Vizuální antropologie Gero Fischer gero.fischer@univie.ac.at Tel: + 43 6642144296 Materiály http://slawistik.univie.ac.at/mitarbeiter/fischer-gero/ Termíny přednášky: 12.10.11 19.10.11 02.11.11 16.11.11 30.11.11 14.12.11 Písemné koncepty závěr. prací: 19.10. 2011 Referáty: od 2.11.2011 Prezentace závěr. prací (= závěrečná zkouška): leden 2012 Cíle přednášky Přednáška má obeznámit studenty s teorií a praxí vizualizace v oblasti antropologie, se vztahem mezi obrazovou a textovou rovinou, především ale s analýzou charakteru fotografického dokumentu a jeho interpretací. Po obsolvování přednášky mají studenti být s to aplikovat fotografickou metodu vizuální antropologie na konkrétním samostatně zvoleném (mini)projektu / tématu. Četba 1) David Čeněk, Tereza Porybná (eds): Vizuální antropologie – Kultura žitá a viděná. Praha 2010, str. 9 – 68, 219 – 288 Doporučená četba: Tomáš Petráň: Ecce homo. Esej o vizuální antropologii. Pardubice 2011 D. Mrázková – Vl. Remeš: Cesty československé fotografie, Praha, 1989 Sociálna fotografia na Slovensku, Bratislava 1974 Vl. Birgus – J. Mlčoch: Česká fotografie 20. století, Praha 2009 Závěrečné projekty / zkoušky Dispozice projektu popis zvoleného tématu + role vizuálních instrumentů Termíny: Písemný návrh tématu: 19. října Referáty: 2., 16., 30. listop,. 14. pros. 2011 Veřejná prezentace výstava, PowerPoint apod. Termín: leden 2012 moc identita rituály tabu generace gender stratifikace hierarchie kolektiv rodina etnos … corporate identity vystupování sebeprezentace atributy jazyk chování sankce … Je mimo vši pochybnost, že obraz a vůbec vizuální reprezentace mají v současné společnosti dominantní postavení, a to nejen v oblasti populární kultury. Svým „obratem k obrazu“ si prošly koncem 20. století i humanitní a společenské vědy a vizualita se stala předmětem živých diskusí napříč obory. Mezi nimi samozřejmě figuruje i antropologie, kde se otázka vizuální reprezentace nevyhnutelně prolíná s obecnějším problémem kulturní reprezentace a interpretace. Tereza Probyná: Kultura žitá a viděná – proměny vizuálních reprezentací v antropologii. S. 9 Úvodem „vizuální antropologie se zabývá studiem vizuálních produktů kultury a možnostmi využití audiovizuálních médií jako seriózní výzkumné metody“ (Čeněk – Porbyná s. 10) interpretace daných (např. i historických) obrazových materiálů dokumentace tj. výroba (nových) obrazových materiálů vizuální studium kultury Vizuální antropologie – pokus o definici Úkoly a cíle vizuální antropologie •„přiblížit nám svět tak, jak jej prožívají druzí“ (Čeněk – Porybná s. 9) •archivace •zachování kulturního dědictví atd. textová antropologie vizuální antropologie / mimotextová antropologie Textová antropologie Metodologické poznámky Práce s textovými prameny verifikovat autentičnost pravdivost spolehlivost obsah / charakter informací Beletrie jako antropologický pramen Autobiografická literatura Vojtěch Jestřáb: Brno, můj Amacord; Hmatat až k nahotě Július Satinský: Chlapci z Dunajskej ulice Richard Wright: Black Boy http://www.enotes.com/black-boy-wright Biografia de un Cimarrón: http://de.wikipedia.org/wiki/Miguel_Barnet Deník Anne Frankové Dopisy vandrovních atd. atd. Jan Eskymo Welzl ??? Cestopisy Vladimir Arsenjev: http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Arsenyev Film: Dersu Uzala: http://www.lycos.com/info/akira-kurosawa--dersu-uzala.html?page=2 Cestopisná literatura: http://de.