Metody měření výkonu a kvality užívané v zahraničních vysokoškolských knihovnách Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Seminář AKVŠ Možnosti měření výkonu a kvality ve vysokoškolských knihovnách Metody vycházejí z normativních dokumentů nISO 9001: 2000 Norma pro požadavky na systémy řízení kvality (QMS) ČSN EN ISO 9001:2009 Systémy managementu jakosti nISO Standard 11620 Performance indicators for libraries / ČSN ISO 11620 (01 0143) Informace a dokumentace - ukazatele výkonnosti knihoven nISO 2789 Information and documentation — International library statistics/ČSN ISO 2789 - Dokumentace a informace. Mezinárodní knihovnická statistika. •Metody vycházejí z teorií řízení kvality TQM (Total Quality Management) nEuropean Foundation for Quality Management (EFQM) Model Excelence n9 indikátorů: Vedení, Politika & strategie, Pracovníci, Partnerství & zdroje, Procesy, Výsledky vzhledem k zákazníkovi, Výsledky vzhledem k zaměstnancům, Výsledky vzhledem ke společnosti, Klíčové výsledky výkonnosti. nSebehodnocení ve všech (total) oblastech činnosti nV ČR zastupuje EFQM Česká společnost pro jakost www.csq.cz/cs/centrum-efq.html nCAF - Common Assessment Framework Schéma EFQM modelu Excelence s přiřazením bodových hodnot Balanced Scorecard (BSC) nrozšířený koncept nzkoumá aktivity organizace ze čtyř úhlů: nfinanční perspektiva nzákaznická perspektiva nperspektiva interních procesů nperspektiva učení a růstu nBSC zapracován v nových metodách měření kvality knihoven (IFLA, BIX aj.) Schéma Balanced ScoreCard n http://clarification.files.wordpress.com/2008/01/balanced-scorecard-phases.jpg Užití BSC v knihovnách nUnivesity of Virginia http://www2.lib.virginia.edu/bsc/index.html n nUniversity of Hull http://www.hull.ac.uk/lib/using_our_libraries/performance/scorecard_0809.pdf n nČastá kombinace s normami (mixed methods) n Data Envelopment Analysis (DEA) nHraniční analýza – hodnocení podle nejlepšího ze vzorku nVlastní výběr vstupních a výstupních veličin nPříklad:Měření bulharských univerzitních knihoven: nOmezené využívání Trendy v metodách měření výkonu knihoven nNejen měření, ale především zkoumání a hodnocení nOdklon od kvantitativních ukazatelů – tradičních statistik (počet svazků, výpůjček, uživatelů), nPříklon k měření z pohledu uživatele = převaha kvalitativního zkoumání (subjektivita!) nHlubší měření jednotlivých činností, včetně digitálních knihoven a zdrojů nSnaha hodnotit i dopad činnosti knihoven na uživatele nSrovnávání – benchmarking nVelké národní a mezinárodní projekty n n ‹#› 10 Iniciativy IFLA nSekce statistik a evaluace nPracovní skupina pro měření výkonu nStandardy IFLA pro měření výkonů i v akademických knihovnách n40 indikátorů ve čtyřech perspektivách Zdroje a infrastruktura, využití, efektivita, potenciál rozvoje (BSC) nVýchodisko pro další PM knihovnické metody Příklady projektů z posledních let nThe Swedish Quality Handbook, vznik 2001-2004 nThe Norwegian indicators, 2007 (již čtvrtá revize) nBIX – Bibliotheksindex, oddělený pro veřejné a akademické knihovny nThe Benchmarking system of the Netherlands University Libraries (od r. 1999 pro všechny univerzitní knihovny a Národní knihovnu) nHELMS (UK Higher Education Library Management Statistics), od r. 1997/98, 6 indikátorů pro SCONUL (Society of College, National and University Libraries) Nejbližší a úspěšný německý BIX n9 let kvalitního hodnocení a srovnávání nAkademické knihovny se měří od r. 2004 nIndikátory pro: Zdroje a infrastrukturu, Využívání, Efektivita, Rozvoj (BSC, IFLA) n1 x ročně sběr dat, vypočtený index v červnu nZapojeny knihovny ze 4 zemí Metody vyvinuté Association of Research Libraries (ARL) n nA gateway to assessment tools: StatsQUAL® n ARL Statistics -- E-Metrics n LibQUAL+® n DigiQUAL® n MINES for Libraries® n ClimateQUAL™ n Mines final ARL Statistics DigiQUAL final LibQUALlogo_notext LibQUAL+® LibQUALlogo_notext nVícehlediskový průzkum spokojenosti uživatele nZaměřený z hlediska uživatele (dopady, vliv) nChce zachytit rozdíl mezi stupněm služeb, který uživatel obdržel, který očekával a který je žádoucí nVyužívá místní expertní průzkumy a zdroje nTestován a ověřen ve více než 1000 knihovnách 5 světadílů, v 19 jazycích nAnalýzy a srovnání možné na lokální, národní a mezinárodní úrovni nNabízí možnosti pro zvýšení a zlepšení postavení uvnitř instituce nMetody registrovány jako obchodní značky Struktura LibQual průzkumu n22 základních otázek nÚčinek služeb nŘízení informací nKnihovna jako místo n5 místních otázek (volitelné) n5 otázek k informační gramotnosti n3 otázky obecné spokojenosti nZpůsob využívání knihovny nDemografické údaje nVolný komentář Survey Structure Page2_1_2003 LibQUALlogo_stack Projekty hodnocení účinku knihoven (outcome assessment) nIMLS (Institute of Museum and Library Services) provádí evaluaci svých projektů nNové iniciativy ARL zaměřené na výsledek nLearning Outcomes nHigher Education Outcomes Research Review nMINES (Measuring the Impact of Networked Electronic Services) nSCONUL (Society of College, National and University Libraries) a LIRG (Library and Information Research Group) provedly projekty zaměřené na účinek 2003 - 2005 Důvody pro měření kvality, výkonu, hodnocení a srovnávání v knihovnách nZměna prostředí, v kterém knihovny působí n nárůst užívání technologií, konkurence, narůstající a odlišná očekávání uživatelů nRozpočtová omezení ospravedlnění nákladů v knihovnách, narůstající soutěž v dodávání informací, úspory nákladů nebo jejich přesun nZdůvodnění vlastní existence snaha zůstat věrohodnou a důležitou institucí Využití informací získaných metodami měření kvality a výkonu: nZdůvodnění výdajů a existence nMěření činnosti, úspěchu nZlepšení služeb nSrovnání s ostatními nZjištění měnícího se chování a potřeb uživatelů nZměny v nabídce služeb (formy, obsah) nMarketing a propagace nZmapování činnosti nRozhodování na základě dat, ne předpokladů a odhadů Výsledek: Knihovna orientovaná na uživatele nVšechny služby a aktivity jsou prováděny podle potřeb uživatelů nUživatel určuje, co je kvalita nKnihovní služby a zdroje přidávají kvalitu uživateli nRozhodování je prováděno na základě získaných dat, průzkumů a analýz nSlužby jsou plánovány a vykonávány tak, aby maximálně splnily očekávání uživatele A co české vysokoškolské knihovny? nNení právě nyní, v době ekonomické nepohody, vhodná doba pro využívání těchto metod? nJaká je kvalitní česká VŠ knihovna? nZná potřeby svých uživatelů? nVí, že poskytuje služby způsobem, jaký oni očekávají? nMá právě ty zdroje, které jsou žádané? n…. n n n n n n n n Děkuji Vám za pozornost. Kontakt: Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu Kamenice 5, 625 00 Brno dohnalko@ukb.muni.cz