POLITICKÁ A CÍRKEVNÍ CENZURA Now then, it is a certainty which can readily be verified that the more marvellous the progress of the motion picture art and industry,the more pernicious and deadly has it shown itself to morality and to religion and even to the very decencies of human society. The directors of the industry in the United States recognised this fact themselves when they confessed that the responsibility before the people and the world was their very own. In an agreement entered into by common accord in March, 1930, and solemnly sealed, signed, and published in the Press, they formally pledged themselves to safeguard for the future the moral welfare of the patrons of the cinema. It is promised in this agreement that no film which lowers the moral standard of the spectators, which casts discredit upon natural or human law or arouses sympathy for their violation, will be produced. Promises not carried out Nevertheless, in spite of this wise and spontaneously taken decision, those responsible showed themselves incapable of carrying it into effect and it appeared that the producers and the operators were not disposed to stand by the principles to which they had bound themselves. Since, therefore, the above-mentioned undertaking proved to have but slight effect and since the parade of vice and crime continued on the screen, the road seemed almost closed to those who sought honest diversion in the motion picture. In this crisis, you, Venerable Brethren, were among the first to study the means of safeguarding the souls entrusted to your care, and you launched the "Legion of Decency" as a crusade for public morality designed to revitalize the ideals of natural and Christian rectitude. Far from you was the thought of doing damage to the motion picture industry: rather indeed did you arm it beforehand against the ruin which menaces every form of recreation which, in the guise of art, degenerates into corruption. BELGIE: PŘÍPAD KATOLICKÉ KONTROLY TRHU 1927: založena Katolická filmová společnost (vlastní dokumentační středisko + časopisy) Paralelně: Katolická filmová akce Distribuce Síť farních kin Vzdělávací programy Klasifikační a cenzurní rady Tisková agentura Na obrázku vlevo reverend Felix Morilion, vedoucí DOCIP (Dokumentační středisko filmového tisku/ katolická tisková agentura) klasifikační komise hodnotí čísly 1 – 6 vliv na distribuci a návštěvnost kin, nikoli na produkci extrémně špatné filmy (známka 6): Zlatý věk (Luis Bunuel, 1930) »Lucrecia Borgia (Abel Gance, 1935) [USEMAP] POLITICKÁ CENZURA Lucembursko: proněmecká politika anti-komunistické nálady – případ Křižník Potěmkin pro/ proti-židovské nálady – „případ dvou Židů Süssů“ Křižník Potěmkin (Sergej Ejzenštejn, 1925) ocenění + současně zákazy po celé Evropě obavy z dělnických revolt, rozmachu komunismu zvláště ohroženo se cítí námořnictvo problémový zejména výroční rok 1927 (revoluční rok 1917 – únor: zhorucení carského režimu, říjen: ozbrojené převzetí moci bolševiky) v důsledku zákazů veřejného promítání: série privátních uvedení souvislost s nastupujícím trendem 16mm filmu ukázka rebelie Žid Süss Lothar Mendes 1934 (Velká Británie) Veit Harlan 1940 námět Liona Feuchtwangera (populární) obliba historických kostýmních dramat Británie potřebuje lukrativní vývozní artikl rozdíl okolností uvedení v Londýně, New Yorku, Vídni Věčný Žid, Fritz Hippler, 1940