Dějiny umění a příbuzné disciplíny C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130758.JPG Umělecké dílo a památka •Památka – monumentum – od lat. monere – poučovat, radit, varovat •Od ostatních lidských produktů se odlišuje tím, že má schopnost „být uměním“ •„Umělecká památka“ je tautologie Umělecké dílo, památka a památková péče C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130187.JPG Dějiny umění a příbuzné humanitní disciplíny Dějiny umění Teorie umění Filosofie umění Estetika Dějiny umění Historie Historická antropologie Sociologie Ostatní vědy: hudební věda divadelní věda filmová věda etnografie klasická archeologie Francis Bacon, Three Studies for Self-Portrait, 1970 untitled Filosofie umění oskl_00 Krása? oskl_02 oskl_04 oskl_08 Josef Krása (1933 -1985) ilumin%20220711 Dějiny umění – estetika – teorie – filozofie umění •Odděleno ve 2. polovině 19. století – zahrnuje různé možnosti zabývání se uměleckými díly – mohou se zabývat stejnými díly, ale mají jiné postupy, cíle i výstupy •Dějiny umění: historická a kritická disciplína, objasňuje význam uměl. díla v kontextu dějin umění a lidské existence (předmět: dílo a jeho forma i obsah, umělec, úloha, působení díla v minulosti) •Estetika: věda o specifičnosti estetického hodnocení a estetického postoje ke skutečnosti: věda o tom, co je smyslové; charakter umění – vkusový soud; nauka o „krásnu“ a jeho funkci ve společnosti •Umělecká teorie: teoretické koncepty – pravidla umění a tvorby; reflexe ostatních vědeckých přístupů v rámci principů umělecké tvorby •Filozofie umění (obecná uměnověda): nejen vizuální, ale i hudební, literární ad. umění – principy a postupy umění; předpoklady jeho vzniku; tvořivost a její principy; sociální podmínky umělecké tvorby Dějiny umění a umělecká kritika •Umělecké díla a dvě úrovně jeho vnímání – bylo vytvořeno v minulosti, existuje a působí ovšem v současnosti, bylo vytvořeno pro někoho jiného, působí však i na současného pozorovatele. •Lze jej tedy sledovat z hlediska 1) tvůrce, anebo 2) vnímatele •1) Předmět práce uměleckého kritika • přibližuje se k dílu jako „partner“ umělce a snaží se o poznání „autorova pojetí“. Dle M. Liebermanna je umělecký kritik neúspěšný umělec, který ovšem ví, jak dílo vzniká a tak umělci „radí“,, jak má být zhotoveno •2) Předmět práce historika umění • usiluje o porozumění působení hotového díla v dějinných souvislostech – zkoumá dějinný a hodnotový význam uměleckého díla Příbuzné disciplíny a dějin umění •Primární dějiny umění (znalectví) → izolace •Integrální princip dějin umění (systém dalších humanitní věd) → rozplynutí v dalších vědách • •„Otevřenost“ dějin umění - historická i uměnovědná disciplína • •Historie •Sociologie umění •Historická antropologie Dějiny umění jako disciplinární systém a jejich komplexita Otevřený systém – viz Niklas Luhman – teorie autoreferenčních sociálních systémů (vnitřní komunikace): neproměňuje se jen „umění“, ale role i uměleckých děl, sběratelů, objednavatelů, instituce atd., zkrátka celá společnost = „umění v každé době znamená něco odlišného“ (Max Dvořák) Dějepis umění zahrnuje více než jen jednostrannou výpověď o vývoji uměleckých forem či osobnostech a „stylech“ umělců Komplexita dějepisu umění spočívá v tom, že předává uměleckohistorické znalosti ve zcela odlišných oblastech: - „akademický kontext“ - památková péče, - muzejnictví - galerijní práce - edukace - turismus V těchto oblastech „aplikovaných sfér“ se právě odehrává velká část „pohybu“ v oboru – získávání a prostředkování nových poznatků – dějepis umění se stále znovu utváří = Dějepis umění není do sebe uzavřená „akademická disciplína“; není statický – dynamicky se proměňuje v čase C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130290.JPG Mnohotvárnost dějepisu umění 1) Mezioborové základy: Teorie umění Obecné dějiny umění Ikonologie Dějiny kultury Metodologie 2) Oborové disciplíny Architektura Sochařství Malířství Grafická umění Fotografie Užitá umění Nová média 3) Aplikované přístupy v příbuzných oborech: Znalectví (umělecký trh a obchod) Muzeologie Památková péče Výstavnictví (galerijní práce, kurátorství) Zprostředkování umění (animace, edukace) C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120199.