Informační průmysl 2010 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl - obsah ■Zaměření a obsah IP ■Informační a znalostní management ■Research - výzkum ■Analýza a syntéza informací ■Competitive Intelligence ■Popis CI ■SCIP ■Strategický význam informací ■Counterintelligence It is possible to apply this template to exiting presentations. •Have the latest presentation template open •Click on the View tab and select Normal •Delete all unwanted slides •Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files •Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open •Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close •Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide •To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design •From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz COMPETITIVE INTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Competitive Intelligence ■Connecting the dots ■Think out of the box Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Competitive Intelligence ■CI je: ■Proces – sledování a vyhodnocování informací o konkurenci a prostředí ■Produkt – informačního centra, výsledkem jsou zprávy podporující rozhodování ■Program – formalizovaná činnost v podniku zaměřená na získání a udržení si výhody oproti konkurenci ■Funkce – CI plní funkci obrany před útoky ostatních podniků a zároveň dává prostředky pro vedení vlastních útoků ■Definice ■Definování CI není vždy jednoznačné, záleží na pojetí přístupu. V podstatě jde ale o práci zjišťování, sledování a vyhodnocování konkurenčního prostředí s cílem odhalit slabé a silné stránky konkurence, rozpoznat její strategické záměry ■SCIP : Jedná se o systematický a etický program pro sběr, analýzu a organizování vnějších informací, které mohou ovlivnit plány společnosti, její rozhodnutí a provoz Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Uplatnění CI ■Předvídat změny na trhu ■Předvídat tahy konkurence ■Zmapovat nové a potenciální konkurenty ■Učit se z úspěchů a chyb druhých ■Poznávat nové technologie, produkty, procesy … ■Dívat se na vlastní firmu prakticky a s objektivním nadhledem Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI není: ■špionáž ■křišťálová koule ■vyhledávání v databázích ■fámy nalezené na Internetu ■záležitost jednoho člověka ■vynález 20. století Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Poslání a cíle CI ■Konkurenční zpravodajství ■CI vs BI ■BI – finanční ukazatele, historická data, interní fakta o podniku ■CI – široké spektrum informací, vnější i vnitřní, dlouhodobé výhledy ■„Information costs money, Intelligence makes money“ ■2 klíčové ukazatele, zda jde opravdu o Intelligence ■Firma je vždy o krok před konkurencí ■Dělají dobře vhledy a výhledy ■Aby byla CI úspěšná, musí mít podporu TOP managementu Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI a ostatní zpravodajství Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Druhy CI ■Aktivní (útočné) zpravodajství ■Nejrozšířenější ■Defenzivní (obranné) zpravodajství ■Counterintelligence ■identifikovat kritické informace, analyzovat hrozby, analyzovat zranitelnost, odhadnout riziko, nasadit vhodné prostředky obrany ■Lobbystické zpravodajství ■ovlivňování okolního prostředí Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI a přidaná hodnota ■From Information to Intelligence ■Competitive Intelligence Process Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Cyklus CI v širším pojetí Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI program ■objektivizovat strategické cíle podniku ■zmapovat skutečné zpravodajské a informační potřeby podniku ■posuzovat relevanci vstupních informací ■jednoznačně určit příjemce výsledných reportů Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategic and Competitive Intelligence Professionals ■www.scip.org ■nejvíc členů: USA, EU, Kanada ■August 28, 2009 - SCIP Signs Merger Agreement With Frost & Sullivan Institute ■VISION: Better decisions through competitive intelligence. ■MISSION: SCIP will be the global organization of choice for professionals engaged in competitive intelligence and related disciplines. SCIP will be the premier advocate for the skilled use of intelligence to enhance business decision-making and organizational performance. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP Code of Ethics for CI Professionals ■To continually strive to increase the recognition and respect of the profession. ■To comply with all applicable laws, domestic and international. ■To accurately disclose all relevant information, including one's identity and organization, prior to all interviews. ■To avoid conflicts of interest in fulfilling one's duties. ■To provide honest and realistic recommendations and conclusions in the execution of one's duties. ■To promote this code of ethics within one's company, with third-party contractors and within the entire profession. ■To faithfully adhere to and abide by one's company policies, objectives and guidelines. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SCIP ■semináře, konference, workshopy ■časopisy, studie ■nejdůležitější funkce: ■globální koordinátor vývoje technik, nástrojů, výuky ■dohlíží na pověst CI, garant etického a legálního používání ■podporuje publikační činnost a možnost uplatnění se v oboru ■Členství : Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz STRATEGICKÝ VÝZNAM INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Úrovně CI ■Taktická ■Lépe měřitelná, krátkodobější ■Sledují se ceny, dodavatelé, odběratelé, … ■Přímá podpora základní činnosti podniku ■Strategická ■Dlouhodobější, určena pro nejvyšší management ■Sledují se obecné trendy, celkový vývoj prostředí ■Snaha najít nejvhodnější směr, kterým se bude podnik ubírat Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strategické úkoly CI •Zajistit konkurenční výhodu –Hodnotový řetězec – M. Porter Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Soutěžní výhoda ■CI výrazně ovlivňuje dosahování strategických cílů orientovaných na získání konkurenční výhody ■Výhoda: ■Nižších nákladů – nabízet levněji než ostatní ■Diferenciace – nabízet něco jiného než konkurence ■Užší zaměření – „být velkou rybou v malém rybníku“ Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz COUNTERINTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Metody používané v CI ■pro stanovení potřeb CI se provádí interní informační audit ■stanoví se informační potřeby podniku ■bez definování co je key intelligence topic (KIT) nebo key intelligence questions (KIQ) nemůžeme nic plánovat ■kdo jsou naši konkurenti, kdo chceme aby byli zákazníci, jak se bude naše odvětví vyvíjet, apod. ■analýza získaných surových dat a informací Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz KIT ■Key Intelligence Topics ■určení primárních témat, kterými se bude zpravodajské oddělení nejvíce zabývat ■formální proces identifikace potřeb managementu a stanovení priorit jednotlivých témat - slouží pro stanovení CI programu ■podpora strategických rozhodnutí a činností – zahrnuje vývoj strategických plánů a konkurenčních strategií ■systém včasných varování – Early Warning System – sledování aktivit konkurentů, technologií či vládních činností ■popis klíčových hráčů na daném trhu – sleduje zejména konkurenty, zákazníky, dodavatele, regulátory trhu nebo potenciální partnery Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz EWS - Early Warning System ■silné x slabé signály, aktivní x pasivní sběr ■primární i sekundární zdroje ■upozornění na změny, trendy,… 1.signály upozorňující na objevení se nových, ale známých událostí – příležitosti i hrozby 2.signály upozorňující na objevení se nových skutečností – anomálie, nejtěžší, slabé signály na začátku nebo skládanka 3.signály odkazující na scénáře budoucnosti – připravíme si dopředu reakci 4.signál o kolabujících procesech •kvantifikativní, měřitelné Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz COUNTERINTELLIGENCE ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz CI vs špionáž ■podobné metody a praktiky ■otevřené zdroje