15. lekce (Bartoňkova skripta) 1. Doplňujte a překládejte laudo puer laudandus puer laudandus est puer laudatus puer laudatus est puer laudans puer laudaturus puer laudaturus est moneo puella puella puella puella puella puella puella mitto legati legati legati legati senatores senatores senatores scribo litterae litterae litterae litterae oratores oratores oratores lego liber liber liber liber discipulus discipulus discipulus hortor fabri fabri fabri fabri fabri fabri fabri vito pericula pericula pericula pericula cives cives cives sequor vir bonus vir bonus vir bonus vir bonus vir bonus vir bonus vir bonus 2. Doplňte tvar gerundia od vhodného slovesa amare, vincere, vivere, legere, docere, bibere, loqui, pugnare, venire, occidere, dicere, ambulare, imitari, regnare, hortari, audire ars educant causa carmina iucunda spes exempla apta peritus gratiā operam dant discimus liber idoneus cupiditas occasio potestas hortamur non estis 3. Přeložte: důvod k práci důvod k dobré práci touha žít touha po šťastném životě mluví o válčení mluví o statečném boji možnost odejít možnost rychlého odchodu učením cvičíme paměť pilným učením cvičíme paměť 4. Přeložte pomocí gerundiva Je třeba pracovat. Lidé musí pracovat. Je třeba spát. Musíme spát. Bylo třeba bránit město. Obyvatelé měli bránit město. Město mělo být bráněno vojáky. Je třeba poslouchat. Je třeba poslouchat rodiče. Děti musí poslouchat rodiče. Bude třeba užívat rozum. Bude třeba, abych užíval rozum. Je třeba často povzbuzovat a chválit. Lidé mají být často povzbuzováni a chváleni. Musíš lidi často povzbuzovat a chválit. Nikdo se nemá odsuzovat. Je třeba, abyste nikoho neodsuzovali. Nikoho nemáte odsuzovat neprávem. Bylo třeba postavit lodě a porazit nepřátele. Naši vojáci museli postavit lodě a porazit nepřátele. Neměl jsi být opuštěn. Neměl jsi být opuštěn svými přáteli. Je třeba, abych nebyla kárána. Je třeba, abych odešla. Neměly jsme být obžalovány. Neměly jsme být obžalovány přísným soudcem. Nebylo třeba vám pomáhat. Není třeba, abyste se nás báli. Nebude třeba utíkat před nebezpečími. Nebude třeba, abyste utíkali před nebezpečími. 5. Převeďte na gerundivní vazbu 1. Caesar milites ad (comparandum classem) __________________ misit. 2. Nuntius Romam ad (consulendum senatores) _________________ rediit. 3. Maiores nostri hunc locum (condendo urbem) ________________ elegerunt. 4. Nulla mihi causa (utendi ratione) ______________ fuit. 5. Cicero librum de (contemnendo mortem) _________________ scripsit. 6. De (constituendo et agendo reliquas res) _______________________ ad senatum referemus. (podle Cic.) 7. (agendo haec) ___________ dies est consumptus. (podle Liv.) 8. Illi homini spes (adipiscendi consulatum) __________________ fuit. 9. Sed omitto haec; uetus atque usitata res est in (oppugnando hostium urbem) ___________________ labores ac pericula pati. (Liv.) 10. Hostibus nulla spes (potiundi castris Romanorum) _________________________ erat. 11. Illi magistratus (ferendi leges) causa _____________ creati sunt. 6. Doplňte správný tvar gerundia nebo gerundiva 1. Hostes, qui numero milites nostros superabant, (aggredi) ____________ non erant. 2. Saepe de rebus (reprehendere) ____________, sed paulum de rebus (laudare) ____________ loquebamur. 3. Nobis illae feminae, quae multos liberos habent, (admirari et adiuvare) _____________ sunt. 4. Imperatori potestas (pugnare) _________ data est. 5. Res inutiles illis, qui domum parvam habent, (emere) _______________ non sunt. 6. Quid (facere) ______________ erat? 7. Res quas amiseram mihi (quaerere) ________________ erant. 8. His locus ad (habitare) ___________ datus, quem deinde Tuscum vicum appellarunt. (Liv.) 9. Milites fures iudici (punire) __________ tradiderunt. 10. Ex quibus in primis (numerare) ______________ est civitas Halaesina. (Cic.) 11. Ferro via (facere) ________________ est. (Liv.) 12. Media acies praetori (tueri) __________ data est. (Liv.) 13. Quibus ad consilia (capere) __________ nihil spatii (dare) _________ esse existimabat. (Caes.) 14. Mortem sibi conscivisset, nisi spem (ulcisci) _____________ mortis filiae suae habuisset. 7. Supinum I nebo supinum II 1. Principes Haeduorum ad Caesarem pacem (petere) _________ venerunt. 