Nová vlna: POJEM Nová vlna: pojem Mezinárodní kontext: francouzská nová vlna • Okruh debutantů konce 50. a začátku 60. let • Nové estetické záměry • Rozdíl ve věku, původu, profesionální průpravě Nová vlna: pojem Mezinárodní kontext: francouzská nová vlna / Marcel Martin: • Předchůdci a iniciátoři: Roger Vadim, Louis Malle, Georges Franju • „Nový záchvěv“: okruh Cahiers du Cinéma – Claude Chabrol, Francois Truffaut, Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Jacques Rivette aj. • „Poživatelé“: Paul Paviot, Robert Menegoz, Jacques Baratier, Francois Reichenbach aj. Nová vlna: pojem Nová vlna ve Francii: produkční kontext • Atypické výrobní podmínky (nízkorozpočtovější filmy pro omezenější trhy, všemožný způsob shánění kapitálu) • Filmy se ukázaly jako úspěšné a začali do nich investovat i zavedení producenti – realizační nenáročnost se na čas stala zárukou úspěchu. • Zájem o filmy nové vlny poměrně rychle opadl, její představitelé se začleňují do standardního systému filmové produkce. • Dále: úřední záležitosti, cenzura Nová vlna: pojem Nová vlna ve Francii: základní charakteristika • Nízká reflexe aktuálních společenských nebo politických otázek • Svědectví o současnosti především ve vztahu k pocitům mladé generace • Osobnosti NV jsou cinefilové, milují film – pozornost věnovaná stylové složce filmové formy • Snímky „psychologického prožitku“, „sociologického charakteru“, „intelektuální eseje“ Nová vlna: pojem Situace v Československu: 1959 – Festival v Banské Bystrici stranická kritika filmů „občanského konceptu“ a její následky: • Praxe schvalovacích orgánů přitvrdila. • Filmaři se obávají kritičtějších námětů, přiznávají autocenzuru. • Většina domácí filmové tvorby je dle kritiky a ČSF v lepším případě průměrná – nutnost experimentů a otevření se progresivnímu mezinárodnímu vývoji (Francie, Itálie, Sovětský svaz). Nová vlna: pojem Československá filmová kritika Úkolem filmové kritiky je „teoreticky klestit tvorbě cestu vpřed, pomáhat jí v orientaci k nejprogresivnějším cílům doby a varovat ji před cestami, jež se s těmito cíli míjejí.“ (Jan Žalman) Úkoly domácí filmové kritiky, formulované na II. sjezdu Svazu československých dramatických a filmových umělců (1961): a) Podporovat zdárný vývoj kinematografie a odstraňovat překážky, které mu brání. b) Sledovat domácí tvorbu a podporovat její progresivní tendence. c) Určit správný pohled na vývoj domácí kinematografie zejména ve druhé polovině 50. let. Nová vlna: pojem Československá filmová kritika v 60. letech Nově snaha nalézt teoretický aparát, kterým by bylo možné hodnotit filmy nikoli z utilitárních, ale z estetických pozic: • Předpoklad autorství ve filmu • Předpoklad harmonie obsahu a formy – jedná se o pozůstatek rétoriky socialistického realismu, i když nastávají posuny v chápání konceptu realismu v umění. • Kritérium realismu a pravdy Domácí kritika neanticipovala vývoj tak jako ve Francii, podpořila nicméně nastupující vlnu autorského filmu (blízký vztah kritiků s absolventy FAMU). Nová vlna: pojem Československá filmová kritika versus aktuální kinematografické trendy: Otázka „modernosti“ a „módnosti“ Domácí tvůrci mají právo na moderní filmový výraz – nikoliv napodobování mezinárodních filmových trendů nebo utváření speciální „české školy“, ale vstřebávání nejdůležitějších impulzů a jejich obohacení z