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120200.JPG „Technologie umění“ 0000002584_02 download Obálka 5525 Ukotvení disciplíny dějin umění – prehistorie (Historiografie) •Gaius Plinius St., Naturalia historia, Kapitoly o přírodě – osobnosti, díla, ale i otázka původu umění • •Giorgio Vasari, Životopisy – biografie, koncepce dějin umění a jejich vývoje Ukotvení disciplíny dějin umění v éře osvícenství •Do 18. století umění pevně spojeno s kultem či mocensko-symbolickým významem •Od 18. století se prosadil nový pojem „uměleckého díla“ – má svou výtvarnou a uměleckou kvalitu (originalita a význam v historickém a sociálním smyslu) • •zrod výtvarného/vizuálního umění (2. pol. 18. stol. – 19. stol.) • arti del disegno či beaux arts - nový systém kresebného, krásného umění •arts du dessin, zeichende Künste •Architektura, Sochařství Malba – sestry- otcem je Disegno a matkou Invenzione •l´arts plastique – bildende Künste – plastic arts – výtvorné/výtvarné umění (M. Tyrš) •Ad. mediální umění, vizuální umění •Arts and architecture • Ukotvení disciplíny dějin umění •Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) – Dějiny umění starověku, 1764, česky 1986) – dějiny umění jako dějiny nadčasového ideálu, který se cyklicky objevuje. Ideál = styl = „dobré“ umění – vývoj forem k dokonalosti (Egypt – Řecko – Řím) •Georg Wilhelm Hegel (1770-1831) – umění jako součást civilizace, symbolem světového názoru v historickém vývoji kultury a podílí se na historickém vývoji světového Ducha: 3 zákl. teze: a) estetický transcendentalismus; b) historický determinismus; c) dialektický relativismus • Zákl. otázka – patří umění do oblasti myšlení (Kant, Hegel), anebo do sféry sociální (Schiller)? •Carl Friedrich von Rumohr (1785-1842) – úsilí o novou disciplínu dějin umění, reakce proti osvícenskému pojetí esteticko-dogmatického akademismu - umělecké dílo neobsahuje žádnou „ideu“, je aktivní součástí sociálního a náboženského života; základem je znalectví – dílo jako primární pramen, prameny archivní – sekundární prameny (kritika pramenů) Carl Friedrich von Rumohr (1785-1843), 1802 „Umělecké dílo lze lépe prožít, jestliže objasníme všechny okolnosti z nichž a za nichž vzniklo“ File:RumohrCF.png Ukotvení disciplíny dějin umění v 19. století •Tradice Rumohra - spojit historické hledisko zkoumání uměleckých bděl s dílčími estetickými stanovisky: • Carl Schnaase, Heinrich Wölfflin, Vídeňská škola dějin umění (Alois Riegl) • •Moritz Thausing – 1873 přednáška Postavení dějin umění jako vědy • – 1. mezinárodní kongres dějin umění ve Vídni • (Témata: muzea, konzervace a restaurování, výuka dějin umění, edice (Regesten, Reperotirum), fotografie a reprodukce – odlitky • • Vymezení dějin umění proti příbuzným vědám: estetice, klasické archeologii a historii. • • Přihlášení se k historické podstatě dějin umění – nejde o teoretickou, ale praktickou, empirickou disciplínu, vycházející z faktů – od počátku spojeno především s praktickou činností (znalectví, sběratelství, muzejnictví, památková péče) • Dějiny umění •Předmět •Metody •Terminologie •Technické postupy •„Instituce“ • Úkoly a vlastnosti historika umění •Popis a analýza uměleckých forem •Historické zařazení •Nalezení/formulování významu • •Znát řemeslo a metodiku oboru – znát své předchůdce a oblast své vědy (diskurz) •Znát ikonografii •Všeobecný kulturní přehled, znalost dějin společenských, kulturních i dějin idejí •Jazykové znalosti •„Historické řemeslo“ (PVH) C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120169.JPG Paleografie: věda o starém písmu C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130760.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130761.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130762.JPG (Historická) chronologie: věda o měření času • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130772.JPG Genealogie – studuje vztahy vyplývající ze společného rodového původu C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130771.JPG I:\Články\KROUPA_SBORNÍK\09.JPG Historická metrologie: délkové, hmotnostní ad. míry v minulosti C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130759.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130770.JPG Diplomatika: studium písemností úřední povahy C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130768.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130769.JPG •Manuál •Matrika •Missiv •Patent •Promulgace •Regest •Reskript •Revers •Suplika •Urbář •Vidimus • Kodikologie: studuje rukopisy neúřední povahy • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130767.JPG Sfragistika: nauka o pečetích C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130766.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Dis_Txt_Obr\DisObr\156.jpg Heraldika: věda studující znaky C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Dis_Txt_Obr\Dis_MA_Archiv\Obrázky\Výzdoba kopiářů\ERB2.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130765.JPG Epigrafika: studium nápisů jako pramene i vývoje formální jejich podoby C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130764.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Architektura renesance a manýrismu v Záalpí\Obr\P1130715.JPG •Chronogram •Chronostich Numismatika: zkoumá funkci a proměnu peněžních prostředků C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130763.JPG 267