Informační průmysl 2010 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl - obsah ■Zaměření a obsah IP ■Informační a znalostní management ■Research - výzkum ■Analýza a syntéza informací ■Competitive Intelligence ■Práce s informacemi ■Hodnocení informací ■Dezinformace ■Primární výzkum It is possible to apply this template to exiting presentations. •Have the latest presentation template open •Click on the View tab and select Normal •Delete all unwanted slides •Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files •Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open •Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close •Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide •To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design •From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PRÁCE S INFORMACEMI ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza získaných dat ■Problém triády – nalezení vyváženého kompromisu mezi časem, kvalitou a rychlostí ■Vždy lze splnit jen dva požadavky! Rychle Kvalitně (přesně a spolehlivě) Lacino ? Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Způsob zpracování informačních zdrojů Cílení vyhledávání Záznamy s určitými hodnotami atributů či typů vazeb Analýza vlastností Skupiny záznamů tvořících dle svých atributů nějaký shluk, trend či výjimku Kontextová analýza Znázornění vazeb mezi záznamy v různém uspořádání Časová analýza Znázornění záznamů a vazeb z hlediska kauzality jejich vzniku Práce se strukturovanými zdroji Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Způsob zpracování informačních zdrojů Cílení vyhledávání Dokumenty k danému tématu seřazené dle relevance Kontextové vyhledávání Skupiny dokumentů obsahující nějaká společná témata Kontextová analýza Souvislosti dokumentů na základě výskytu stejných témat Obsahová analýza Skupiny témat obsažených v daném souboru dokumentů Práce s nestrukturovanými zdroji Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz HODNOCENÍ INFORMACÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Spolehlivost informace ■Hodnocení ze tří hledisek: ■Spolehlivost zdroje ■Důležitost informace pro firmu ■Pravdivost informace ■Spolehlivost zdroje Body Hodnocení spolehlivosti Spolehlivost v % 5 Naprosto spolehlivý zdroj 99-100 4 Spolehlivý zdroj 95-98 3 Značně spolehlivý zdroj 90-94 2 Téměř spolehlivý zdroj 85-89 1 Značně nespolehlivý zdroj 80-84 0 Naprosto nespolehlivý zdroj 0-79 Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Spolehlivost informace ■Důležitost informace pro firmu ■Pokud je informace mimořádně důležité, musí o ní být informován Top management s upozorněním, že není ještě ověřena Body Hodnocení stupně důležitosti 5 Nejvyšší důležitost 4 Velmi důležité 3 Důležité 2 Málo důležité 1 Nedůležité 0 Bezvýznamné Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Spolehlivost informace ■Pravdivost informace ■Stanovení charakteru ■Porovnání vzájemné souvislosti informací, které již známe a máme ověřené ■Provedení logické analýzy obsahu ■Provedení vzájemného porovnání souvislosti zdrojů získaných informací ■Zajištění potvrzení získané informace z dalších nezávislých zdrojů ■Stanovení charakteru informací ■Informace operativní – operativní ráz, krátká životnost ■Informace heuristická – proces, z něhož vycházejí nové myšlenky ■Informace nomologická – logicky sestavené informace, charakter zákonitostí; platí objektivně > nejcennější Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Spolehlivost informace ■Porovnání vzájemné souvislosti informací ■Často rozporné informace, různé možnosti vazeb ■Informace, které se doplňují – A je pravda, když B je pravda ■Informace vzájemně závislé ■Oboustranná závislost – A jen s B a zároveň B jen s A (konjunkce) ■Jednostranná závislost – A i B, ale když B, tak nemusí být A (implikace) ■Informace se vzájemně vylučují – když A pak ne B ■Informace vzájemně nezávislé Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Spolehlivost informace ■Pro hodnocení informací důležité následující faktory: ■Zdroj informace ■Spolehlivost informace ■Obsah informace ■Čas získání informace ■Místo získání informace ■Způsob získání informace ■Cesta informace k firmě ■Cíle informace ■Možnost ověření informace ■Pravdivost informace ■Využitelnost informace ■Důležitost informace pro firmu Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Způsoby získávání informací ■Analýza problému ■Posouzení potřeby informace – skutečně to potřebujeme vědět? ■Identifikace průvodních znaků zkoumaného jevu – symptomy problému ■Získání informace ■Informace, které se nezjistí ve zdrojích, které jsou běžně dostupné, je nutno hledat ve zdrojích jiných, většinou běžnou cestou nedostupných ■Doporučený postup: ■Analýza možných zdrojů ■Analýza možných metod a způsobů získání informací ■Vytvoření podmínek pro úspěšné získání informací ■Vlastní získání informací Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Získání informace ■Analýza možných metod a způsobů získání informací ■Nepřímé vs. podmíněné sledování – všeobecné X sledování určité oblasti ■Formální vs. neformální výzkum – podle plánu X bez struktury ■Analýza získaných informací ■Informace může být: ■Zastaralá ■Nepravdivá a považovaná za pravdivou – bez vlastního výzkumu nezjistíme ■Nesprávná manipulace s informací – zkreslena při přenosu, chybně vyhodnocena, … ■Chybná informace je vytvořena záměrně – účel zmást konkurenci Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz DEZINFORMACE ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Dezinformace ■Dezinformace je chápána jako účelová (falešná, klamavá, případně i pravdivá) informace, která cíleně směřuje k ovlivňování určité skupiny lidí, většinou Top managementu konkurenční firmy tak, aby tato jednala ve prospěch naší firmy ■Dezinformace je běžně využívaná ■Průzkum bojem – „útok na filiálku“ často ukáže silné a slabé stránky konkurentovy strategie a obranných možností Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Dezinformace ■Dvě základní charakteristiky: ■Záměrnost vytvoření ■Úmysl dezinformace ■Dvě základní formy: ■Aktivní – promyšlená snaha o vytvoření určité představy ■Pasivní – záměrné zatajení důležité skutečnosti ■Základní podmínka úspěšnosti dezinformace – směs pravdivých a nepravdivých informací Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Druhy dezinformace ■Filtrování informací ■Jen pravda, ale pečlivě vybírané kousky, vytvářející jiný obraz skutečnosti ■Svatá pravda ■Pravda, která je servírována stylem a kanály tak, že je vyhodnocena jako nepravdivá ■Negativní dezinformace ■Vhodným kanálem jsou sděleny konkurenci hanlivé informace o naás, které však můžeme snadno vyvrátit ■Symptomy ■Sdělují se jen náznaky, protože firma by nepravdivé informace odhalila ■Siónští mudrci ■Počítáme s odhalením dezinformace tak, že autorství je přisuzováno konkurenční firmě Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Způsoby dezinformace ■Maskování vlastních záměrů a akcí ■Skrýt, utajit vše, co firma připravuje ■Předstírat, vytvořit falešnou představu o tom, co se děje ■Odvedení konkurentovy pozornosti a jeho dezorientace ■Znemožnit konkurenci správnou orientaci, dezorientovat ho ■Vyprovokování konkurenta k určité, pro nás výhodné akci ■Donutit k akci, která ukáže slabiny nebo to v čem jsou silní – můžeme se tomu vyhnout Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PRIMÁRNÍ RESEARCH ■Informační průmysl Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Sběr dat primárním