vlastních zdrojů Nebezpečí „módnosti“ – mechanické přenášení cizích postupů do domácích podmínek, nutný nejen moderní filmový výraz, ale i moderní myšlenka díla Nová vlna: pojem Autentický / pocitový film • Svět zobrazený „očima hrdinů“ • Reprezentace myšlenkových pochodů postav (subjektivní komentář, improvizované dialogy, efekt skryté kamery apod.) A N O (originální autorský přístup): Slnko v sieti, Strop, Křik, Závrať, Transport z ráje N E (ozvuky „Antonioniů“, „Truffautů“, „Marienbadů“): Letos v září, Tak blízko u nebe, Pražské blues, Bubny, Na laně Nová vlna: pojem „… je to všechno jen naturalisticky zaznamenáno tím podivným pojetím realismu, které se nezastavuje ani před toaletními zařízeními a pro něž může být žaludeční nevolnost tečkou za příběhem. I když režie hodně „marienbáduje“, nešetří vracečkami a kouzly přeexponovaného materiálu (tuhle módu nám byl dlužen čert!), není tu kouska básnického a tvůrčího vztahu k látce. […] Ale tahle ne, protože tento „realismus“ je jen kamuflovaný a hojnými efekty prozrazuje, že jeho modernost je umělá, jako limonáda prozrazuje hojným barvivem, že nemá s pravou malinovkou nic společného.“ (Jaroslav Boček, recenze filmu Tak blízko u nebe, 1964) Nová vlna: pojem Film-pravda • Franc. orig. c i n e m a v e r i t é (záznam projevů všedního života, postupně nonfikce i fikce: Jean Rouch, Chris Marker, Agnès Varda) • U nás je tato metoda reflektovaná jako další rozvoj realistických tendencí, přerušených následky Banské Bystrice. • Výtky: metoda, která u nás nemá žádnou tradici a potřebné zázemí. • Pytel blech, O něčem jiném, Konkurs Nová vlna: pojem „N o v á v l n a“? Samotný pojem, importovaný z Francie, měl zpočátku spíš negativní konotace a bylo třeba se vůči němu vymezit. • Vzpoura mladých tvůrců: Inovace francouzských filmů se týkají stylového pojetí, nikoliv „ideového poslání“ („Godardovy prázdné formalistické hříčky“), v socialistickém kontextu nemůže být řeč o politické neutralitě filmové tvorby. • Generační antagonismus: Existenční ohrožení tvůrců starší generace, v socialistickém kontextu by mělo jít spíš o generační přínos, vzájemný vliv nebo návaznost generací. Nová vlna: pojem N o v á v l n a ! 1964: termín už vyjadřuje cosi specifického, týkajícího se výhradně československé tvorby. Koncept a u t e n t i c i t y spojený s inovativním užitím filmových prostředků – obohacení a rozvoj záznamu reality (práce s neherci, autentické dialogy nebo kamera, možnost introspektivní dimenze – odmítání vnější dějovosti a podívané ve prospěch intelektuální a citové dimenze) Nová vlna: pojem Příklad: kategorizace nové československé tvorby podle Jana Žalmana, 1964: Předpoklad estetické revoluce – autenticita smetla ze stolu všechno, co bylo spojováno s filmem-podívanou. 1) Ambicióznímu cíli odpovídá i dosažený výsledek: Transport z ráje, Slnko v sieti, Strop, Až přijde kocour, Smrt si říká Engelchen, Boxer a smrť, Zelené obzory, Havrania cesta, Konkurs, O něčem jiném, Křik, Naděje, Postava k podpírání, Černý Petr, Obžalovaný. 2) Ambiciózního výsledku se nepodařilo dosáhnout nebo aspoň ne zcela: Neschovávejte se, když prší, Závrať, Bílá oblaka, Život bez kytary, Spanilá jízda, Okurkový hrdina, Na laně, Zlaté kapradí, Tvár v okne, Trio Angelos, Cesta hlubokým lesem, Pršelo jim štěstí. 3) Vše, co patří do běžného standardu nebo úplné prohry.