Počátky filmové cenzury a osvětové koncepty lucie.cesalkova@gmail.com Požadavky kolokvia písemný test prověří znalost literatury umístěné v ISu + látky probrané v přednáškách censor Osnova 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1.úvod do dějin cenzury a regulace kultury obecně – vybrané momenty 2.cenzura jako druh moci – sporné momenty pokusů definovat cenzuru 3.úvod do problematiky filmové cenzury ve Spojených státech amerických • - nickelodeon a motivace potřeby dozoru nad kinematografickými představeními a obsahem promítaných filmů • - debata nad vzděláváním vs. zábavou – žánr tzv. uplift filmu • - konstrukce dětského diváka a jeho „manipulovatelné“ mysli • - Haysův úřad, Liga slušnosti, Produkční kód, další vývoj k ratingu 1. 1. censorship_eyechart censorship_eyechart 1. úvod do dějin cenzury a regulace kultury obecně – vybrané momenty •klíčová slova • •cenzor – starověký Řím •fce: registratura, dozorování senátorů a veřejné morálky, odhady majetku • •cenzura institucionalizována r. 443 před Kristem •po r. 22 před Kristem se cenzorem stává automaticky císař • •cenzura – tradiční výklad •potlačování nebo zakazování psaného či jakéhokoli jiného projevu •proto, že je chápán jako neprospěšný vzhledem k obecnému dobru • • • •Michel Foucault •Surveiller et punir (1975) •Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000. foucault08 • „pokud je cenzura institucí, která odráží a zvýznamňuje jisté diskurzivní praktiky, a pokud společenský život sestává z většiny z takovýchto praktik, pokud společnost funguje, je založena na těchto praktikách, pak je možné říci, že cenzura je spíše normou než výjimkou“ • • • „cenzura je úkon přesvědčování a je přítomná ve všech disciplínách zprostředkovávaných jazykem“ • • • „cenzura konstruuje praktiky, které nás definují jako společenské subjekty – cenzura se tak mění z externí, represivní síly v pozitivní nástroj moci, který konstituuje praktiky, stejně jako definuje jejich hranice“ cenzura jako druh moci – sporné momenty ücenzura jako instituce útisku x • jako instituce produktivní • üúzké pojetí x široké pojetí • (cenzura jako akt politický x • cenzura jako akt společenský) • ücenzura x vztah jedince a společnosti ü ücenzura jako vyplývající ze společenských potřeb ü ü ü ü Cenzura vs. Spojené státy americké - nickelodeon a motivace potřeby dohledu nad kinematografickými představeními a obsahem promítaných filmů •dohlížení nad filmem a jeho motivace •důvody zintenzivnění omezování filmu •film vs. mladistvá delikvence •cenzura, regulace a mechanismy moci •společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie •1909 - National Board of Review of Motion Pictures – (National Board of Motion Picture Censorship) •snahy posílit respektovanost média •snahy vyjít vstříc vkusu střední třídy • • • • dohlížení nad filmem a jeho motivace •problematika bezpečnosti podniků, v nichž se promítají filmy •pobyt v prostředí kina a jeho důsledky •sugestivnost filmu (důsledky psychické a fyzické) • • •„Malé dívky, které by si měly hrát s panenkami, jsou z návštěv kina celé přepadlé.“ •„Chlapci odcházejí z kina, oči jim lezou z důlků, ústa mají otevřena v úžasu, jdou ulicí připraveni zabíjet.“ •citáty z dobového tisku • kino 1910 interiér kina z desátých let 20. století – ventilátory uměle odvětrávaná, lidmi přeplněná místnost interior1910_400x300 InterioroftheRitzCinema léta dvacátá - proměna nickelodeonů v tzv. picture palaces - bohatě dekorované, divadlo připomínající sály nahoře: interiér kina řetězce Ritz dole: interiér kina Coliseum v Aberystwyth, UK důvody zintenzivnění omezování filmu • •diváky jsou „podezřelé bytosti“ – imigranti, pracující, ženy a děti •realističnost a touha imitovat •dobová tendence hledání pořádku („search for order“) • Obrázek1 peggy film vs. mladistvá delikvence • crime school csl1563l „Školáci vyloupili klenotnictví podle návodu, který viděli v kině!