Secese Art nouveau, Jugendstil, Sezession počátek v 80. letech 19. století myšlenky zformulovány v 80. letech 19. století, veřejně vyjádřeny vkresbách Aubreyho Berdsleye, v architektuře Victora Horty a vmarifestu Henryho van de Velde Déblaiement d'Art (Čisté umění) 1895 založení galerie LArt Nouveau v Paříži (obchod a ateliér Siegfrieda Binga) -název Art nouveau po 1895 rozšíření do Evropy a Severní Ameriky 1897 výstava v Bruselu 1898 výstava skupiny le Six v Paříži: „je nutné začlenit umění do současného života, Přetvářet obyčejné věci, které nás obklopují, vumělecká díla". vrchol na Světové výstavě v Paříži r. 1900, po 1900 celosvětový rozmach konec s příchodem 1. světové války všechny oblasti: architektura, malířství, sochařství, umělecké řemeslo, grafika hledání moderního tvarosloví typické znaky: organické tvary, křivka, linie Základní charakteristika stylu mo^SS .m?kiuesneke-f%ľkcce ňazuuáChnkolíl)giCké,odle ekonomické, politické změny, na industrializaci, růst měst, vynález automobilu, elektrické žárovky, psacího stroje zrodil se ňe studiích, dílnách, ale zasáhl ňšechny oblasti: architektura, nábytek, šperky, plakáty, dózy styl elitářský i lidoňý, obdivovaný i nenáviděný styl ženský styl přepychový reakce na historizující slohy - úponky, tvary inspirované přírodou exotické materiály, zlacené kování, bohaté barvy, křivky, asymetrické linie Inspirace • různé inspira ční zdroje a jejich kombinace: lidové umění, Anglie, mimoevropské kultury, zejména Japonsko • přírodní, historické a symbolické odkazy • přírodní motivy: rostliny i zvířata, princip růstu, metamorfóza, ženské tělo • záměr vytvořit kompletní umělecké dílo Gesamtkunstwerk, návrhy exteriérů i interiérů, koncipování celých interiérů Francie Jídelna Eugéne Vallin, 19G3 Musée de lEcole de Nancy Nancy 1901 založení Alliance Provinciate des Industries d'Art (později École de Nancy) středisko výroby secesního nábytku: Émil Gallé (1846-1904) a Louise Majorelle (1859-1926) vliv francouzského nábytku 18. století: dýha, marketerie, zlacené reliéfy proklamovaný cíl: „ sloučení logiky a podstaty života" - krásu je třeba hledat ve vhodném uplatnění principu Přírodního růstu' hlavní motivy: květiny, hmyz - vážky Gallého inovace : používání vyřezávaných intarzií, velká škála dřeva na marketerie marketérie navrhovali pro Gallého i Majorella i Victor Prouvé (1858-1943) a Louis Hestaux Eugéne Vallin (1856-1922) a Emile André (1871-1933): nábytek z jednoduchého dřeva, vliv organické abstraktní belgické secese Postel Emil Gallé, 1904 palisandr, ebenové dřevo, perleť, Musée de lEcole de Nancy, Psací stůl Louis Majorelle, 1903 mahagon, bronz, měď, Musée ď Orsay, Paříž Emil Gallé (1846-1904) • syn majitele továrny na výrobu skla a fajánse v Nancy, továrnu převzal 1874 • studoval také botaniku a kreslení - časté jsou květinové formy, organické tvary, vážky, symbolika včetně veršů Stéphana Mallarmé a Charlese Baudelaira -tzv. mluvící vázy • 1901 pomáhal se založením školy vNancy, vzdělával žáky vteorii symbolů • Pro jeho továrnu je typické tzv. „kamejové" sklo - stará římská technika spojování dvou vrstev skla různých barev, do horní se vrývá dekor. Gallé užíval pěti barev, které splývají a vytvářejí iluzi stínu. • 1890 zaměstnával přes 300 zaměstnanců. Po jeho smrti 1904 řídila továrnu vdova a přítel Victor Prouvé, 1936 byla uzavřena Váza Magnólie Emil Gallé, 1901 sklo, řezba typu kamejí Pa říž obnova francouzské řemeslné tradice - rokokem inspirovaný nábytek 1895 Siegfried zv. Samuel Bing - nový obchod. Spolupráce s řadou návrhářů: Georges de Feure, Edward Collona, Eugéne Gaillard ad. E. Gaillard navrhl ložnici a jídelnu pro Bingův pavilon dřevo vytvaroval do forem napodobujících stvoly; exotická dřeva - mahagon, amarant, růžové dřevo, tmavý ořech Hector Guimard: metro, podle linií název Le Style Métro, impozantní, architektonický nábytek Pařížské metro Hector Guimard, 19GG-19G1 Paříž, stanice Porte Dauphine Nástropní svítidlo Hector Guimard, Paříž, 1909 bronz, zlacený, cizelovaný, barevné