Počátky filmové cenzury a osvětové koncepty lucie.cesalkova@seznam.cz Požadavky kolokvia písemný test censor Osnova •Počátky filmové cenzury ve Velké Británii • -Cinematograph Act 1909 -British Board of Film Censors -klasifikace filmů -dětská filmová kultura • •Filmová cenzura v Československu za první republiky • •Filmová cenzura v Německu do druhé světové války • •Filmová cenzura v Rakousku do druhé světové války - Počátky cenzury ve Velké Británii - the Cinematograph Act image021 návaznost textu na předchozí regulační listiny: 1737: the Playhouse Act 1751: the Disorderly Houses Act 1843: the Theatre Act ustavení British Board of Film Censors •práce BBFC započala s účinností od 1. ledna 1913 •základní pravidla : •„no nudity, no personification of Christ“ • •od 1. března 1913 nutnost prověrky pro každý film -rozdělení do 3 kategorií: • 1.zamítnuto v plném rozsahu 2.známka „U“ (universal – vhodné i pro dětská matiné) 3.známka „A“ (public – nevhodné pro dětská matiné) 4. O‘Connorových 43 pravidel • Bbfc_logo oconnor soubor nařízení z roku 1917, z pera šéfa BBFC tzv. O‘Connor‘s 43 Thomase Powera O‘Connora (1919 rozšířeno na 67 pravidel) Británie a problém A certifikátu •pan Hanna a slečna Shorttová: •„nevrlý vojenský důstojník a strachující se stará dáma“ • • • • •střet BBFC a dílčích hrabství •nápisy na plakátech před kiny upozorňovaly na nezávislost rozhodnutí • •„BANNED BY CENSORS – •PASSED BY ESSEX COUNTY COUNCIL“ feature58 Británie a problém A certifikátu 2 36 vlevo: okénko z filmu označeného A certifikátem vpravo: označení pro film, na který je třeba doprovod rodičů Británie a problém A certifikátu • H_cert vlevo: okénko z filmu označeného Horrific rjo0007l Payne Fund Studies + 4 výzkumy diváků v Británii •1929 až 1933 – rozsáhlý soubor šetření •(psychologové, sociologové, pedagogové ad.) •Payne Fund Studies •vlivný svazek Henryho Jamese Formana: •Our Movie Made Children (1933) • •X britské výzkumy •Birmingham (1930) •Birkenhead (1931) •Londýn (1932) •Edinburgh (1931–1933) • • 10MinutesOlder_03 děti jako cenzoři sebe sama •„Please Mister, here’s my money, would you please buy me a ticket?“ • •„Hey, mister! •Will you take me in with you?“ 23212066 dětská matiné, dětské kluby, dětská filmová kultura • abc_mickeymouseclub50s 270-47 MMXmasLarge kino, vlajka a odznáček Mickey Mouseova filmového klubu pro děti Počátky cenzury v Československu • •boj o rezortní příslušnost •výnos ministerstva vnitra z 16. června 1919 Cenzurní sbor kinematografický •složení sboru – proměny •průběh cenzurního řízení •problematická témata první republiky •případ Gustav Machatý • • boj o rezortní příslušnost • •? ministerstvo vnitra •? ministerstvo školství a národní osvěty •? ministerstvo zahraničí •? ministerstvo sociálních věcí •? ministerstvo průmyslu, obchodu a živností boj o rezortní příslušnost neuman „... aby státní dozor nad kinematografií a státní činnost v tomto oboru se podřídila ministerstvu školství a národní osvěty především v tom směru, aby licence nebo koncese pro biograf udělovány byly ministerstvem školství a národní osvěty společně s ministerstvy odbornými a cenzura filmů byla prováděna úředníky tohoto ministerstva, přičemž eventuelní odvolání z jejich nálezů dělo by se k cenzurní komisi složené ze zástupců všech ministerstev a jiných interesentů.“ S. K. Neumann boj o rezortní příslušnost gustav_habrman „… hledisko policejní bylo rozhodné jen v státu rakouském i v otázkách kulturních a výchovných, v moderní naší republice hlavním, nejpřednějším hlediskem pro obor kinematografie jsou zájmy kulturní, výchovné a mravní, v druhé řadě zájmy řádu živnostenského a v poslední teprve zájmy policejní...“ Gustav Habrmann (ministr školství a národní osvěty) výnos ministerstva vnitra z 16. června 1919 Cenzurní sbor kinematografický •složení sboru – 9 členů v roce 1919 • •2 zástupci MŠNO • •po jednom pak zástupci ministerstev: •- vnitra •- spravedlnosti •- národní obrany •- sociální péče •- obchodu • •1 zástupce Československého cizineckého úřadu • •1 zástupce Svazu osvětového v Praze •(pozdější název Masarykův lidovýchovný ústav) • • Cenzurní sbor kinematografický – složení v roce 1936 -základní: •Masarykův lidovýchovný ústav •zástupkyně žen kruhů vychovatelských •ministerstvo spravedlnosti •ministerstvo školství a národní osvěty •ministerstvo národní obrany •ministerstvo vnitra – jeho zástupce předsedou • -rozšířený: •členové stálí: MLÚ, MO, MSP, MSpravedl, MŠNO, MNO, MV a zástupce domácího