“ nadpis článku o loupeži z dobového periodika společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie • willrich_f3 zástupci Juvenile Protective Association společenské a kulturní skupiny angažující se ve věci regulace kinematografie • 108858 zástupkyně organizace Women‘s Christian Temperance Union pojmy cenzor a nemorálnost ve výkladu policejního orgánu •„cenzor je osoba pověřená policejní mocí nad jednotlivými státy a zodpovědná za ochranu zdraví, morálky a bezpečnosti svých občanů“ • •„cenzor má právo a povinnost činit preventivní opatření ohledně filmových představení, která mají sklon podrývat morálku, jsou svatokrádežná, obscénní, nemravná či nemorální“ • •„nemorální jsou taková filmová představení, která jsou pohoršlivá vzhledem k cudnosti, slušnosti a jemným mravům“ • •„nemorální je to, co neodpovídá morální poctivosti a je nepřátelské k blahu obecné veřejnosti“ • • •citáty z dobových zpráv policejního ředitelství 1909 - National Board of Review of Motion Pictures – (National Board of Motion Picture Censorship) • johnnystanley_before2 nbr2 National Board of Review vzniklo z iniciativy organizace People‘s Institute, starající se o děti, mládež a sociálně slabé občany USA úkoly National Board of Review of Motion Pictures • • • • • seal_3 • dohlížení a popisování veškeré filmové produkce USA • posilování obrazu kinematografie jako rodinné podívané • vyzdvihování pozitivní společenské role kinematografie snahy posílit respektovanost média •spojenectví s jinými uměními či společenskými institucemi •proměny podmínek promítání •nové strategie geografického umístění kin v rámci měst •modernizace kin 90435 glen snahy vyjít vstříc vkusu střední třídy • ladies_home_journal_1925_06_a proces feminizace střední třídy • sentimentální fikce a dramata, domácí rádci • zaměření na ženského zákazníka • „politika rodinného krbu“ • aktivismus žen – žena jako symbol morálky • feminizace střední třídy a její vliv na filmovou kulturu • v1frontis 8a14973r „Pokud jste v kině obtěžovány, sdělte to obsluze!“ „Dámy a děti jsou do tohoto kina srdečně zvány!“ „Zde nejsou promítány žádné pohoršlivé filmy!“ citáty z oznámení promítaných jako diapozitivy před představeními v některých newyorských kinech obrana filmu rétorikou „vzdělávacího potenciálu“ média nfr_2 „Je nešťastné, že jsou levá divadla a nickelodeony ve veřejném mínění spojovány s obscénností a nedůstojností – film dostojí požadavkům zábavy i vzdělávání a školy, stejně jako kostely jej budou brzy chápat jako svoje nejcennější vybavení!“ výrok kočujícího (cestujícího) promítače Lymana Howea - 1907 „uplift dramas“ + „uplift theatres“ 000yag86 projekt uplift dramatu: rozpolceno mezi dvěmi odlišnými koncepcemi společenského fungování filmu: 1.úsilí dokumentovat 2.současně narativizovat určité typy reálných situací ve snaze morálně přesvědčovat a propagovat aktuální společenské problémy = měla vzniknout přitažlivá zábava, která by odpovídala zavedeným, známým, ověřeným, komerčně úspěšným konvencím černoch ve filmu - boxerské filmy JackJackson1 jeffries_johnson kauza černošského boxera Jacka Johnsona regulace promítání boxerského zápasu : Jim Jeffries vs. Jack Johnson v roce 1910 tělo bílé ženy ve filmu underwood5_secr_boss_legs_1920s Mezinárodní konference o bílém otroctví (zneužívání bílých žen) - 1902 „Jsou to právě bílé ženy, které jsou kriminálníky z řad pracující třídy – zejména tedy přistěhovalci – nejvíce zneužívány, neboť je přitahují svou etnickou a rasovou odlišností.“ image022 filmy o pohlavních chorobách a sexuální hygieně • familyAndEugenics2 608-The-science-of-eugenics-and-sex-life-love-marriage-maternity-the-regeneration-of-the-human-race -by-W-J-Hadden-C-H-Robinson-and-M-R-Melendy 382px-Sex_hygiene_and_false_modesty role kinematografie v rámci programu „společenské hygieny“ iniciovaný společností American Social Hygiene Association (1918) kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 144351~The-Birth-of-a-Nation-Posters BirthofaNationBegin-712343 kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 dixon134a Thomas Dixon – The Clansman (1902) dobová ilustrace z knihy kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 birth1 image vlevo: scéna lynčování černošské postavy Guse ze Zrození národa vpravo: průvod Ku-Klux Klanu na Times Square při premiéře filmu 3. března 1915 kauza: D. W. Griffith - Zrození národa, 1915 kkk_wwquote Haysův Hollywood Haysův úřad, Produkční kód, Liga slušnosti • • •skandály a utvoření Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) •problematické filmy: romantické komedie, literární adaptace, gangsterky, filmy s vězeňskou tematikou, společensko-kritické filmy •Liga slušnosti •dokument Production Code • • Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) SwansonGishDuo „Ideálem je dnes emancipovaná a