Nová vlna v české kinematografii 60. let 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Otázka č. 1 Napište plná jména aspoň 7 režisérů/režisérek, pokládaných za představitele/představitelky české nové vlny. Otázka č. 2 Z následujících filmů vyberte ty, které nepatří do okruhu děl české nové vlny: a/ 322 b/ Bloudění c/ Škola otců d/ O něčem jiném e/ Až přijde kocour f/ Pět holek na krku g/ Marketa Lazarová h/ Kdyby ty muziky nebyly i/ Blázni, vodníci a podvodníci Otázka č. 3 Přiřaďte k sobě správně dvojice: 1/ Jaroslav Kučera a/ Ester Krumbachová 2/ Miloš Forman b/ Josef Kilián 3/ Bohumil Hrabal c/ Věra Chytilová 4/ Jan Němec d/ Jiří Menzel 5/ Pavel Juráček e/ Jaroslav Papoušek Otázka č. 4 Přiřaďte k sobě filmy, které se vzájemně podobají tématem, žánrem nebo stylem: 1/ Intimní osvětlení a/ Nejkrásnější věk 2/ Ostře sledované vlaky b/ Hotel pro cizince 3/ Každý den odvahu c/ Smrt pana Baltazara 4/ O slavnosti a hostech d/ Ohlédnutí Česká nová vlna Česká nová vlna I Tradiční pojednání fenoménu nové vlny Rekapitulace dosavadních poznatků: • Koncept autora a autorského filmu • Představení hlavních osobností a dominantních tendencí Česká nová vlna II Estetika nové vlny • Inovace ve filmovém vyprávění a stylu (na pozadí konvencí klasického filmu) • Radikální proměny všech aspektů filmové formy Česká nová vlna III Pojem „nová vlna“ Původ termínu, jeho použití, vývoj a náplň: • Mezinárodní kontext (nová vlna ve Francii) • Úloha filmové kritiky (reflexe, konfrontace, kategorizace filmů a tvůrců) • Termíny „film-pravda“, „pocitový film“, „autentický film“, „nová vlna“ Česká nová vlna IV 1959–1962 Po Banské Bystrici: • Stranická kritika tvorby na Festivalu československých filmů v Banské Bystrici a její následky • Tendence zapojování mladých tvůrců a debutantů do výroby • Filmové tvorba raných šedesátých let a estetické „oživení“ Česká nová vlna V 1963–1965 Formování nové vlny • Organizační změny ve Filmovém studiu Barrandov – cílené zapojování nových tvůrců a prosazování autorského filmu • Oslabená moc cenzury – první mezinárodní úspěchy – dynamický rozvoj • Filmy a osobnosti „druhého sledu“ – případ Antonín Kachlík, Pavel Hobl Česká nová vlna VI 1966–1968 Od autorského filmu k žánrové tvorbě: • Cenzura ovlivňuje vývoj (obrat v politické sféře) • Omezeno zapojování nových tvůrců do výroby, ústup od experimentů s filmovou formou • Posuny v reflexi a náplni pojmu „nová vlna“ • Rozšiřování autenticity jako klíčového formálního principu domácí filmové tvorby Česká nová vlna VII 1969–1970 Dočasné zrušení cenzury po roce 1968 • Změny v dramaturgické orientaci FSB – realizace odkládaných projektů, zapojování nových tvůrců do výroby až do počátku normalizace • „Ztracená generace“: Ivan Renč, Petr Tuček, Ester Krumbachová, Ivan Balaďa a další • Estetická kontinuita nové vlny? Česká nová vlna - projekce 3. října / Máte doma lva? / Pavel Hobl, 1963 17. října / Okurkový hrdina / Čestmír Mlíkovský, 1963 31. října / 7 zabitých / Pavel Kohout, 1965 14. listopadu / První den mého syna / Ladislav Helge, 1964 28. listopadu / Muž, který stoupl v ceně / Jan Moravec, 1967 Česká nová vlna - videotime 28. září / Zpívali jsme Arizonu / Václav Sklenář, 1964 5. října / Místenka bez návratu / Dušan Klein – Miroslav Sobota, 1964 12. října / ??? 19. října / Život bez kytary / Jiří Hanibal, 1962 26. října / Třiatřicet stříbrných křepelek / Antonín Kachlík, 1964 2. listopadu / Finský nůž / Zdenek Sirový, 1965 16. listopadu / Svatej z Krejcárku / Petr Tuček, 1969 / X 23. listopadu / Vražda ing. Čerta / Ester Krumbachová, 1970 / ! 30. listopadu / ??? Česká nová vlna Přednášky se nekonají: 12. října ? 9. listopadu 7. prosince ? 14. prosince Výstup: Písemný test nebo referát