Volná inspirace pro závěrečný esej k předmětu Ibsenova Heda Gablerová: Aplikovaná teorie Navrhované teoretické koncepty lze libovolně aplikovat na kterékoli Ibsenovo drama (ne Hedu Gablerovou) či jeho inscenační ztvárnění. Délka eseje 7-9 stran, termín odevzdání nejpozději ve druhém vypsaném termínu, to jest k 27. lednu. Obecně textová analýza (kategorie, principy, metody) –Patrice Pavis: Theses for the analyses of dramatic text (zájemcům můžu zprostředkovat text) Tzv. close reading/symbolika, motivika – Jiří Veltruský: Drama jako básnické dílo a T. S. Eliot: Selected Essays (např. stať o Hamletovi) Scénologická analýza textu – Jaroslav Vostrý: Scénologie dramatu Vinaverovská metoda analýzy dramatického textu (osy, textové figury) – Petr Christov: Dramatik Michel Vinaver jako divadelní teoretik. Metoda paralelních pasáží – Antoine Compagnon: Démon teorie: literatura a běžné myšlení a Peter Szondi: Úvod do literární hermeneutiky Arche/typovost postav u Ibsena (např. ženské hrdinky) – C. G. Jung: Archetypy a nevědomí Herec/herecká postava – Otakar Zich: Estetika dramatického umění a Jindřich Honzl: Herecká postava (např. Páclův Brand) Tragický hrdina/tragická hrdinka u Ibsena – Søren Aabye Kierkegaard: Odlesk antického tragična a Paul Ricoeur: Zlý bůh a „tragická“ vize existence Pohyb divadelního znaku – Jacques Derrida: Struktura, znak a hra v diskursu věd o člověku (In: Texty k dekonstrukci) a Jindřich Honzl: Pohyb divadelního znaku Multižánrovost/žánrová ambivalentnost a (ne)čistota u Ibsena – George Steiner: Death of Tragedy a Petr Christov: Středověká moralita: žánr na pomezí žánrů (zájemcům můžu zprostředkovat text) Extenze a intenze jako vztah dramatického textu a jeho jevištní podoby – Bohumil Doležel: Heterocosmica: fikce a možné světy Metafora a metonymie na divadle – Zdeněk Hořínek: Metafora a metonymie v současném divadelním kontextu a Zdeněk Hořínek: Metaforický princip divadla Scénologická analýza inscenace – Štěpán Pácl: Slovo, které křiví tvář (In Slovo a obraz na scéně) a Jaroslav Vostrý: Scény a obrazy (in DISK 34) Postdramatické aspekty divadla – Hans-Thies Lehmann: Postdramatické divadlo (např. Nebeského Divoká kachna) Metoda adaptace/dořečení – Iva Šuláková: Dramatizace jako teoretický problém a Linda Hutcheon: Theory of Adaptation (Co se stalo, když Nora opustila manžela; Millerova adaptace Nepřítele lidu)