Havlicek nejsou samotnymi reprezentanty cesstvi, tak nemohou jimi byt jenOIIl Smetana a Dvorak. Narodni typ je tim mohutnejsi, eim je svyml tndividualltami rozmanitejsl. Tyto individuality pak jevi se prave rozmanitosti i nftrodnich umelcu. Proto prijde-li umiHec jine individuality (Fibich 1 nez jeho pi'edchfidci, neni tim nebo llflmusi byt mene narodni. Soudit na­ 1'oOOost umelcovu ntHezi k nejtezsim problemum nArodnl psychologie a vyzaduje pnpravu i schopnosti zcela jim'), nez mil prUmerny imdebni kritik, soulllci tuto ntll'mlnost pOllln tanni:niho rytmu a Iid()v(~lto z]ml'v(!n[ IlwlOllie! Prot!): posuzujeme hloubku lIl11olce, 11 Ill! jt:llo zcvllf:!s[ "narodni" vinetu! Prestavam na techto znkladllich prlnclpt:cl! krl· tickych, ac spisy Hastinskel10 S8 primo hem~1 plodnymi poznamkami oukolecll kritiky. Slo mi vsak predevsim 0 to, abych sirokemu obecenstvu vyjasnil a ukElzal, jak Hastinskeho kritika hledi stAle k budoucnosti a jak proto bojovnik za Smetanu muze nam b1't stale i dnes vzorem praveho nejenom vedecky pi'ipravoVilneha, ale tez pokrokoveho a moralniho kritika Propagujeme-li pak umeni Smetanovo a ide<\ly jeho umeni, je nasi povinnostl starat sn 1(:7o to, aby i ovzdusi, v nemz umeni SmetalllJVIJ vyrustalo a jehoz kritickym predstavitelnm II: prave Hostinsky, oplodnovalo i rozvoj naseho umen! mladslho i nejmladsiho. /1907/ I 166 I Lease Jaruicka Jeji pastorkyna V patek 26. kvetna zazm jsme v Narodnim divadle premieru, jez se jiz na zevlllejsek v nejednom smeru liSila od obvyklych premier. Predevsim davano bylo dllo, jemuz se Narodni divadlo skoro po 15 let uzaviralo, az najedJnou prijalo je na milost a provedlo je, coz je u dnesni spravy nasi opery velmi vzacny pi'Ipad "lepsiho poznani". Mohli jsme tudiz pravem byt zv8davi, zdali dUo, jez pred patnacti lety se pro Narodni divadlo nehodilo, za tu dobu tak uzralo neb vlastne ulezelo, ze nyni ukaze se zivota schopnym i dustojnym uroVille teto sceny. Ukazalo se pak, ze oM strany, autor i Narodni divadlo, dokonale zapomneli na to, co bylo, a ve znameni uspechu Jeji pastorkyne slavili dokonale smli'en1. Kdo by byl z tech, ktei'i jsou do veci zasveceni, byl mohl tusit, ze jednou pp. Janacek a Kovarovic vystoupi ruku v ruce pred obecenstvo, ze si budou vrele ruce Usknout a ze budou s' [lavzajem pi'icltat zasluhu 0 uspech vecera? Ale to nebyla jedina "politicka" novota veeera. Kdo by byl z tech, ktei'l vell! neco 0 zapase hudebnich stran na Morave, mohl tusit, ze pri provedeni dna od vudce konzervativnf Moravy bude jako oficiaini zastupce Umelecke besedy fungovat oficialni vudce ceske hudebni moderny, pro neho'it s tak upi'imnym nadsenim a neziStnosH tolik bylo na Morave bojovano prav8 prott one konzervativni strane, je'it se tak nepriitelsky stavela prott pokrokovym snaham ceskym. To vse mohlo zasvecence upoutat I 167 I rade. musfme jit v histo1'ii ceske hudby dosti daleko nebol tam tkvi kOi'eny stylu, jfmz js toto dUo vytvoreno, Jejf autor, Leos Janacek, vystupuje v i:RSk(! hudbe