2. Legatos in oraculum Apollinis (consulere) __________ miserunt quid facerent. 3. Multas res faciles (dicere) _________ , sed difficiles (facere) __________ esse scimus. 4. Scriptores saepe de rebus incredibilibus (audire)___________ narrabant. 5. Te (videre) ___________ discessimus. 6. Quod nobis exposuit, difficile (intellegere) _________ est. 8. Doplňte slovesné tvary laudo fero eo sum volo laudas moneris laudabis dicitur legi dicunt dictum esset lectus sit mittit defendimur laudavimus audi quaesivero colatis habuisse iacite monebatur petivissetis ad videndum victurum esse mitteremini vastans 9. Uveďte, od jakého slovesa jsou utvořeny následující tvary perlatum esset, collaturus, cultum est, feriendum, aufertur, sublatus est, occisi sunt, voluero, tulerunt, feres, ablatus erat, abiturus, obfuimus, iimus, attulistis, lautus est, ferimur, cavant, extulisti, differunt, fefellit, rettulit, tollit, offerimus, coeam, defuerant 10. Dejte do závislosti na uvedených výrazech 1. Pueri magistris non reprehendendi sed hortandi sunt. Multi viri dicebant 2. Locus idoneus ad vivendum nobis quaerendus erat. Adulescentibu narramus 3. Quid dicendum fuit? Nescio Nesciebam 4. Utinam omnes labores perferant! Valde optabamus 5. Audendum est aliquid universis, aut omnia singulis patienda. (Liv. 6, 18, 7) Notum erat 6. Minus malum semper est eligendum. Proverbium vetus dicit 7. Minima malorum eligenda erant. Censebant 8. Fur multas res pretiosas e domo mea abstulit. Amicus mihi nuntiavit 9. Omnes labores, quos subii, mihi subeundi fuerunt. Nunc intellego Nescio cur 11. Uveďte, jaký je rozdíl mezi větami Cato senatoribus dicebat Carthaginem esse delendam. Cato senatoribus dicebat ut Carthaginem delerent. Cato senatoribus dixit Carthaginem deletam esse. Cato senatoribus dixit Carthaginem deletum iri. Quid agam? Quid mihi agendum est? Quid agerem? Quid mihi agendum esset? Quid mihi agendum fuisset? 12. Přeložte do češtiny a rozlište gerundium od gerundiva 1. Si occasio belli gerendi illi data esset, milites nostri hostes superavissent. 2. Tardius ad te remisi tabellarium quod potestas mittendi non fuit. (Cic. Att. 11, 2, 4) 3. Iis litteras ab Tarquiniis reddunt et de accipiendis clam nocte in urbem regibus conloquuntur. (Liv. 2, 3, 7) 4. Tempus inde statutum (est) tradendis obsidibus exercituque inermi mittendo. (Liv. 9, 5, 6) 5. Eo alter consul Aemilius cum exercitu ad liberandos obsidione socios venit. (Liv. 9, 32, 2) 6. Multa sunt dicta ab antiquis de contemnendis ac despiciendis rebus humanis; hoc unum Aristo tenuit: praeter vitia atque virtutes negavit rem esse ullam aut fugiendam aut expetendam. (Cic. fin. 5, 25, 73) 7. Illi sacra quaedam in monte Albano Laviniique nobis facienda tradiderunt. (Liv. 5, 52, 8) 8. Ista timidis timenda sunt. (Sen. epist. 85, 27) 9. Haec non gloriandi causa rettuli, sed ut admonerem quemadmodum adiuvare socios solerent Rhodii. (Liv. 45, 22, 14) 10. Cum magistratuum creandorum tempus esset, Romam rediit. (Liv. 41, 14, 9) 11. Satisne est nobis vos metuendos esse? (Liv. 3, 67, 11) 12. Et quem ad modum natus et quo pacto educatus sim memini. (Cic. Pro Quinctio 55, pag. 27) 13. Fabianum, cum in senatum testis esset inductus, erubuisse memini. (Sen. epist. 11, 4) 13. Přeložte do latiny 1. Cožpak nemá být medicína pokládána za umění? 2. Vyslanci přišli k mudrci žádat o radu. (všechny možnosti) 3. Vojevůdce se zeptal vojáků, zda jsou připraveni k dobytí města. 4. Učitel se tě musí ptát, co děláš. 5. Vypravovali nám o všem, co museli vytrpět za občanské války. 6. Vítěz má ušetřit poražené. 7. Cato nenáviděl Řeky, protože si myslel, že kazí staré římské mravy. 8. Haeduové zapálili soukromé budovy a všechny věci kromě (praeter) obilí, které si hodlali nést (potare) s sebou, aby byli připravenější podstoupit (subire) nebezpečí. 9. V oné době bylo třeba se bát mnoha jiných věcí. 10. Ptal se mě, proč nenávidím toho člověka. 11. Když uviděl, že není naděje na útěk, pobídl svoje lidi, vrátil se do boje a byl zabit. 12. Kdykoliv začnu zpívat, všichni odchází. 13. Tento člověk, který se dopouští křivdy (iniuriam inferre), by neměl být pokládán za dobrého člověka. 14. Když jsem se jich začal ptát, všichni zmlkli (conticesco, ere, conticui) a nic mi neřekli.