Česká moderní hudba? Tázání po českosti české hudby Česká moderní hudba?  Předběžné vymezení tématu přednášky  Literatura  Zakončení a výstupy Základní otázky  společenská funkce hudby v procesu formování novodobého českého národa  proměny funkce hudby s nástupem moderny a avantgardy  proměny chápání „českosti“ a „modernosti“ hudby Hudba a národ  publikace k „celonárodní kulturní akci“ organizované Kulturní radou Národního souručenství roku 1940 pod názvem Český hudební máj Pojem česká hudba  příslušnost k českému etniku či národu: okruh hudební produkce, který je daným národně, jazykově a kulturně identifikovatelným společenstvím historicky formován, tradován a vědomě (byť třeba i zpětně) osvojován. Projevy konstituující českou hudbu jsou produktem jedinců i skupin podstatně spjatých s různým historickými formami českého společenství:  patří sem tedy i hudba cizí provenience, pokud byla českým prostředím specificky adaptována (např. cizí melodie opatřené v českém prostředí novým, zejména českým textem a určitým způsobem pozměněné),  naproti tomu se však do rámce české hudby automaticky nevřazují díla Čechů, kteří hudebně produkovali v rámci cizích hudebních kultur bez výraznějšího spojení s českým prostředím, a  nevstupují sem ani hudební projevy mimočeského původu, třebaže se staly běžnou náplní hudebního života české populace (importovaný gregoriánský chorál, světový koncertní a operní repertoár, soudobá cizí populární hudba atd.).  Poměrně významná je např. vazba hudby na český slovesný text, ani toto hledisko však není rozhodující: k české hudbě patří skladby novodobých českých skladatelů, kteří zhudebnili jinojazyčný (třeba latinský nebo německý) text, nikoliv však zpěv slovenských evangelíků v tzv. bibličtině (tj. v češtině Kralické bible).  Málo nosným kritériem je syžetově tematická orientace na české životní reálie: do české hudby bez rozpaků zahrneme díla českých autorů na nečeský námět, nikoliv však německou nebo ruskou skladbu s českým syžetem.  O českosti hudby jednoznačně nerozhoduje ani provenienční vazba na český teritoriální či státní kontext, a to vzhledem k multinacionálnímu charakteru zdejší populace: významově adekvátnější jsou tu výrazy jako hudba Čech nebo hudba českých zemí, neboť pod tyto pojmy lze zahrnout i hudebně produkční okruhy resp. hudební kultury, jejichž nositeli jsou nečeské skupiny zdejší populace Stylové kritérium – hledisko produkční  potíže s nalezením českosti české hudby: – folklórní elementy – lyrismus – jednoduchost – melodičnost Kritérium konzumu– hledisko recepční  potíže s hlediskem konzumu – ne vše, co Češi poslouchají, je česká hudba  zúžení na to, co Češi za českou hudbu považují – proč ne to, co za ni považují Japonci či Němci „Samozřejmost“ národního chápání  věčná existence národů versus pojetí „novodobého“ národa  „Mít národnost není vrozená všeobecná vlastnost lidstva, ale stalo se nyní, že to tak vypadá.“ (Gellner 17) Literatura o nacionalismu  Arnošt Gellner: Národy a nacionalismus (1993)  Eric J. Hobsbawm: Národy a nacionalismus od roku 1780 (2000)  Miroslav Hroch: Evropská národní hnutí v 19. století (1986)  Anne-Marie Thiessová: Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20. století (česky 2007) Problém národa  novodobý národ a jeho geneze  nacionalismus – podle Gellnera politický princip, který tvrdí, že politická a národní jednotka musí být shodné  národ jako produkt nacionalismu – společná vůle – společná kultura – prakticky jediná efektivní jednotka identifikace Provizorní definice národa (Gellner):  „Dva lidé patří ke stejnému národu, když a jedině když sdílejí stejnou kulturu, při čemž kultura znamená soubor myšlenek a znaků a představ a způsobů chování a dorozumívání.“ (18)  „Dva lidé patří ke stejnému národu, když a jedině když uznají jeden druhého za náležejícího ke stejnému národu. Jinými slovy, člověk dělá národy; národy jsou plody lidských přesvědčení, loajality a solidarity.“ (18) Kultura v agrární společnosti podle A. Gellnera Komenského mapa Moravy z roku 1627 Folklórní regiony Orientace domů Polarita západ – východ v lidové hudbě  západní (česká) lidová hudba blízká idiomu hudebního klasicismu  durovost nápěvů  pravidelnost metra a rytmu  východní (moravská) lidová hudby – „spontánnost“, „přirozenost“, původnost  modalita, diatonická flexe  nepravidelný rytmus a metrum Koncepční řešení v hudební historiografii  česká hudba  česká národní hudba  hudba v českých zemích  německé böhmisch – tschechisch  česká hudební kultura Literatura k dějinám české hudby  V. Helfert: Česká moderní hudba (1936), reedice Vybrané studie I. O hudební tvořivosti (1970)  J. Racek: Česká hudba od nejstarších dob do počátku 19. století (1949)  Československá vlastivěda, sv. 9, Hudba, Praha 1971.  Dějiny české hudební kultury, 2 sv., 1972, 1981.  T. Volek a S. Jareš: Dějiny české hudby v obrazech (1977)  Hudba v českých dějinách (1983, 1989) Lexika  Československý hudební slovník osob a institucí (1963, 1965)  Slovník české hudební kultury (1997) Zakončení předmětu  esej v cizím jazyce (A, N, F, R) v rozsahu a struktuře odborného konferenčního příspěvku v délce 10800 až 12600 znaků včetně mezer předložen elektronicky v 1. verzi prostřednictvím IS do 10.12.2010, prezentace vybraných referátů proběhne ústně 13.12.2010 a dalších na plánovaném semináři studentů magisterského a doktorského studia (únor- březen)  dopracování definitivní verze do konce zkouškového období  předložení návrhu tématu do 29.10.2010 elektronicky prostřednictvím IS, návrh obsahuje základní literatury a pramenů k tématu  tématem musí být problematika dějin recepce vybraného českého díla zkoumaná v kontextu diskursu o národním charakteru a modernosti Hodnocení  Návrh tématu – zpracování seznamu literatury a pramenů až 20 bodů  Vypracování eseje – – rozsah použitých pramenů až 20 bodů – argumentační správnost až 20 bodů – využití další odborné literatury až 20 bodů – jazyková správnost až 20 bodů  aktivita při diskusi na přednáškách podložená průběžnou četbou až 20 bodů  minimální hranice pro získání kolokvia 80 bodů ze 120 možných