nekonvenční mladá žena, která nosí krátké sukně, maluje se růží, tancuje Charleston, kouří cigarety na veřejnosti…“ citát z článku o hereckých hvězdách, Variety, 1918 Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) SMFatty Carmen1-1915-01 série skandálů hollywoodských hvězd: Roscoe „Fatty“ Arbuckle (vlevo) Wallace Reid (vpravo) mfadrif Motion Pictures Producers and Distributros Association (MPPDA) vaughn_fig01a v lednu roku 1922 založena Motion Pictures Producers and Distributors Association – pojmenovávaná jako „Haysův úřad“ jako seberegulativní orgán filmového průmyslu, do jehož čela byl zvolen William Harrison Hays (Will Hays) (jeho funkcí bylo sloužit spíše jako PR agent – být mluvčím, lobbovat ve prospěch zájmů průmyslu -; do obsahu filmů se mu dařilo prakticky zasahovat pouze minimálně) problematické filmy – romantické komedie 200px-Mae_West3 0447_players_west_m CDAJA5604 fenomén MAE WEST problematické filmy – romantické komedie 1138707288_icturesmae • Mae West (1893–1980) Night After Night (1932) (Paramount) ... Maudie Triplett She Done Him Wrong (1933) (Paramount) ... Lady Lou I'm No Angel (1933) (Paramount) ... Tira problematické filmy – literární adaptace 20-2 10550 Ernest Hemingway Theodor Dreiser Sinclair Lewis William Faulkner Francis Scott Fitzgerald Ezra Pound A Farewell to Arms, 1932 problematické filmy – gangsterky a vězeňské filmy filmcouchpot-24496 poster Scareface: The Shame of Nation, 1932 problematické filmy – horory • Frankenstein dracula_1931_movie_poster_76 problematické filmy – horory • The-Invisible-Man-Print-C10097552 werewolf catCanary Liga slušnosti (Legion of Decency, 1933) • •m – moral menace (morální hrozba) •o – obscenity (obscénnost, oplzlost) •v – vulgarity (vulgárnost, neslušnost) •i – immorality (nemorálnost, nemravnost) •e – exposure (odhalování) •s – sex (sex) vznik dokumentu Production Code •Produkční kód přijat 31. března 1930 •základní ustanovení PC: • „Nebude produkován žádný snímek, který by snižoval morální úroveň těch, kteří jej sledují. Proto nesmí být vzbuzována sympatie publika ke zločinu či hříchu. Mohou být zobrazeny pouze korektní životní standardy, které budou tématem dramatu či zábavy. Právo, příroda a lidství nesmí být zesměšňováno, nesmí být vytvářen dojem sympatie s jejich napadáním.“ • •v mezidobí 1930 až 1934 jeho zásady takřka nebyly uplatňovány – období dozorování ze strany Jasona Joye a Jamese Wingatea • •13. června 1934 zřízeno zvláštní oddělení Production Code Administration, do jehož čela přišel Joseph I. Breen • dokument Production Code •nahota a okázalé tančení •zesměšňování víry •užívání nelegálních drog, alkoholu – pokud neslouží bližší charakterizaci hrdiny •zločin (zejména žhářství a pašování) •sexuální perverze (například homosexualita), pohlavní choroby, porod •scény vášně a touhy – dlouhé líbání •zesměšňující zobrazení jiných národů Liga slušnosti – systém 4 kategorií ratingu • •A unobjectinable (nezávadný, přijatelný) •B more or less objectionalble in spots because of their possible suggestivness or vulgarity or sophistication or lack of modesty; neither approved or dissaproved (více méně nepřijatelný) •C indecent and immoral and unfitting for public entertainment (neslušný, nemorální, nevhodný pro veřejnou zábavu • •novelizace • •A1 unobjectionable for general patronage (nezávadné v plném rozsahu) •A2 unobjectionalble for adults (nezávadné pro dospělé) •B objectionable in part (částečně nepřijatelné) •C condemned (nepřijatelné) Production Code Administration • prosinec 1933 – James Wingate nahrazen katolickým šéfem úřadu Jamesem I. Breenem • • červen 1934 – úřad přejmenován na Production Code Administration • • jbreen MPPDA2b vývoj směrem k ratingu • ratingový systém jako jediný systém regulace hollywoodské produkce platí od 1. listopadu 1968 • • tehdy rozlišoval kategorie: • •Rated G: General Audiences. All ages admitted. •(vhodné pro veškeré obecenstvo bez rozdílu věku) • •Rated M: Suggested for Mature Audiences. Parental discretion advised. •(vhodné spíše pro dospělé publikum, je doporučen dohled rodičů) • •Rated R: Restricted. Persons 16 and under are not admitted unless accompanied by parent or adult guardian. •(osoby mladší 16 let mohou vidět pouze v doprovodu rodiče či jiné dospělé •osoby) • •Rated X: Persons 17 and under not admitted. •(nepřístupné osobám mladším 17 let)