filmového obchodu a průmyslu •členové střídaví: a)zástupce Dělnické akademie, Spolku výtvarných umělců Mánes, Syndikátu denního tisku československého b)zástupce Jednoty výtvarných umělců a Ústřední školy dělnické c)zástupce České zemské komise pro péči o mládež, Syndikátu československých spisovatelů a Umělecké besedy průběh cenzurního řízení • link_43 link_46 přední a zadní strana oficiálního formuláře • link_49 - stručný obsah filmu - návrh na vyloučení konkrétních scén z filmu Dobrý voják Švejk problematická témata první republiky •národnost •náboženství •úřad a úředníci •vojsko a válka •justice •mravnost •kritika politického a společenského řádu •zločinnost Případ Gustav Machatý • 714_1 Erotikon, 1929 Případ Gustav Machatý •F. H. Svobodová: Národní listy, 1. března 1929 – o filmu Erotikon • •„…tím pak dlužno litovati nevkusu, kterého se režisér dopustil tím, že předvedl podrobnosti nejintimnějších okamžiků lidských. Natočil křečovitá svíjení těl v milostné extasi a zachytil na film konpulse těla rodící ženy. Snad chtěl režisér oběma scénami zdůraznit, že pro ženu znamená láska utrpení. Myslil-li tak hluboce, dobrá – mohl se však obmezit na nějaký metr, který by stačil naznačit, co chtěl říci. Ale to, co jsme viděli, patří spíš do archivu psychologického institutu a na medicinskou fakultu, nežli do biografu. I bez těchto sensací by měl film úspěch, neboť, jak už praveno, je jinak dobře dělán.“ Případ Gustav Machatý • Extáze, 1932 ecstasy_image dvd Případ Gustav Machatý extase_obr 6 Extáze, 1932 Počátky filmové cenzury v Německu a Rakousku •Říšské právo ve věci pohyblivých obrazů (1920) – •organizace cenzury + problematická témata + zvláštnosti (protimluvy atp.) •proměna poměrů s nástupem nacistů – Ministerstvo veřejné osvěty a propagandy •cenzura filmové reklamy • •Rakouská filmová cenzura •spory o existenci / neexistenci cenzury v Rakousku • Říšské právo ve věci pohyblivých obrazů •12. listopadu 1918 - prohlášení o nutnosti zrušit cenzuru •vlna liberalismu – vs. konzervativní hlasy • •sestavení tzv. Reichlichtspielgesetz (RLG) (20. 5. 1920) • • •nové rozhodující instituce: •Filmprüfstelle München (Cenzorskú úřad v Mnichově), •Filmprüfstelle Berlin (Cenzorský úřad v Berlíně) a •Film-Oberprüfstelle (Cenzorské ústředí v Berlíně). • • • link_06 tzv. Reichlichtspielgesetz link_20 dokument rozhodnutí cenzury : obsahuje důvody přijetí, ale i krácení, jiných zásahů či zakázání filmu link_21 souhrnné oznámení o přezkoumaných filmech za jeden týden důvody zásahů do filmů •ohrožení veřejného práva a pořádku • „hanobení státu a mocenských sil jako armády, námořnictva, policie a státních zaměstnanců; vzbuzování pochybností ohledně společenských elit; vyvolávání třídního či politického odporu; důraz na třídní boj, ohrožení veřejným rozruchem či stávkami, revoltou proti zákonům; vystavování diváků nebezpečí zdraví“ • •porušování náboženských přesvědčení • •nemorální a pohoršující účinky • „demoralizující vliv ve smyslu sexuálním nebo kriminálním: uspokojování základních pudů, otupování lidských citů obhroublým chováním, krutými vraždami, bolestmi, muky a utrpením, krvavými rvačkami, cizoložství předváděné jako triviální přestupek, předvádění sexuálních scén, nahoty a eroticky vzrušujícího chování, • ohrožování mínění o německém národu nebo jeho ukazování jeho nepřátelství k cizím zemím“ • Ministerstvo veřejné osvěty a propagandy • goebbels Joseph Goebbels: • nová verze práva o filmové cenzuře – 16. února 1934 • funkce říšského filmového dramaturga Cenzura filmové reklamy link_05 link_16 etnografické a přírodní snímky link_14 link_13 srovnání : „zdecentnění Extase“ vs. dřívější liberální vlna počátku dvacátých let Filmová cenzura v Rakousku •oficiální zrušení rakouské cenzury 30. října 1918 •x policejní praktiky • •zhoubný vliv kina: •„Film ohlupuje a znemravňuje mládež, neboť se dosud soustředil pouze na život „donchuanů, děvek, dobrodruhů a zločinců.“ • •„Kino by se mělo přeměnit ve vzdělávací ústav pro celý národ – ukazovat krásy naší vlasti a německou práci, tvorbu našich mistrů a básníků, hudebníků a myslitelů, statisíců dělníků a pracujících občanů.“ • Filmová cenzura v Rakousku • filmové právo z roku 1935: • povolení pro každé veřejné promítání uděluje magistrát určité oblasti • • doporučující konzultanti: • •zástupce federální policie z Vídně •zástupce katolické církve •zástupce strany Vaterländische Front •pokud to bylo nutné, tak zástupce osvěty, rodičů nebo filmového průmyslu