Informační průmysl 2010 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl - obsah ■Zaměření a obsah IP ■Informační a znalostní management ■Research neboli výzkum ■Vyhledávání ■Metody ■Zdroje ■Analýza a syntéza informací ■Metody a postupy ■Competitive Intelligence ■Strategický význam informací a znalostí It is possible to apply this template to exiting presentations. •Have the latest presentation template open •Click on the View tab and select Normal •Delete all unwanted slides •Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files •Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open •Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close •Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide •To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design •From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz MAPOVÁNÍ INFORMAČNÍCH ZDROJŮ ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Mapping Information Flows ■článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz INFORMAČNÍ PROFESIONÁL ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační profesionál ■Obvyklé vzdělání: ■informační věda, ekonomika, práva ■Předpoklady: ■Široké spektrum znalostí¨, vyhledávací techniky a strategie ■Výhody: ■Tvůrčí, aktivní, akční, finanční, pestré úkoly ■Nevýhody: ■Stres, přesčasy, vysoké nasazení,… Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační Profesionál ■Kdo je to Info Pro: ■Článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační Profesionál ■Jak začít jako Info Pro: ■Článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Běžná práce Info Pro ■Denní práce Info Pro: ■článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kompetence Info Pro ■Kompetence Info Pro: ■Článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Association of Independent Information Profesionals ■www.aiip.org ■členy zejména nezávislí brokeři ■zvyšovat povědomí o profesi, obecné zaměření oboru ■Range of Services: ■Business Research and ■Market and Industry Research and Analysis ■Online Information Searching ■Information/Knowledge Management ■Writing, Editing and Document Creation ■Training and Consulting ■Library Setup and Maintenance Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz REFERENČNÍ INTERVIEW ►Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zpracování informačního požadavku ■zadání požadavku ■přípravná rešerše ■ dostupnost informací ■ časová náročnost a předběžný rozvrh kroků ■ zvláštní okolnosti navyšující cenu ■kalkulace přibližné ceny ■odsouhlasení klientem ■kolekce informací ■třídění podle zdroje, data a relevance ■analýza a syntéza informací a poznatků ■zpracování výsledného dokumentu ■předání klientovi ■proplacení faktury Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zpracování informačního požadavku Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Referenční interview ■článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Referenční interview ■zadání požadavku - referenční interview ■poučený klient – zná postupy, možnosti vstupů a výstupů, umí zpracovat svoji informační potřebu ■nový / nezkušený klient ■často se v důsledku referenčního interview výrazně mění zadání ■klient neumí formulovat potřebu ■klient si neuvědomuje svoji potřebu ■- formulář ■- rozhovor ■nejlépe osobní setkání ■někdy stačí i telefon ■nejhorší mail - pomalá/žádná zpětná vazba Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Cíle RI ■porozumění problému a literatuře – téma ■zjistit, co má již uživatel zjištěno/hotovo (pokud něco) ■zjistit klíčové pojmy a synonyma ■formální zpřesnění - limity/omezení (chronolog. omezení, druh dokumentů apod.) a úroveň – odborná či populár. ■cíle rešerše – kolik, datum odevzdání ■obecně - příprava strategie – výběr zdrojů (web, databáze, katalog) Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Náležitosti RI ■Formulář ■deadline - dobré kriterium pro řazení důležitosti požadavků ■slovní formulace žádosti ■rozsah / časový horizont ■vymezení oblasti / odvětví - např. automotive, pharma, ... ■typ požadavku - press search, profile, industry analyses, ... ■komu je výsledek určen - pro upřesnění rozsahu, hloubky zpracování ■pokud možno ještě jedna formulace zadání, tentokrát jinými slovy, rozsáhleji ■doplňující informace - jazyk, dodání primárních dokumentů, formát výsledků, ... Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Forma RI ■Rozhovor ■maximální pozornost a soustředění obou stran ■vše si poznamenávat ■je dobré znát souvislosti dotazu a použití výsledků rešerše - pomůže to odhalit hlubší zájem o problematiku ■pokládat otevřené otázky - klient by neměl odpovídat ANO / NE ■je vhodné obsah projektu polopatisticky interpretovat - jestli jsme opravdu pochopili zadání ■spolu s klientem ještě jednou formulovat dotaz jinými slovy ■nabídnout další přidanou hodnotu - hlubší analýzu, informace o širších souvislostech, ... Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úspěch RI ■snažit se předcházet nedorozumněním ■dostatek času na ověření požadavku a projití celého interview ■není vhodné, když zadavatelem požadavku není přímo koncový uživatel (ale např. sekretářka) Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz VYHLEDÁVÁNÍ ►Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vyhledávací proces ■Timing ■Zdroje – mít, znát, vytvářet, uchovávat seznam zdrojů ■Dotaz – přemýšlet, nakreslit – externalizace (omezení mysli) ■Taktiky a strategie ■Znát klasifikace Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zdroje, nástroje a techniky získávání informací ■Státní agentury (u nás CzechTrade, CzechInvest, …) ■Profesní organizace (asociace, sdružení, cechy,…) ■Vyhledávání v on-line databázích ■Získávání informací od informačních společností a ze zdrojů investiční komunity ■Press research – info z přehledů a interview ■Drive-by a On-site pozorování ■Benchmarking – porovnávání známých informací ■Analytické metody – SWOT, PEST,… ■Reversní inženýrství,... Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zdroje a data ■Zdroje ■Online X Offline ■Free X Fee ■Internet X profi DB ■Volba zdroje ■Ověřování ■Data ■Hard ■Čísla, tabulky, grafy, jména ■Soft ■Obecné informace, textová forma, souvislosti, hodnocení Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vyhledávací strategie ■Stavební kameny ■Rostoucí perla ■Osekávání Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vyhledávání ■Nakreslit dotaz ■Kombinovat ■Nepoužívat jednoduché dotazy ■Kontrolovat ■Vyvarovat se „Google syndromu“ ■Používat specializované nástroje a zdroje ■Využívat plně možností vyhledávače – wildcards, truncation, vyhledávání dle polí, omezení místa nebo času… Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vyhledávání ■Searching x Browsing ■Taktiky: ■Zužovaní záběru dotazu – omezení na určité pole, proximitní operátory, typy dokumentů, NOT, časové či jazykové omezení… ■Rozšiřování – synonyma, pravopisné varianty, OR, zástupné znaky, obecné termíny… ■Zvýšení přesnosti – AND, NOT, „case sensitive“, proximitní operátory, „weighted searching“, omezení na pole… ■Úplnost – OR, krácení, zástupné znaky, paralelní vyhledávání v různých DB Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Typy úkolů ■Profil ■Zhodnocení, prověření – tisk, názor, analýza ■Odvětvová, průmyslová analýza – přehledy, srovnání, trendy ■Kontinuální sledování – CI, EWS ■Konkurenti – CI ■Ad-hoc dotazy – cokoliv ■People search ■Konexe a vazby – lidí i firem ■Peer group ■Seznamy – klienti, targets ■Negativní informace Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační cyklus Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Fáze cyklu ■Plánování – time management ■Sběr – není jedinou fází! ■Analýza – někdy jen v hlavě ■Odevzdání Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Zpracování informačního požadavku Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Researcher ■Thinking like a researcher: ■Článek Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Business sources ■https://amadeus.bvdep.com/ ■http://www.cekia.cz/magnusweb ■http://www.hoovers.com/free/ ■http://www.onesource.com/ ■http://factiva.com/ ■http://www.ihsglobalinsight.com/ ■…