nsjdi'Jve na pocatku osmdesatych let, a to dvojim sme1'cm: jako nova, svezf slla tel)(leF;i 110 ceskeho Brna, v nemz jeho agilnost i lilld " nicky temperament dobre S8 uplalniIy it ZIJiI po predchiizejfclm klidu kl'Ok kllpi'(:(!tl d;'lle vsak i jako vedomy 11 hOllzl)vllaly SII'III1Ii, mel tOll1m, ally jrdlO him; SIY:;'111 hl'l v cele ceske vej'einostL ZLl Irl'illlicPllli IIl'lIa \!:lIln filiI' a I 1;11 IIIllv1/'" zvlii8t0 k<1yz lill1iibll, v Icl!:cli IIllH 111. 1111111 vy dlival Hudohlli lisly, v IIlch? Iwll'll p"pl'rl VII I ill;l su starsim i:lnlli'lIl1 Sll'illlY l'lvor!ovy, ahl :;(1111 Id:I,' (1Ioi:l1osli PSil1 pl'oli :;IIH:lillllllvi lllmil:l'llilll sllli:ri\1I1 I1l1lil'llllllll. Co till f:ek jnslf! I!llidy pS(11 lIilpi' () Sllwl111111 / J(;'S nemame co cinit s Janackem lem, s Janilckeli1 sklmialelem, lTIam dosli ohjektivity, k Smetal10vi (lovedl to rozlisil. Pi'ece vsak i tak ;lli1ze lh,m hyl spisovilt!'l liii\[Ic:ek POCllOpili skl11l1alc)ic J1I1l[r(:kn, pOillevadz i jako skl;l(lnlel je p()(1 silnym vlivem sve teorie n tuto tem'ii vysvNJuje ntim jolln cinnost literarni dostatecne, ve svem srdci sli:ll() jeslf) so Llttis! a je presvedcen 0 nazoru, v jehoit Zdjlllll jiz Plvoda zvedl sviij boj proti Smetanovi, ze narodnost Umen! mOze mit svuj koren jen v te;zGnz lidoveho umenl. Je to nazor, v doM naseho kultllrniho primitivismu byl u nas takrka unIni'! rozsLren a jejit teprve Smetana vylUlu proti nemu svou ideu narodni mus! znamenat synt6zu vseho vsech vrstev mirodnlch. tlIdiz boj primitivismu s kultuzdalo se zastal1cL1l11 primitivismu samozrejmym, ze jedine lidova pisen muze nill'odnfho o Smetanu roU. V hudbe / 169 i v hlediSti samem, Ale i nezasvecenec mohl poznat, oc 0 tomto veceru jde. V 16zich i v zamnfch a balk6novvch sedadlech 58 v nichz svarne mouvltat dno to110, razovilost moravskych krajO byla nade umele,cke (ctenar mi laskave ze si tu vypujcuji SIO!l odjinud). Skoro se mlm zdaJo, ze se preniiSfme do dob nezapomenutelne Narodopisne vystavy, pokud pfisobila i na dlvi:l sve llnvstCvnice. i na dobu narodinich nasich sliJVnostL Rozlwdll8 musil kazdy P07.1lc1 t, ze tu nesln jen () opel'U, nybrz 0 neco j ineho. Nam vsak pi'ljdc nejdi'ive () opel'u it I(~prvc potom 0 to, oc tak mnohym lHivstOVllikfllll Jejf pasto:'kyne sIo vyl1radne neb nSDon v ve Daliboru, je primo uZasne, llvazime-li. ze je !iz po smrti vr8en1: ceH~ho Smetanova zivotniho dna a po zna1'odneni v ceH§m ceskem ubecenstvu. Ostatrne Janacek jeste pred nekollka malo dovedl napsat cIanek () ze se Janacek ani v dalsich zase dvaceti let8ch valne o9zmenil. V Janackovi mame tedy poslednfho zastupce strany kdysi Pivodovy, vytykam spiSc jako prednost Januckovu, ze S8 tim Janacek take nikdy netajil, takze ne111'al tu dvojakou rOli, jako jemu podoon] hudebnici nybrz bez ostYCllU se pfiznaval ke nazorum, i kdyz S8 dotykaly Smetany Proto take u neho vlme vzdy, lIa a muzeme 0 nem soudit. Zde ovsem pl'edstava narodnf zpevohry jakozto soubol'u skutecnych pisni, Z nichZ m1'lla v operu