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Reiseliteratur atd. Literární fikce Vlastimil Rada – Jaroslav Žák: Dobrodružství šesti trampů Jurij Rytcheu – romány ze života Čukců atd. atd. „Triviální“ texty jako antropologické prameny Všechny možné druhy tištěných i virtuálních textů ... Textová vs. vizuální antropologie Diskuse: Platí-li rovnice Vizuální antropologie = Textová antropologie + vizualizace ? „Prostředky vizuální antropologie umožňují zcela jiný typ narace, než který nabízí tradiční textuální antropologie. Běžnou součástí výbavy každého terénního antropologa je dnes kamera, fotoaparát, diktafon a tužka s papírem. Prostředky textuální a vizuální antropologie se v rámci terénního výzkumu i publikace výsledků běžně kombinují. Je ovšem zřejmé, že s dalším rozvojem audiovizuálních záznamů bude význam vizuální antropologie jako způsobu studia a a interpretace významně narůstat.“ (Soukup, s. 22) samostatný obor pomocná věda vědecká metoda Pozice vizuální antropologie ? ? ? Milníky vizuální antropologie Paul Hockings: Principles of Visual Anthropology, Berlin & New York, 1975, 1995 Sarah Pink: Visual Interventions. Applied Visual Anthropology. 2007 http://www.berghahnbooks.com/title.php?rowtag=PinkVisual Marcus Banks – Howard Morphy (eds): Rethinkung Visual Antrhopology . London 1997 Edward Sherriff Curtis: The North American Indian. 1907-1930 Karl Heider: http://www.der.org/films/filmmakers/karl-heider.html Jean Rouch: http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Rouch Margaret Mead: http://kirjasto.sci.fi/mmead.htm Tim Asch – Patsy Asch: The Ax Fight http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ax_Fight Robert Joseph Flaherty: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_J._Flaherty Hortense Powdermaker: http://en.wikipedia.org/wiki/Hortense_Powdermaker Sol Worth – John Adair: http://isc.temple.edu/TNE/introduction.htm vizualizace v antropologii ve filmu ve fotografii ve výtvarném umění např. Velázquez, ruský naturalismus, I.Repin (Burlaki na Volge), aj. Přístupy k vizualizaci Vizualizace a cizost Jiného jinakost, exotismus, kolonialismus objevit zobrazit popsat sbírat Jiného domorodce, divocha, exota, ... původně za účelem demonstrativního důkazu zaostalosti Jiných argumentace pro nutnost jejich akulturace a kolonizace „moderními“ Evropany Angelo Soliman (Wien Museum) badatel zobrazovací technika objekt bádání Vliv vizuálních přístupů na naraci Role vizuální techniky kamera, fotoaparát obraz - doplněk primárně textuálního popisu technika – prostředek ilustrující závěry výzkumu neautonomní autonomní technika se podřizuje cílům výzkumu výtvarná kritéria druhotná technika je hnací silou výtvarná kritéria primární technika zobrazuje realitu obraz – výrazem uměleckého reflektivního procesu výsledek: vědecký popis výsledek: umělecký produkt (film, soubor fotografií) etno-fikce Interpretace vizuálních dokumentů analýza vizuálních dokumentů informace vedouci k rekonstrukci reality pravdivost, autentičnost informace vědecký diskurz videografie fotografie badatel umělec umělecké dílo nové poznatky Konflikty a rozpory reflexe prezentace věda umění věda umění dokumentární film / fotografie umělecký film / fotografie „dokument“ „artefakt“ fikce, emoce, přípustné - „umělecké“ – odchylky od skutečnosti, … pravdivost, přímý odraz reality, autentičnost, racionálnost , vědecký odstup ... Umělecký dokument Diskuse •Lze zařadit film / fotografie mezi ostatní umění? •Vztah filmu / fotografie k