sklo, skleněné perly a trubice, měď a mosaz Musée ď Orsay, Paříž Brož Polibek René Lalique, 1904-1906 stříbro, sklo, Musée ď Arts Décoratifs, Paříž Šperk René Lalique, 1898-1899 zlato, email, chalcedon Grassimuseum, Lipsko Belgie Victor Horta (1861-1947) architekt - designér navrhl kompletně vlastní dům vytříbená jednoduchost stylu střed jeho domu koncipován jako železná klec s okny nahoře, otevřené prostory, vzduch, světlo, stíny; protiklady materiálů; kov + dřevo, mramor + kámen teplé barvy (stěny , koberce), světlehnědé -mahagonový nábytek; kromě mahagonu dřevo ovocných stromů a javor, čalounění hedvábí a samet Vstupní hala hotelu Tassel Victor Horta, 1893 Brusel, Rue E. P. Janson 6 Hala hotelu van Eestvelde Victor Horta, 1895-1897 Brusel, Avenue Palmerston 2 Henry van de Velde (1863-1957) malíř z Antwerp vlastní dům z r. 1894 navrhl včetně nábytku i doplňků (talířů, vidliček, nožů i satů) 1895 Čisté umění podobně jako V. le Duc , J. Ruskine a W. Morris usiloval o ukončení nadřazenosti výtvarných umění nad designem a dekorativním uměním pro S. Binga navrhl 4 místnosti jeho pařížského obchodu kolem 1900 přešel od organické přírody kprostšímu tvarosloví Psací stůl Henry van de Velde, 1897 dřevo, bronz Svícen Henry van de Velde, 1898-1899 stříbro Bröhan-Museum, Berlín Hotel Otlet Henry van de Velde, Octave van Rysselberghe, 1894 Brusel, Rue de Florence 13 Vila Hohenhof Henry van de Velde, 1908 Ložnice s toaletním stolkem Itálie Carlo Bugatti (1856-1940) řemeslník v milánské dílně navrhoval ručně vyráběný, ručně malovaný nábytek vlivy architektury Středního východu, severní Afriky a japonského umění vnábytku oblouky ve tvaru klíčové dírky, egyptské mříže, dekorativní intarzie založené na arabském písmu hedvábné střapce perských koberc ů, kůže, pergamen, intarzie zkovu, kosti, ebenu a perleti kombinace dřeva s mosazí a cínem, nohy ve tvaru kola, držadla v podobě vážek zakázka nábytku pro egyptskou královnu 1. cena za maurský interiér na světové výstavě v Turínu, 1902 Lavice CarloBugatti, kolem 1900 dřevo, pergamen, mosaz, bílý kov, malba Villa Ruggeri, Giuseppe Brega, l9O2 Pesaro Španělsko Lavice pro Casa Calvet Antoni Gaudí i Cornet, 1898-19GG Barcelona Casa Batlló Antoni Gaudí i Cornet, 1904-1906 Barcelona La Sagrada Familia Antoni Gaudí i Cornet, 1882-1926 Barcelona Německo Jugendstil • název odvozen od publikace Jugend • německá secese střízlivější než francouzská • 1897 výstava v Glaspalast vMnichově - 3 místnosti pro dekorativní umění: sklo Gallého a Tiffanyho, nábytek od Riemerschmida, Obrista a Pankoka • 1897 založil Richard Riemerschmid Vereinigte Werkstätten für Kunst und Handwerk (Spojené dílny pro umění v ručních pracích) - ruční práce zde však méně důležitá než dělba práce a nejmodernější technologie Křeslo Bruno Paul, 1901 výrobce: Vereinigte Werkstätten für Kunst und Handwerk, München Skříň Bernhard Pankok, 1899 výrobce: Vereinigte Werkstätten für Kunst und Handwerk, München Müncher Stadtmuseum Příborník Richard Riemerschmid Pohár Peter Behrens, kolem 1902 stříbro výrobce: Peter Bruckmann, Heilbronn Sbírka Barlow/Widmann, Španělsko Šperkovnice Joseph Maria Olbrich, kolem 1901 mahagon, intarzie, perleť, slonovina intarzie: Robert Macco, Heildelberg Institut Mathildenhohe, Museum Kunstlerkolonie Darmstadt Amerika Louis Comfort Tiffany (1848-1933) otec měl v New Yorku úspěšnou šperkařskou firmu Tiffany & Co. studoval foukání skla vBenátkách, setkal se sW. Morrisem Louis C. Tiffany & Associated Artists - spolupráce snávrháři textilu a nábytku 1894 představil ručně vyrobené irisuiící sklo Favrile (= ručně vyrobené). Technika - roztavené sklo stéká jako láva, další technika - využití millefiori - tyčinky (těžké na lampy, málo kusů). 1900 založil Tiffany Studios pro výrobu lamp, charakteristické je spojení kovu a skla. Stojan nedílnou součástí -podstava jako stvol apod. Malé kousky barevného skla -asi500 variací. Váza Louis Comfort Tiffany, 1897 Lampa Vistárie Louis Comfort Tiffany, kolem 1899-1925 sklo Favrile