Využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka 15.12.2011 Pavlína Vališová evalisova@gmail.com 1. Indukce: Data Driven Learning (DDL) - studenti sami pracují s korpusovým vyhledávačem - T. Johns (1991) – 1. Porozumění, 2. Pozorování, 3. Generalizace Úkoly pro češtinu: - základní tvar (Bonito) - rod, pád a číslo (Bonito) - tvary psané vs. mluvené češtiny (SyD) - kolokace (SyD) 2. Dedukce: korpus jako zdroj dat - kvantitativní data (jaký jev kdy prezentovat) - tvorba učebních materiálů (klasická cvičení, ale z korpusových dat) Lexikologická pravidla pro úpravu příkladů: 1. najdi v korpusu úsek o 4-6 slovech, které ukazují klíčové slovo v typickém kontextu 2. uprav zbytek věty podle potřeby 3. vymaž/zkrať vloženou větu, změň rušící vlastní jména na zájmena a zjednoduš málo známou/těžko pochopitelnou slovní zásobu (Atkins et al., 2008) Příklady modelových vět: Postoupila do poslední třídy gymnázia. Na hlavní třídě je obchod s pánskými oděvy. Objednal si sedadlo v první třídě. My jsme Angličané střední třídy. Korpus SyD – Korpusový průzkum variant v ČNK http://syd.korpus.cz/ Úkoly pro korpus SyD I. Hledání variant mluvená vs. psaná čeština 1. pořád _____________________ _____________________ furt _____________________ _____________________ 2. děkuju _____________________ _____________________ děkuji _____________________ _____________________ 3. ano _____________________ _____________________ jo _____________________ _____________________ no _____________________ _____________________ 4. lidi _____________________ _____________________ lidé _____________________ _____________________ 5. déle _____________________ _____________________ dýl _____________________ _____________________ II. Hledání kontextu 1. Jaká adverbia nejčastěji používáme s těmito slovy? _____________________ litovat _____________________ poslouchat _____________________ souhlasit _____________________ nesouhlasit Jaký nejčastější předmět používáme s těmito slovy? Vztahuje se nejčastější kolokace ke konkrétní frázi? _____________________ utrhnout _____________________ roztrhnout _____________________ strhnout 2. V jakém kontextu se používají tato slova? kvůli _____________________ vs. díky _____________________ jazyku _____________________ jazyce _____________________ kniha _____________________ knížka _____________________ linka _____________________ čára _____________________ 3. V jakém stylu nejčastěji používáme tato slova? nicméně _____________________ vs. však _____________________ chrabrý _____________________ statečný _____________________ III. Cvičení na základě korpusových dat Vyhledejte v manažeru Bonito tato slova a najděte konkordance, které demonstrují jeho typické užití v kontextu a vysvětlují jeho význam. Vyberte z nich 3 konkordance a zkraťte je, popř. upravte, na celé věty. 1. Hledání jazykových vzorů: když ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ až ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ 2. Demonstrace významu: dojít ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ Použitá literatura: Atkins, S. – Rundell, M. (2008) The Oxford Guide of Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press. Kapitola 10.8 Examples, s. 452–464. Bernardini, S. (2004) Corpora in the classroom. An overview and some reflections on future developments. In Sinclair, J. How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 17–36. Cook, G. (2003): The functions of example sentences: a reply to Vivian Cook. Applied Linguistics 24:2, 249-255. Cook, V. (2001) The philosopher pulled the lower jaw of the hen. Ludicrous invented sentences in language teaching. Applied Linguistics 22:3, 366-387. Čemusová, Jana – Štindlová, Barbora (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. Gabrielatos, C. (2005). Corpora and language teaching: Just a fling, or wedding bells? TESL-EJ, 8(4), A1, 1-37. Gilmore, A. Authentic materials and autenticity in foreign language teaching. Language Teaching 40, CUP, 2007, 97-118. Granath, S. (2009) Who benefits from learning how to use corpora? In Aijmer, K. (ed.) Corpora and Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 47–65. Hrdlička, M. (2002) Cizí jazyk čeština. Praha: ISV. Huston, S. - Francis, G. (2000) Pattern Grammar. A corpus-diven approach to the lexical grammar of English. Amsterdam: John Benjamins. Johns, T. (1991) Should you be persuaded. Two samples of data-driven learning materials. In Johns, T. – King, P. (eds.) Classroom Concordancing: ELR Journal. 4, s. 1–16. Thomas, J.: Using Corpora in Language Teaching and Learning. Teaching English with Technology, A Journal for Teachers of English. ISSN 1642 -1027, 2006, vol. 2005, no. 6, s. 1. K vyhledání on-line . Tribble, C. & Jones, G. (1990) Concordances in the classroom. London: Longman. Úkoly na příští týden (Pošlete na email: evalisova@gmail.com do 6. ledna 2012) Úkoly pro korpus SyD 1. Co je spíše mluvená a co spíše psaná čeština? Vyhledejte procentuální zastoupení variant. mluvená vs. psaná čeština fotbalisti _____________________ _____________________ fotbalisté _____________________ _____________________ polévka _____________________ _____________________ polívka _____________________ _____________________ skoro _____________________ _____________________ téměř _____________________ _____________________ málem _____________________ _____________________ 2. Co můžeme (u-/s-/vy-/roz-/za-)táhnout? Jaký předmět nejčastěji používáme s těmito slovy? Vztahuje se nejčastější kolokace ke konkrétní frázi? Pokud ano, uveďte příklad, tj. celou frázi. utáhnout _____________________ roztáhnout _____________________ stáhnout _____________________ zatáhnout _____________________ vytáhnout _____________________ 3. V jakém stylu nejčastěji používáme tato slova? pokud _____________________ když _____________________ jestliže _____________________ 4. V jakém kontextu používáme tato slova? Najděte nejčastější kolokace. Liší se na základě kontextu význam těchto slov? příspěvek _____________________ vs. poplatek _____________________ plytký _____________________ mělký _____________________ Úkoly pro Bonito Vyberte a zkraťte/upravte věty z korpusu, které budou demonstrovat typické užití slova. Ke každému slovu napište 3 modelové věty, které by měly sloužit jako příklady při výuce češtiny pro cizince. 1. Jaký je rozdíl v použití těchto slov? Vyberte a upravte 3 modelové věty. hluboko X hluboce 2. Jaké významy může mít toto slovo? Vyberte a upravte 3 modelové věty. přijít