textu etnograf antropolog producent filmu technický tým režisér, kameraman, sřihař, zvukař, ... film – komerční produkt recepce podle zákonů trhu kino, tv vědecký dokument didaktická koncepce vědecký program scénař, dramaturgie, „poživatelnost“ tématu kinoestetika, atd. recepce akademickou obcí Jedno médium - rozdílná východiska – rozdílné výsledky Technický vývoj rekonstrukce starých materiálů zlepšená přístupnost miniaturizace záznamové techniky znížení cen zjednodušení technického ovládání rozšíření aplikací vizuální techniky problém archivace analogových a digitálních materiálů digitalizace zvýšená citlivost filmů zlepšené rozlišení Vědecký pozitivismus model přírodních věd nové technologie měření a pozorování experimentální metody jistota objektivita „Etnologie se zrodí z etnofotografie“ Félix-Louis Regnault 1912 archivace všech aspektů každodenního života „Objektivita“ záznamu film fotografie „technicky objektivní“ média „objektivita“ živého záznamu = skutečenost? problém aranžování a neviditelného dirigování manipulace v pozadí viz i: Eliot Weinberger „Lidé od kamery“, s. 233 „Boj s technikou“ odstranění rušivých faktorů viditelnost slyšitelnost podmínky snímání např. šum např. špatné osvětlení prostor, infrastruktura, technické vybavení, teamwork vliv „boje s technikou“ na autentičnost záznamu samá přítomnost techniky např. mikrofon(y), stativy atd. Role komentáře ve filmu problém tzv. „Bild-Text-Schere“ – ne/soulad komentáře s obrazem komentář se „bije“ s obrazem filmy bez komentáře např. „road movies“ komentátor / vědec vystupuje ve filmu komentář „z offu“ (jen hlas) Obsah komentáře viz Čeněk - Porybná s. 249 Komentované filmy sémantika / smysl filmového dokumentu Bílý eurocentrismus „civilizovaný vědec“ „necivilizovaný objekt výzkumu“ „náš“ pohled na Jiné „naše“ vědecké zájmy „naše“ interpretace jinosti atd. Snímané osoby vystupují zpravidla jako objekty, nikoli jako subjekty. Zřídkakdy vypráví něco o sobě, komentují něco atd. nebo diskutují s badateli. Názory a životní zkušenosti snímaných osob eurocentristického badatele nezajímají. Témata prvních etnografických filmů exotika cizích zemí, kultur, životních praxí v Africe v Azii v Americe v Austrálii malebnost, barevnost, cizost zkouška talentu pro kameramany (a fotografy) vědec reprezentant modernity dokumentace se staví proti ztrátě „objekt“ výzkumu zánikem ohrožený projekce romantizmus, idealizace (nezkaženost, původnost), benevolentní rasismus „domorodci“ jako inventář, kulisa, fundus Nerovný / kolonialistický diskurz Film, fotografie jako umění pojetí, umělecké přístupy koncepce, kompozice technický vývoj pozice v rámci výtvarného umění fotografie a malířství piktorialismus film: zvuk, střih video, digitální technika fotografie: miniaturizace negativních formátů digitální technika „Při natáčení westernů pracujte pokud možno se skutečnými Indiány. Pokud to není možné nahraďte je Maďary“ (Richard Leacock) Diskuse Heider.jpg „Desatero“ vědeckého etnografického filmu Eliot Weinberger: „Lidé od kamery“, s. 235 dle Karla Heidera „Ethnographic film“, 1976 Alfred C. Haddon Torres Strait Expedition, 1898 Robert J. Flaherty Nanuk, Člověk primitivní (Nanook of the North), 1922 Moana, 1926 Muž z Aranu (Man of Aran), 1934 Jean Rouch Jaruar, 1954-1967 Les maîtres fous (The Mad Masters), 1954 Kronika jednoho léta (Chronique d'un été), 1961 Lionel Rogosin On the Bowery, 1957 Come Back, Africa, 1957 Margaret Meadová Trance and Dance in