NOVÁ VLNA: základní shrnutí Filmový autor, autorský film 1) Romantická koncepce filmového autorství: • Nejkonvenčnější představa o autorovi a jeho významu pro podobu uměleckého díla • Režisér je hlavním původcem významů ve filmu. • Úloha biografického aspektu (životní zkušenosti autora se odrážejí v jeho díle) • Vlivem strukturalismu dočasný ústup v meziválečném období Filmový autor, autorský film 2) Teorie auteura • Historický původ ve Francii po II. světové válce (André Bazin a okruh Cahiers du Cinéma), vliv na režiséry francouzské nové vlny • Návrat k romantické koncepci autorství ve filmu • Autor = osobnost, která vyniká jedinečným „rukopisem“ nad ostatními, umělecká vize režiséra-autora se projevuje napříč jeho filmografií, pozornost věnovaná stylovým aspektům tvorby. • Teorie auteura se projevuje také v uvažování o české nové vlně v 60. letech. Filmový autor, autorský film 3) Konec autora? • S novými teoriemi se koncept filmového autora od 70. let dále komplikuje – autor se stává pouze jednou ze součástí konstrukce díla. • Centrální pozici autora oslabují další kinematografické a mimokinematografické faktory (společensko-politický kontext, cenzura, producenti, prostředí filmového studia, divácká recepce apod.) – vývoj směřuje od autorské individuality k dimenzi produkce významu. Filmový autor, autorský film MY: Definice a rekonstrukce kontextů a prostorů, které historický autor obýval a v němž vznikaly autorské filmy: • Společensko-politický kontext • Strategie filmového studia • Úloha cenzury • Úloha kritiky • Mezinárodní filmový kontext Nová vlna Základní předpoklady rozvoje nové vlny : • Kulturní a politická atmosféra Československa v období 60. let • Nástup prakticky i teoreticky vzdělaných filmařů, kteří navazují na proměny československé kultury po roce 1956. • Proměny světové kinematografie, formální inovace, se kterými se seznamovala také domácí filmová komunita. Nová vlna 1961 1962 1963 1964 1965 1966 Nová vlna Projekt I: Hrdinové ve filmech „nové vlny“ (pro VI. mezinárodní kongres sociologů) Pokus o definování základních definičních znaků filmů „nové vlny“: a) Snaha o pravdivé zobrazení společenské reality ČSR, životních problémů lidí b) Prolínání různých forem a postupů, tragických a komických prvků c) Zájem o psychologii hrdinů a autorské sebevyjádření d) Filmy se odehrávají v současnosti v autentickém prostředí, zachycují krátké časové období. e) Témata souvisejí s lidskou osobností (rodinné, partnerské vztahy), odstup od reprezentace širších společenských problémů. Nová vlna Hrdinové ve filmech „nové vlny“ (pro VI. mezinárodní kongres sociologů) Pokus o definování základních konstrukčních znaků postav: a) Sociální původ ve středních vrstvách, žijících ve městě b) Hrdinové jsou mladí lidé (všední, neheroičtí, antiromantičtí). c) Postavy žijí v souladu se společenskými a právními normami, jejich politický postoj je vyjadřován spíš výjimečně. d) Zájem o jednotlivce a vztahy dvojic, opomíjí skupinové vztahy e) Hodnotová orientace hrdinů souvisí s lidskými vztahy a této hodnotové orientaci odpovídají také cíle postav. Nová vlna Hrdinové ve filmech „nové vlny“ (pro VI. mezinárodní kongres sociologů) Slnko v sieti (Štefan Uher) Černý Petr (Miloš Forman) Křik (Jaromil Jireš) O něčem jiném (Věra Chytilová) Postava k podpírání (Pavel Juráček – Jan Schmidt) Démanty noci (Jan Němec) Každý den odvahu (Evald Schorm) Bloudění (Antonín Máša) Intimní osvětlení (Ivan Passer) Nikdo se nebude smát (Hynek Bočan) Nová vlna Projekt II: Nová vlna z odstupu / Jan Žalman • Definování okruhu základních osobností české nové vlny • Pozadí vývoje francouzské kinematografie: nová vlna a cinéma vérité V Věra Chytilová Autentická filmová forma (vliv cinéma vérité): Strop (1961), Pytel blech (1962), O něčem jiném (1963) Experimentální formální stylizace: Sedmikrásky (1966), Ovoce stromů rajských jíme (1969) Jan Němec Autentická poetika ho míjí – metafora, podobenství, složitější narativní konstrukce (parametrická narace, princip hry): Démanty noci (1964) O slavnosti a hostech (1965) Mučedníci lásky (1966) Evald Schorm Hraná tvorba i dokument Bez zásadnějších formálních výbojů – důležitější téma než objevování nových vyjadřovacích prostředků filmu (odkaz minulosti v současnosti): Každý den odvahu (1964), Návrat ztraceného syna (1966), Pět holek na krku (1967), Farářův konec (1968), Den sedmý, osmá noc (1969) Miloš Forman Rozvíjení možností cinéma vérité v hraném filmu, rozbití klasického syžetu ve prospěch autentického výrazu. Proces začleňování mladého člověka do společnosti: Konkurs (1963), Černý Petr (1953), Lásky jedné plavovlásky (1965), Hoří má panenko (1967) Ivan Passer Autentická filmová forma, pravidelná spolupráce s Milošem Formanem a Jaroslavem Papouškem Fádní odpoledne (1964) Intimní osvětlení (1965) Jiří Menzel Zájem o „obyčejného člověka“ bez snahy o sociologický aspekt reprezentace Adaptace literárních předloh s autorským přístupem: Ostře sledované vlaky (1966), Rozmarné léto (1967), Skřivánci na niti (1969) Pavel Juráček Scenárista a dramaturg na Barrandově Střídá tvůrčí metody (inspirace absurdním dramatem, cinéma vérité, poetika nonsensu): Postava k podpírání (1963), Každý mladý muž (1965), Případ pro začínajícího kata (1969) Jaromil Jireš Od dokumentárního filmu k různým podobám filmu fikčního: „pocitový film“ Křik (1953), literární adaptace Žert (1968), a Valérie a týden divů (1970) Jan Schmidt Od počátku inklinuje k žánrovému filmu: Černobílá Sylva (1961), Konec srpna v hotelu Ozon (1966), Kolonie Lanfieri (1969) Nová vlna D a l š í : Zpětné zařazení mezi zástupce nové vlny Juraj Herz: Spalovač mrtvol (1968) Zdenek Sirový: Smuteční slavnost (1969) Drahomíra Vihanová: Zabitá neděle (1969)