John Ruskin, oxfordský profesor, umělecký kritik ‐ Seven Lamps of Architecture (Sedm lamp architektury), 1849 – kritika  civilizace určované stroji a industrializace ‐ Stones of Venice (Kamenné Benátky), 1851–1853 – kritika světové  výstavy v Londýně 1851  ‐ O povaze gotiky, 1854 – manifest hnutí Arts and Crafts; kult gotiky,O povaze gotiky, 1854  manifest hnutí Arts and Crafts; kult gotiky,  základem cechovní organizace výroby; bojoval za pravdivost výrobků a  proti imitaci („pravda materiálu“), prosazoval vstup umění do života William Morris 18771877 William Morris a Morris, Marshall, Faulkner  and Company áb k ý ř d ěk č l ll ábě• Nábytek inspirovaný středověkem začal William Morris vyrábět po 1856  při zařizování společného ateliéru s Edwardem Burne‐Jonesem v  Londýně • Interiér vlastního domu Red House, postaven 1860 • Firma Morris, Marshall, Faulkner and Company, 1861 – zaměření na  produkci nábytku stolního skla prací z kovu vitráží dlaždic textilu aprodukci nábytku, stolního skla, prací z kovu, vitráží, dlaždic, textilu a  tapet; produkty dekorativní, nejjednodušší byla série strojově  vyráběných tzv. sussexských židlí inspirovaných lidovým nábytkem 18.  l ístoletí • Poslední léta se zabýval vydáváním knih napodobujících pozdně gotické  knižní tiskyy Židle Návrh WilliamNávrh William  Morris, dekor  Edward Burne‐Edward Burne‐ Jones a Dante  Gabriel RossettiGabriel Rossetti,  1856 pro rezidenci Red Lionpro rezidenci Red Lion  Square, Blomsbury,  1856–1859 Red House  sídlo Williama Morrise v Bexleyheathsídlo Williama Morrise v Bexleyheath Philip Webb, 1859–1865 Příborník Philip WebbPhilip Webb pro Red House Kelmscott  Manor ložnice Williamaložnice Williama  Morrise Kelmscott Manor  krb v Zelném pokoji Bufet Philip Webb 1860Philip Webb, 1860 Truhla Philip Webb, 1862 Truhla s motivem svatební cesty krále Reného John Pollard Seddon tabulové obrazy od MorriseJohn Pollard Seddon, tabulové obrazy od Morrise,  Marshalla, Faulknera & Co. Židle Sussex  katalog Morris & Co., 1915; 60. léta 19. století Křeslo s motivy y ptáčků Morris & Co 1866Morris & Co., 1866 Křeslo Saville George Jack 1890George Jack, 1890 Tapeta s motivem granátového jablka, návrh  tapety s motivem hroznůtapety s motivem hroznů William Morris, 1866, 1873 Návrh tapety s motivem artyčoků a závěs J. H. Dearle, 1898–1899; cca 1890  Paraván J H DearleJ. H. Dearle,  cca 1885–1890 Potisk látky a tkaná textilie Wiliam Morris, 1883 aj. H. Dearle, cca 1900 Tapisérie Klanění tří králů Edward Burne‐Jones, 1906 Willi M i Ed d B J Ch l F i fWilliam Morris, Edward Burne‐Jones, Charles Fairfax Murray, George Wardle, 1870; 1874 Guild of HandicraftGuild of Handicraft • obroda uměleckořemeslné výroby sílila od 80. let 19. století • společenství Century Guild nebo Art Worker´s Guild – duch  tř d ěký h hůstředověkých cechů • časopisy The Studio, Hobby Horse ad. A d C f E hibi i S i (S l č• Arts and Crafts Exhibition Society (Společnost pro  vystavovávní uměleckých předmětů), 1888 • Guild of Handicraft (Cech uměleckého řemesla) se školou• Guild of Handicraft (Cech uměleckého řemesla) se školou,  1888 – Charles Robert Ashbee; stříbrné předměty, šperky,  nábytek – spíše v secesním duchu, inspiroval vídeňskénábytek  spíše v secesním duchu, inspiroval vídeňské  architekty k založení Wiener Werkstätte