Bali (1952) John Marshall A Kalahari Family, 1951-2000 The Hunters: A !Kung Bushmen Film, 1958 Robert Gardner Mrtví ptáci (1965) (Dead Birds), 1963 Nuerové (The Nuer), 1970 Rivers of Sand, 1975 Forest of Bliss, 1986 Tim Asch The Feast, 1969 Yanomamo: A Multidisciplinary Study, 1971 Magical Death, 1974 The Ax Fight, 1975 A Man Called "Bee": Studying the Yanomamo 1975 A Balinese Trance Seance, 1979 Dennis O'Rourke Cannibal Tours, 1988 Nejznámější představitelé antropologických filmů Nanuk, člověk primitivní (Nanook of the North) F.T. Ronyová: „Taxidermie a romantická etnografie“ Karol Plicka Jan Beran Petr Baran Kde domov Toš cúfni Umírající město Interpretace filmů 402px-Nanook_of_the_north.jpg Ukázky z filmu zpět Karol Plicka, známy aj pod menom Karel Plicka, sa narodil českým rodičom 14. októbra 1894 vo Viedni. S rodinou sa ako dieťa presťahoval do Česka. Prvé kontakty so slovenskou ľudovou kultúrou získal v detstve vďaka drotárom z okolia Trenčína. Ako dieťa sa tiež začal venovať hre na husliach a fotografovaniu. Kvôli predsudkom voči umeleckému povolaniu vyštudoval za učiteľa, venoval sa mu však len krátko. Už popri zberateľskej činnosti na Slovensku študoval na Univerzite Komenského v Bratislave národopis a hudobnú vedu. K pedagogike sa však neskôr vrátil, okrem iného učil na Katedre kamery na Filmovej fakulte Akadémie múzických umení v Prahe. Okrem pražskej Filmovej fakulty sa zaslúžil aj o vznik prvej filmovej školy v Česko-Slovensku pri Škole umeleckých remesiel v Bratislave. zpět http://www.ovguide.com/celebrity/karol_plicka.htm Karol Plicka Filmová tvorba Weinberger.jpg Eliot Weinberger, Lidé od kamery, str. 249. Podstata fotografie Fotografie jsou protipólem filmu. Fotografie jsou retrospektivní a jsou tak přijímány, filmy jsou jejich opakem. Při pohledu na fotografii hledáte to, co bylo. V kině čekáte na to, co bude dál. Všechny filmy jsou, v tomto smyslu slova, dobrodružství: přicházejí, Postupují. Berger – Mohr: Another Way Ne ten kdo neumí písmo nýbrž ten kdo nerozumí fotografii bude analfabetem budoucnosti László Moholy-Nagy Co lze fotografovat již nelze malovat a naopak, co nelze fotografovat, je třeba malovat Man Ray Fotografie - řemeslo anebo umění? Jak může fotografie přispět k lidskému poznání? Fotografie jako historický / antropologický dokument „číst“ / interpretovat fotografii sémantika zobrazeného Co? Jak? Kontext společenský význam zjistit pravdivost autentičnost autorství Příklady interpretace obrazových dokumentů C:\Users\gero\Desktop\Fotos VIzant\kosatina.jpg Košatina k odvážení opilců (1915) 320px-Ilia_Efimovich_Repin_(1844-1930)_-_Volga_Boatmen_(1870-1873).jpg Ilja Repin: Бурлаки на Волге / Burlaci na Volze zpět 461px-Lange-MigrantMother.jpg Dorothea Lange: Migrant Mother, 1936 The March, 1936 photograph by Dorothea Lange commonly called Migrant Mother. The photograph depicts the 32-year-old Florence Owens Thompson with three of her children in Nipomo, California. In the 1930s, the FSA (Farm Security Administration) employed several photographers to document the effects of the Great Depression on the population of America. Many of the photographs can also be seen as propaganda images to support the U.S. government's policy distributing support to the worst affected, poorer areas of the country. Lange's image of a migrant pea picker, Florence Owens Thompson, and her family has become an icon of resiliance in the face of adversity. 