výzkumem ■Jedinečná data ■Problém s kvalitou ■Dva přístupy: ■Kvalitativní ■Kvantitativní ■- oba výhody i nevýhody ■Často jako podklad pro další analýzu Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Primární výzkum ■Výhody: ■Přesně adresované odpovědi na základní otázky – co potřebujeme vědět ■Větší kontrola nad sběrem – co přesně získáváme, kolik, atd. ■Efektivnější utrácení prostředků – platíme jen za to, co nás zajímá ■Prorietární informace – výsledky jen pro nás ■Nevýhody ■Cena – vyšší než u sekundárního ■Časová náročnost – není to „ready to use“ ■Ne vždy proveditelné – někdy nevhodná situace, moc velký záběr apod. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Sběr kvantitativních dat ■Vhodné pro testování hypotéz ■Průzkum (Survey) ■Sledování (Tracking) ■Experiment Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Sběr kvalitativních dat ■Omezené kapacity ■Interview – možnost jít velmi do hloubky, omezeno schopnostmi tazatele, náročné na vyhodnocování, drahé ■Focus groups – možnost online řízení – snižuje náklady, lepší poměr kvalita/cena než interview ■Pozorování – např. chování zákazníků Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Rozhovor ■Telefonní/osobní – nejpřínosnější zdroj informací ■Komplikace – nechuť sdělovat informace ■Obvyklé otázky: ■Proč bych s Vámi o tom měl mluvit? ■Pro koho to děláte? ■Kdo že jste? ■Proč to děláte? ■Jak jste získal moje jméno? ■Nemůžu s Vámi mluvit, mám moc práce. ■To je soukromé, to Vám neřeknu. ■Na to neznám odpověď. Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Techniky získávání odpovědí ■Provokativní prohlášení ■Prohlášení, většinou, ale ne vždy neškodné, které přinese další otázky ■Např: „Vaše firma je opravdu špičkou ve Vašem oboru!“ ■Quid pro quo ■Gesto nebo nabídka výměny informací ■Např: „Mohu se s Vámi podělit o informace o našich nákladech, když mi nastíníte Vaši strukturu nákladů.“ ■Využít nutkání si stěžovat ■Využít tendenci k tomu, že lidé si rádi stěžují k nasměrování hovoru ■Např: „Zákazníci jsou někdy velmi nároční, že? Jaké s tím máte zkušenosti?“ ■Opakování slov ■Opakování klíčových slov nebo faktů nám dovolí pokračovat požadovaným směrem ■Např: „Použil jste termín ‘xxx’. Můžete mi říct jak tento proces funguje u Vás?“ Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Techniky získávání odpovědí ■Citování oficiálních faktů ■Využití známých faktů s tím, že lidé mají tendenci opravovat nebo vysvětlovat detaily ■Např: „Četl jsem v novinách, že jste zavedli novou službu a nebyla úspěšná. Co se stalo?“ ■Naivita ■Vystupovat jako naivní člověk a využít zkušenějšího člověka, aby cítil potřebu nás poučit ■Např: „Nejsem v tom zběhlý, můžete mi vysvětlit jaké možnosti má tato účetní aplikace?“ ■Nepřímý odkaz ■Nepřímé narážky, negativní i pozitivní, které vyvolávají obranu nebo kritiku ■Např: „Slyšel jsem, že Váš konkurent získává v Evropě čím dál větší podíl.“ ■Kritika ■Nepřímá kritika individua či organizace vyvolává obranný postoj a předkládání informací, které to podloží ■Např: „Slyšel jsem, že Vaše výrobky jsou pro zákazníky složité.“ Informační průmysl 2010 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Techniky získávání odpovědí ■Závorkování ■Využití rozhovoru pro získání kvantitativních dat ■Např: „Jestli tomu správně rozumím, bude cena Vašeho výrobku mezi 100 a 200 korunami…“ ■Fiktivní nebo opravdová nedůvěra ■Vyjádření obsahující nedůvěru způsobí, že lidé mají tendenci rozšířit předcházející prohlášení ■Např: „Nemohu uvěřit všemu tomu pozitivnímu ohlasu na Váš nový produkt!“ ■Chybné prohlášení ■Záměrně chybné prohlášení, chyba si žádá o napravení ■Např: „Slyšel jsem, že Microsoft má velmi vážné problémy.“ ■Poslouchat, poslouchat, poslouchat ■Ověřovat, ověřovat, ověřovat