Počátky cenzury ve Velké Británii •cenzura ve Velké Británii – tradice v udílení licencí •1909: the Cinematograph Act •1912: British Board of Film Censors •otázky určování přístupnosti • •ukázka Počátky cenzury ve Velké Británii - the Cinematograph Act návaznost textu na předchozí regulační listiny: 1737: the Playhouse Act 1751: the Disorderly Houses Act 1843: the Theatre Act ustavení British Board of Film Censors •práce BBFC započala s účinností od 1. ledna 1913 •základní pravidla : „no nudity, no personification of Christ“ •od 1. března 1913 nutnost prověrky pro každý film -rozdělení do 3 kategorií: 1.zamítnuto v plném rozsahu 2.známka „U“ (universal – vhodné i pro dětská matiné) 3.známka „A“ (public – nevhodné pro dětská matiné) O‘Connorových 43 pravidel soubor nařízení z roku 1917, z pera šéfa BBFC tzv. O‘Connor‘s 43 Thomase Powera O‘Connora (1919 rozšířeno na 67 pravidel) gangsterky, horory, erotické komedie zleva: Al Capone Tallulah Bankhead Clara Bow diskurzivní konstrukce dítěte a dětského diváka v americké kultuře počátku století chlapci vydělávali (pro rodinu i na zábavu) nejčastěji jako pouliční prodejci novin, dívky hlídaly děti školní docházka, práce, způsob trávení volného času : dítě kriminálníkem/ dítě žákem „Imigranti a děti, to je surový materiál budoucího občanství není divu, že jsou učitelé, rodiče a zákonodárci znepokojeni vlivem laciných filmových show.“ Maud McDonald, Women‘s Municipal League, 1910 „Kde dříve naznačovaly nevyrovnané mládeži cestu zločinu šestákové romány (rodokapsy apod.), tam dnes filmy dosahují ještě větších účinků. Tištěné slovo není tak vášnivé, fanatické a vlivné na citlivou dětskou duši jako slovo hrané.“ Richard Barry, American Review of Reviews, 1911 „Každý záškolák dnes vítězoslavně přiznává, že místo do školy chodí do kina. Mým prvním impulsem tedy bylo obvinit z toho, že děti chodí za školu, kinematografy, ale uvědomil jsem si, že záškoláctví tu bylo ještě dříve než film, a podobně i mladistvá delikvence. A tak když se dočtu, že mladík kradl, házel kameny nebo utekl z domu, „protože to viděl ve filmu“, jsem nucen žádat opravdové důkazy!“ John Collier, People‘s Institute, 1908 „Většina dětí chodí do kina po škole a programy, které navštěvují, jsou často vzdělávací. Filmové lekce jsou přitom velmi účinné, účinnější než suchopárná cvičení v učebnicích. V nickelodeonu Paula Reverea byla například na plátno promítána Longfellowova báseň, kterou si děti v sále unisono šeptaly.“ William Allen Johnston, People‘s Institute, 1909 Britská cenzura a dětský divák •děti a regulace filmu v mezinárodní perspektivě •Británie a problém A certifikátu •Payne Fund Studies + 4 výzkumy diváků v Británii •děti jako cenzoři sebe sama •jak do kina, co uvnitř kina, co po představení, raný merchandising •dětská matiné, dětské kluby, dětská filmová kultura děti a regulace filmu v mezinárodní perspektivě Cinema Commission of Inquiry (1917): zpráva Cinematograph Censorship Regulations in Other Countries nařízení ohledně minimálního věku nutný doprovod rodičů Británie a problém A certifikátu pan Hanna a slečna Shorttová: „nevrlý vojenský důstojník a strachující se stará dáma“ střet BBFC a dílčích hrabství nápisy na plakátech před kiny upozorňovaly na nezávislost rozhodnutí „BANNED BY CENSORS – PASSED BY ESSEX COUNTY COUNCIL“ Británie a problém A certifikátu vlevo: okénko z filmu označeného A certifikátem vpravo: označení pro film, na který je třeba doprovod rodičů Británie a problém A certifikátu vlevo: okénko z filmu označeného Horrific Payne Fund Studies + 4 výzkumy diváků v Británii 1929 až 1933 – rozsáhlý soubor šetření (psychologové, sociologové, pedagogové ad.) Payne Fund Studies vlivný svazek Henryho Jamese Formana: Our Movie Made Children (1933) X britské výzkumy Birmingham (1930) Birkenhead (1931) Londýn (1932) Edinburgh (1931–1933) děti jako cenzoři sebe sama - teorie zaměřené na vztah dětí a médií •„effects research“ (výzkum účinků) – vztahy mezi obrazy na plátně nebo na obrazovce a chováním dětí ve smyslu příčiny a účinku •„critical mass communications research“ (kritický výzkum masmédií) –role medií jako nástrojů socializace •„stance derived from cognitive psychology“ (přístup vyplývající z kognitivní psychologie) – důraz na aktivní roli publika ve smyslu konstrukce významu •„uses and gratifications“ (použití a uspokojení) – odhaluje vztah médií a publika podle prvních dvou modelů, ale neukazuje, jak média ovlivňují diváky, ale způsoby, jakými si lidé aktivně vybírají a používají média ve svém životě pro své potřeby a preference děti jako cenzoři sebe sama „Please Mister, here’s my money, would you please buy me a ticket?“ „Hey, mister! Will you take me in with you?“ děti jako cenzoři sebe sama děti jako cenzoři sebe sama děti jako cenzoři sebe sama průčelí kina Seamore na Maryhill Road, Glasgow raný merchandising - Deanna Durbin raný merchandising - Shirley Temple raný merchandising - Shirley Temple raný merchandising - Shirley Temple raný merchandising - Shirley Temple raný merchandising - Shirley Temple dětská matiné, dětské kluby, dětská filmová kultura kino, vlajka a odznáček Mickey Mouseova filmového klubu pro děti