800px-Child_laborer.jpg Lewis Hine: Malá přadlena v přádelně v americké Jižní Karolíně v roce 1908. Z dokumentace dětské práce. Jacob Riis, "Lodgers in a Crowded Bayard Street Tenement--'Five Cents a Spot'" 749px-Riis5centsaspotlarger.jpg {290D6154-BBAF-4C6E-9B13-263772EBDC10}Picture.jpg Heinrich Zille: Muž ve Friedrichstraße, 1901 Eva Davidová 334.jpg Josef Koudelka Koudelka%20-%20Russian%20Tank%20in%20Prague.jpg Jindřich Štreit Zabavené fotografie 10.6.1982 Obžaloba obsahuje 2 paragrafy: hanobení republiky a jejího představitelé Fotograf je obviněn z výběru „záporných typů lidí – debilních, špinavých, otrhaných, zarostlých apod.“ 2 měsíce vyšetřovací vazby Fotoaparát zabaven jako nástroj trestného činu Trest: 10 měsíců podmíněně na 2 roky Rehabilitace: 1989 Unbenannt-2 „snímek vlajky ČSSR umístěné v koutě prázdné a sešlé místnosti“ Unbenannt-3 „muž a žena navlékají plynové masky pod portrétem Presidenta. Snímek vyjadřuije militarisaci státní správy “ Unbenannt-9 „Obviněný symbolicky vkládá Československou socialistickou republiku“ znázorňovanou školní mapou ČSSR do rukou debila“ Unbenannt-12 „zesměšnění státních symbolů“ Unbenannt-13 Unbenannt-14 Unbenannt-19 „mesiášský autoportrét“ [USEMAP] peskere jakhenca – with own eyes – mit eigenen augen – vlastníma očima Eva%20Hamburgova%2011%20M.jpg http://romove.radio.cz/cz/clanek/23090 Kritéria posuzování fotografického dokumentu Informace Autentičnost Pravdivost Identifikace: určení místa a doby, okolnosti vzniku snímku Živá, aranžovaná a manipulovaná fotografie Živá fotografie Aranžovaná fotografie Manipulovaná fotografie Varianta A Živá fotografie Aranžovaná fotografie Manipulovaná fotografie Varianta B Manipulace Textem, podtitulem Zásahy do (hotové) fotografie (retuše) Zásahy do procesu snímání Selektivní vnímání za účelem podvrhu / z(ne)viditelnění, eufemizace, apod. Aranžmá Zásahy za účelem odstranění technických vad, esteticky rušivých prvků apod. Zásahy za lepší kompozici, z důvodů uměleckých hledisek Manipuace vs. aranžmá Aranžmá Koláž / Fotomontaž Manipulace Jindřich Štyrský A.Rodčenko John Heartfield Klaus Staeck ... umělé zásahy do zobrazovacího procesu dle estetických kritérií, např. odstranění rušivých prvků - klasický portrét, krajiny atd. známé retuše za Stalina, Mao Tse Tunga atd. vědomé aranžování obrazových prvků např. za účelem zvýraznění učitých vztahů, které není možné fotografický zachytit Aranžmá – fotomontáž/koláž - manipulace hf1.jpg John Heartfield Příklad fotomontáže Jevgenij Chaldej Fotografie vznikla 3 dni po osvobození Berlína (= aranžmá) oproti originálu byly 3 hodinky na pravé ruce vojáka vyretušovány (= manipulace) foto8-2-mai-1945-flagge-auf-dem-reichstag-ohne-retusche-foto-jewgeni-chaldej1.jpg Příklad aranžované a částečně manipulované fotografie c1930-Stalin.jpg Stalin routinely air-brushed his enemies out of photographs. In this photograph a commissar was removed from the original photograph after falling out of favor with Stalin. Příklad (politicky) manipulované fotografie Vědecká fotodokumentace Živá fotografie Aranžovaná fotografie Hranice mezi živou a aranžovanou fotografií Doporučitelné příkady vizuální antropologie Jacob Holdt: American Pictures. (Amerikanske Billeder) 1984 Klaus Bednarz: Die Ballade vom Baikalsee, 1988 Östlich der Sonne - Vom Baikalsee nach Alaska, 2002 Am Ende der Welt - Reise durch Feuerland und Patagonien, 2004 Moře literatury: http://www.medien-verstehen.info/html/quellen/literaturverzeichnis/index.html