pi'ejft naivita ceskeho prosteho cloveka. Nemus(m zde jiz vykladat, na jakem omylu je tento nazor zalozen, nebof k tomu poznanf dosH jsme snad vsiekni. Take Janacek pn svem cHern temperamentu ze tento stal se :ky pokrok modern( hudby. Proto vsak nestal se mu nemoznym stary princip tozeni z lidoveho ument. S lehkosti pl'fzmacnou pro zastance starych smerfi stal se siee z nepl'ltele Wagnerova stOll peneem Straussovym, nle i na tumto poli dovedl si udrzet stRey princip pivor!ovsky, ()VSPJl1 v jinem ronse. Co hleclal Piv[)(1:1 v lidllvych pis nieh, to hleda nynf Janfii:f!k v lid(Jl)(> feN, jl!s!!') vice pak v lidovych zvol{mfciI, vykrlcir:Il, zkl'utka zvuc!ch, j0Z na16zfl v lidov(mt iI.ivlI!(!. Ponevadz toUi tzv. Ill[l(lnl'lli IltHIlm Ilzfv/i velmi mnoho lakovychto intet'jekcf, i:i1sto i nntul'1llisttckeho pfivotIu (St·v. jen celne "vyki'iky" v modernfch orehestralnich skludbl\eh), nalezl tu JaI 170 ! Jemuz rec ve zpevu meni se v hudbu, pi'icemz veskera psychicko vypln slov prcchfizl neien 'Ii melodickou linH zpevu, ale i v jelIo harmonicke jfidro. To je tedy pl'incip pl'flve tvurc( idea· lizace, iiz naturiilni materi{il naopak ztroc1 v§echnu tlhu lunotnou II ~trtvi'i se vzdusnym zjevern umiHecke fikce. Proti tomuto umen! vyvelmi 08tre. Naturalista Janacek jeste tInes se po~mfvl1 Smetanovi, jak slozil kva1'teto zenciI v Lillusi - kdo pry to jakziv slysel, aby zenel si zplvali v kvartetu, 'Ii krasnych harmoniieh. Janacek neslys! a neelt!, jak zde tvurci genius povysuje agrarnicky slmtecny lms pole v heroickou krajinu, 'Ii niz i zEmei jsou povyseni, i ccly vZ!duch jest nasycen legendarni osobnosti Premysla Drace. Janacek by s1 pMI, aby misto toho vyskali s1 tu zenei tak, iak to dellaii u nieh na dMine, kdyz se blizi poledne a nemohou se dockat obMa. Tof Janackova rcalita, zivost, pi'irozenost. Proto obracHi se pak on, tak houzevnate val vMy proti hudebni deklamaei, pl'ece k lidove reei, jsou jeho intenee zcela jine. Jemu I 171 ! vyehodiskem narodniho umeni, a proto, jak opakuje Pivoda a jini donekonecna, jen z melodiekyeh kvetiI lidovyeh lze "uv'iti v1'lnec", jak zni oblibeny jich termin, nallodni hudby. Jich tvol'enl pak opravdu melD byt jen vitim venell, jen sestavovanim a spletanlm hotovyeh utvaru pisfiovYch. My dnes nazveme si tento nazor naturalistickym, ponevadz vyehazi ze do umeni lze vnaset proste tvary, je zivot nnnRVH umeIecke dno stava se vseho natura· nedocenujfci vyznam akttvniho tvol'eni umeleckeho, jez teprve ozivuje vsechen mt'tvy materUil pi'irozeny. Ddtud tedy vznikla napi'. nacek most k lidovemu zivotu a tak novy zase pramen narodnfho naturalismu i ve skladbaeh nejnovejsi techniky. Tak v novem rouse predstupuje pak pred nas znova vec v podstate etihodneho starf a nut! nas, abychom se j1 znova zabyvali, jako by slo 0 novy vynalez. Zatim vsak marne tu co cinit se zasadami davno jif pl'ekonanymi, jen prebarvenymi na moderno. JanackiIv muslme tudiz se se starymi hesly Pivodovymi nez s snahami ceske hudby. Proto zvlaste s1 mus1me byt vEidomi toho, fe Janackfiv z6.lem a ree nema co einit s tzv. deklamaci, h1'aje tak velkoll ([lohu u Smetany a Jeho stoupcneiI. Smetanova deklamace je aktivni vytvor tvurciho genia, turaJni vuni s tec11to kvetl[ lidove reci. orehestr zvukove podlozit zpevu, protu pi'ejima siee nfipevky tez, ale nezpracovava Ie, llybrz opakuje jako ozvena toll 0, co vyjadruje jlci clovek svym napevkem. Tak zltstava naturalisticky material nedotcen vsi idealizad, jet by jen zeslabovala jeho pi'irozenou nezkazenost, korennou vumi rodne jeho hroucly. Touto zamenou nflpevkfi za lidove pisne dOVBcll Janacek starou teor11 Pivodovu obdivuhodne "l'i'7nl'\cnhlf: m6dnimu hudebnfmu naturalismn let so musil zrfci cehokoliv z podstaty Welli (I 11 zoril stare skoly. Janacek vsak do\'(~dl PI'; tom dokonce udrzet mIzorv, jim ;'i. Ia I0 strana kdysi proti Smetanovi npjvlce opn ['ovala: ze totiz talo ]\OmpozJi.'lIi IIIPlod,1 Iii!,' pnnl z litlu) jf! take dolwllalr! I1lir(}(/ni, it III "slovanskY" nill'I)(IIl!, jilk SI! kdysi lIllilVillo pl'oli "neslovanskemu" pry Slll()(JIlIlVL /\I;y pilk tnllll) dualismus mold lHlrznl, ilni:!.: hy mnsil pOjli'jt 1l{1 rodni vyznam Sllletnnllv, specializovnl si svou teorii jen nn murauskou Imdhu, ire "pi! je ma tmiaI 7. ret:i mo~ /172 / fraze znejL cHi ;"k hvehom dodali mus! by-t nazory stavaly S8 na Morave vseobe(;nymi, objevila se vsak FoerstrOPQ Eva, dilo, jez v tnk mnohem smoru zasalilo hluhoko do nasollO 111ldc)hnll1o zivota. U mnravskych ltuclclmikil vztllIdila Eva velkol] pOZOl'nost jiz. tim, ZC zilchycovala zivot moravskellO Hdu, ale takl) vclky odpor tim, ze tak cinHa idealistlcky, jako Smetana zaehycoval ve dilcch zivot i'eskcho Udu. Tento u jedue i;(lSI i morHvskvch hutaktka za skladatel odvazil so vytvorit operu ze zlvota moravskeho, amiz by byl uzil vnejsich ozdi'tbek a maluvek, v nichz spati'ovan sveraz moravskGho lidu. Ze Foerster vystihl tu jako nikdo pi'edthn ani potom zvlastni mekkost moravskElho cloveka, ze nalezl t6n, jimz duse I srdce tohoto i::loveka odlisil od vseobecneho ceskello typu Smetanova, to vvcitil na Morave naturalista Eva svou idealizaci lem k tomu, I 173 I o tzv. nasbirane v reci jez si . stanoVl a sklada je pak v umiHeeke dilo. Pred rou Jejf pastorkyne ukuzal v Hudebni sve napevky sUva: jde v Brne po svahu bel'ku, kdez uslysi, jnk zena vola na slepiee: pi pi ... - ejhle kus lidove melodie, pNrozeny vysek ze zivota, napevek. Ale lide vyjadruji me)odieky vseeko, a tak mozno zael1ytit lasky, tOllhy, Imevu, ztiSti a vseho jinellO. Naturalista Janficek pak hIed!, aby tyto napevky nleim nepokazil. Proio ]e nepi'itelem toHz vse11o, co pi'Hisnou kllltllrou setrel!) nuravskel10 Hdu. Z toho pak vzniklo m!nenf, na Morave dosti rozsfi'ene a starsi hudebni stranou rozsii'ovane, ze v Geeh{ieh ovsem takova naradni hudba men! mozna, ponevadz tu nenf jiz dostatek lidoveho sverazu, zato na Morave tento sveraz jeste zvltiste v lidovyeh krojiclt, a proto lze zde jeste cerpat z neznecislcnello pramene licloveho umeni. Tim t